Paweł Jabłoński krytycznie odniósł się w mediach społecznościowych do rozważanych przez rząd planów „triportu”, który miałby zastąpić inwestycję w Centralny Port Komunikacyjny. „Jeśli serio ktoś uważa że to ma sens – chętnie posłucham argumentów. Najlepiej z przykładami – gdzie coś takiego się sprawdziło?” - pytał na platformie X poseł PiS.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego stanowi duży problem dla koalicji rządzącej, która najwyraźniej sama nie wie, co z tym fantem powinna zrobić. Jak ujawniła „Gazeta Wyborcza”, rząd rozważa koncepcję koncepcję kontynuowania projektu CPK, ale w zdecydowanie bardziej okrojonej formie, która w rzeczywistości zupełnie zniekształci pierwotne plany wybudowania na Mazowszu wielkiego hubu komunikacyjnego.
„Triport” zamiast CPK?
Mówi się w tym kontekście o budowie Kolei Dużych Prędkości na trasie z Warszawy przez Łódź do Wrocławia, a także tzw. „triporcie”. W tym ostatnim przypadku chodzi z grubsza o rozwijanie istniejących już na Mazowszu lotnisk na stołecznym Okęciu, w Modlinie i w Radomiu. „Gazeta Wyborcza” zauważa, że na lotnisku Chopina w Warszawie robi się coraz ciaśniej, gdyż były pełnomocnik rządu ds. CPK przerwał planowane inwestycje na Okęciu, a to wszystko ze względu na zaawansowane plany budowy CPK.
Gazeta Adama Michnika utyskuje na przeciążenie Okęcia mimo, że jednocześnie od dłuższego czasu atakuje pomysł stworzenia hubu komunikacyjnego pod Baranowem, który mógłby zupełnie rozwiązać ten problem.
Nowy wiceszef PPL Marcin Danił stwierdził, że celem obecnego kierownictwa jest rozbudowa lotniska Chopina do poziomu ok. 28 mln pasażerów rocznie.
Dalsze plany wyjaśnił w „Rzeczpospolitej” prezes PPL Andrzej Ilków, który otwarcie nawiązywał do koncepcji „triportu”.
Chcemy doprowadzić do sytuacji, by wspólnie trzy lotniska w 2032 r. mogły obsłużyć 40 mln pasażerów: 30 mln w Warszawie i 10 mln łącznie w Modlinie i Radomiu. Taką informację przekazałem naszym partnerom biznesowym – liniom lotniczym, operatorom cargo i agentom handlingowym. Wkrótce na ich biurkach pojawi się kalendarz z planem zwiększania przepustowości z sezonu na sezon. Kluczowy jest dla nas sezon letni 2025, gdy przepustowość na Lotnisku Chopina będzie się wyczerpywała. Taka sama sytuacja, niestety, będzie w Modlinie
— zaznaczył.
Stwierdził on również, że w związku ze skupieniem się poprzedniej władzy na inwestycji w CPK, istnieje czteroletnie opóźnienie w kontekście modernizacji lotniska na Okęciu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Brzmi jak laurka! Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska na Okęciu. PiS zrobił wszystko, by nie można się było z projektu CPK wycofać
Komentarze
Do rozważanego przez rząd Donalda Tuska pomysłu „triportu” bardzo krytycznie i z lekkim niedowierzaniem odniósł się w mediach społecznościowych Paweł Jabłoński, poseł PiS. Zaznaczył on, że nigdy nie słyszał o podobnej koncepcji, która zamiast ułatwić komunikację, może spowodować poważne problemy logistyczne. Głos w sprawie zabrali też inni przedstawiciele życia publicznego w Polsce.
Drodzy przeciwnicy CPK – serio? Jest gdzieś na świecie coś takiego? Jak by to miało w praktyce wyglądać? Przylot do Radomia/Modlina – odbiór bagażu – 1,5h autobus->pociąg do Warszawy – kolejne nadanie bagażu i odprawa na Okęciu? Jeśli serio ktoś uważa że to ma sens – chętnie posłucham argumentów. Najlepiej z przykładami – gdzie coś takiego się sprawdziło? Może mówiąc #TAKdlaCPK jednak nie mamy racji?
— napisał na platformie X Paweł Jabłoński, poseł PiS.
Zamiast CPK… przesiadki między lotniskami w ramach „triportu” Okęcie-Modlin-Radom ⁉️Także Polacy wreszcie będą mogli powiedzieć, że mają dobre połączenia lotnicze 😅 Jak ktoś doleci do „triportu” lądując w Modlinie, to potem tylko godzinka-dwie na odbiór bagaży i oczekiwanie na autobus, 4 godziny autobusem do Radomia, następnie 2-3 godziny na kolejne odprawy i kontrole… i w końcu po ok. 8 godzinach w kolejkach i w drodze między lotniskami będzie można rozpocząć właściwy lot 🙂 O ile oczywiście wszystko będzie IDEALNIE skoordynowane i nie wystąpią ŻADNE opóźnienia. Jak się o tym słucha i czyta to tym bardziej trzeba krzyczeć głośno: #TakDlaCPK ‼️
— napisała działaczka Konfederacji Klaudia Domagała.
O co mu chodzi właściwie? Raz opowiada, że nie rezygnują z CPK, potem mówi, że CPK to nie, bo Okęcie super. Panie, skarżyłeś się Pan, że PiS przez osiem lat nic nie zbudował, a sam przez pół roku nie byłeś Pan nawet w stanie zdecydować, czy chcesz cokolwiek budować
— stwierdził Piotr Leonarski.
W Dubaju robią CPK i likwidują Okęcie 😉
— dr zaznaczył Tomasz Sawczuk.
Działania rządu ws. CPK przypominają stare, polskie porzekadło: „na złość mamie odmrożę sobie uszy”.
CZYTAJ TEŻ:
pn/”Gazeta Wyborcza”/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/690135-jablonski-ws-triportu-serio-jest-gdzies-cos-takiego