Od 120 do 140 proc. wartości nieruchomości wywłaszczanych pod inwestycje celu publicznego otrzymają ich właściciele, jeśli parlament przyjmie przepisy zawarte w dwóch procedowanych ustawach - przekazał PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Obie dotyczą też inwestycji CPK.
CZYTAJ TAKŻE: Większość senacka przeciw ustawie dot. CPK. Histeryczny wpis Bosackiego z PO i bezbłędna riposta wojewody łódzkiego!
Jak wskazał wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, rząd chce zmienić sposób określenia wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje celu publicznego, jak drogi, linie kolejowe czy zbiorniki przeciwpowodziowe.
Odszkodowanie zostanie w każdym przypadku powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do takiej wartości zawsze dodawany będzie także bonus pieniężny jako zryczałtowany ekwiwalent kosztów przeprowadzki czy czynności prawnych – dotychczas nierefundowanych
— tłumaczył Horała.
Chodzi o bonus pieniężny, który wyniesie bazowo 20 proc. wartości nieruchomości. Bonus w wysokości 40 proc. dotyczyć zaś będzie wartości obiektów budowlanych oraz wartości lokalu.
Początkowo bonus miał wynieść odpowiednio: 10 proc. i 20 proc., ale wartości te zostały podniesione zgodnie z propozycjami i oczekiwaniami mieszkańców. Proponujemy 120 proc. wyceny dla nieruchomości niezabudowanych i 140 proc. dla nieruchomości zabudowanych. To jest lepiej niż gołe 100 proc., które obowiązywały za poprzednich rządó
— wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK.
„Obie ustawy są ze sobą kompatybilne”
Jak dodał, taki zapis - dla dobrowolnych nabyć - znalazł się w formie poprawki w Ustawie o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Taką samą poprawkę w przypadku wywłaszczenia zaproponujemy do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, która będzie w czwartek przedmiotem wysłuchania publicznego na wniosek strony społecznej, a po wysłuchaniu wróci do prac w komisji
— przekazał Horała.
Jak dodał, wyższe bonusy w nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami będą dotyczyły etapu ewentualnych przymusowych wywłaszczeń, który zacznie się po uzyskaniu przez spółkę CPK decyzji lokalizacyjnej.
Obie ustawy są ze sobą kompatybilne, np. ustawa o usprawnieniu, którą w czwartek zajmie się Senat, kompleksowo dotyczy obszaru Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN), czyli trwającego wykupu nieruchomości pod CPK
— wskazał.
Jak dodał, w procedowanym projekcie ustawy dodatkowo wprowadzono dwa rozwiązania w postaci zabezpieczeń dla osób wywłaszczanych.
Po pierwsze, przysługiwać im będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż objęty odszkodowaniem. Będzie mógł z niego skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody, nierekompensowane odszkodowaniem
— tłumaczył.
Po drugie - jak dodał - jeżeli wysokość odszkodowania za nieruchomość zamieszkałą będzie niższa niż ustalone ustawowo wskaźniki, przysługiwać będzie zwiększenie odszkodowania do poziomu pozwalającego na odtworzenie sytuacji mieszkaniowej (czasem może to być nawet 100 proc. zwiększenia wysokości odszkodowania) – zależnie od liczby osób zamieszkujących nieruchomość.
Senat odrzucił ustawę dot. CPK
Senat odrzucił w czwartek ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która zakłada m.in. przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem.
Za odrzuceniem ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 46.
Odrzucenie ustawy rekomendowały senackie komisje: gospodarki narodowej i innowacyjności oraz infrastruktury. Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.
Odrzucona przez senatorów ustawa przewiduje konsolidację Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) przez wniesienie akcji, należących do Skarbu Państwa do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wcześniej - w ciągu sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - nastąpi przekształcenie PPL w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Ostatnim etapem będzie objęcie akcji nowopowstałej spółki Polskie Porty Lotnicze przez CPK.
Skutkiem tych zmian będzie utworzenie grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Grupa będzie odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.
Ponadto, ustawa poszerza katalog zadań Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego o zapewnienie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego regionu CPK. w kontekście m.in. Airport City oraz nowych obszarów mieszkaniowych i gospodarczych.
Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących CPK - np. linii kolejowych czyli tzw. szprych CPK.
Co jeszcze zawarto w ustawie?
Ustawa przewiduje również szereg zachęt dla mieszkańców do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości - o 20 proc. w przypadku gruntu i 40 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
mm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/609271-senat-odrzucil-ustawe-dot-cpk-kto-zyskalby-na-przepisach