7 polskich filmów w konkursie CAMERIMAGE. Jakie filmy zostały nominowane za zdjęcia?

Chamia”

Benek ma 30 lat i przechodzi głęboki kryzys, który objawia się manią samobójczą. Mężczyzna uważa, że nie potrafi kochać i przywiązać się do innego człowieka. O tym, że to nieprawda przekona się, gdy pozna przypadkowo Lenę, z którą połączy go wielka miłość. Dziewczyna o dziwo akceptuje jego dążność do samounicestwienia, a nawet proponuje mu, że razem najpierw przeżyją kilka szalonych tygodni na całego, a później odejdą z tego świata. Okazuje się jednak, że istnieje jeszcze jedno śmiertelne zagrożenie.

Tytuł angielski: Chemo Reżyseria: Bartosz Prokopowicz Zdjęcia: Jeremiasz Prokopowicz Produkcja: Filmokracja Dystrybucja w Polsce: Vue Movie Distribution

Chemia”. Szczery, ale grafomański film o umieraniu. RECENZJA

Demon

Z Anglii do Polski przyjeżdża Piotr, aby poślubić piękną Żanetę. Pragnie zamieszkać z nią w domu otrzymanym od przyszłego teścia. Tymczasem w przeddzień wesela dokonuje makabrycznego odkrycia. A kiedy uroczystość się rozpocznie, zaproszeni na nią goście – wśród nich brat Piotra – spostrzegą, że z panem młodym dzieje się coś niepokojącego. W swoim ostatnim filmie tragicznie zmarły we wrześniu reżyser Marcin Wrona łączy tradycyjny w kulturze polskiej motyw wesela z wątkami metafizycznymi i mistycznymi.

Tytuł angielski: Demon Reżyseria: Marcin Wrona Zdjęcia: Paweł Flis Produkcja: Magnet Man Film Dystrybucja w Polsce: Kino Świat Sp. z o. o.

DEMON. Martwe zło na polskim weselu? Prawie. RECENZJA

Hiszpanka

Dobiega końca pierwsza wojna światowa. W Poznaniu, gdzie wybucha jedyny w historii Polski zwycięski zryw narodowy – Powstanie Wielkopolskie, grupa telepatów walczy o pomyślność Ignacego Jana Paderewskiego. Wielki polski pianista i patriota jest też bowiem obiektem zakusów ze strony groźnego medium na usługach armii pruskiej – doktora Abuse. Ten kostiumowy film nie jest wierną rekonstrukcją wydarzeń historycznych. Łączy fakty z fikcją, a wątki spirytystyczne splata z melodramatem i barokową wizją życia bohemy.

Tytuł angielski: Influenz Reżyseria: Łukasz Barczyk Zdjęcia: Karina Kleszczewska Produkcja: Studio Filmowe Kadr Dystrybucja w Polsce: Vue Movie Distribution

HISZPANKA to katastrofa. Choć wizualnie piękna. RECENZJA

Intruz

John wychodzi z poprawczaka pragnąc rozpocząć życie na nowo. Niestety w lokalnej społeczności, do której powraca, jego zbrodnia nie została ani zapomniana, ani wybaczona. Jego powrót wyzwala we wszystkich to, co najgorsze, atmosfera linczu wokół niego narasta. John czuje się opuszczony przez dawnych przyjaciół oraz tych, których kocha i zaczyna tracić nadzieję. Opanowuje go ta sama agresja, która niegdyś wtrąciła go do więzienia. John nie potrafiąc zostawić przeszłości za sobą, postanawia się z nią zmierzyć.

Tytuł angielski: The Here After Reżyseria: Magnus von Horn Zdjęcia: Łukasz Żal Produkcja: Lava Films, Zentropa International Sweden, Cinema Defacto Dystrybucja w Polsce: Gutek Film

Intruz”. Złe społeczeństwo odrzuca wrażliwego mordercę. RECENZJA

Karbala

W kwietniu 2004 roku, podczas wojny w Zatoce Perskiej, w irackim mieście Karbala szyici wspierani przez dżihadystów przypuścili atak na ratusz – City Hall – siedzibę lokalnych władz, lojalnych wobec sił stabilizacyjnych. Na rozkaz amerykańskiego dowództwa do walki w obronie obiektu przystąpiły oddziały polskie i bułgarskie. Rozpoczęła się największa bitwa, w jakiej wzięli udział żołnierze polscy po drugiej wojnie światowej. Mocny, męski film wskrzesza tamte cztery dni piekła i heroizmu, ale nie ogranicza się do batalistyki, kreśląc także psychologiczne portrety wojskowych, głównie dowodzącego obroną City Hall polskiego kapitana.

Tytuł angielski: Karbala Reżyseria: Krzysztof Łukaszewicz Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych Dystrybucja w Polsce: Next Film

Karbala”. Polska flaga powiewa nad Irakiem. Czy warto iść do kina? RECENZJA

Letnie przesilenie”

Romek i Guido mają po siedemnaście lat i przed sobą całe życie. Gdyby nie okoliczności, mogliby być najlepszymi kumplami. Niestety, spotykają się w 1943 roku. Guido służy w oddziale niemieckiej żandarmerii stacjonującym na polskiej prowincji. Romek pomaga samotnej matce, pracując jako pomocnik kolejarza. Pewne zdarzenie sprawi, że drogi Guida i Romka skrzyżują się, a wojna wedrze się nagle w świat ich młodzieńczych marzeń.

Tytuł angielski: Summer Solstice Reżyseria: Michał Rogalski Zdjęcia: Jerzy Zieliński Produkcja: Prasa i Film, Sunday Filmproduktion Dystrybucja w Polsce: Kino Świat Sp. z o. o.

Noc Walpurgi

Szwajcaria, rok 1969. Rzecz nieprzypadkowo dzieje się w nocy z 30 kwietnia na 1 maja, czyli w noc Walpurgi, uchodzącej w tradycji starogermańskiej za noc zmarłych i złych duchów. W operze dobiega końca Turandot Giacomo Pucciniego. Starzejąca się, egzaltowana diva operowa, Nora Sedler, udziela wywiadu młodemu dziennikarzowi Robertowi. Rozmowa przeradza się w grę, która zahacza o perwersję erotyczną i coraz głębiej sięga w przeszłość – do epoki nazizmu i Zagłady. Film jest rozpisaną na dwie postaci adaptacją monodramu.

Tytuł oryginalny: Walpurgis Night Reżyseria: Marcin Bortkiewicz Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Produkcja: PS Film Dystrybucja w Polsce: Aurora Films

NOC WALPURGI. Demony divy bez futra. RECENZJA

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE jest największym i najbardziej znanym festiwalem poświęconym sztuce autorów zdjeć filmowych. CAMERIMAGE znacznie przyczynia się do wzrostu prestiżu operatorów zdjęć filmowych wśród innych twórców X muzy. W wielu krajach, również w Polsce, zawód ten zaliczany był do technicznych. Dzięki Festiwalowi zaczęto dostrzegać, iż operator jest współtwórcą wizualnej strony filmu - jest artystą, podobnie jak reżyser i aktorzy.

Q/materiały prasowe

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.