Posłanka Lewicy Paulina Matysiak podkreśliła na antenie RMF FM, że nigdy nie widziała ekspertyz, które potwierdzałyby nieopłacalność projektu Centralnego Projektu Lotniczego. Dodała, że minister Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK nie przyszedł na posiedzenie zespołu zajmującego się projektem i nie jest zaangażowany w jego prace.
O jakich ekspertyzach mówił Tusk?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Niestety, rząd pod wodzą Donalda Tuska zdaje się robić wszystko, aby ta strategiczna inwestycja została porzucona. We wtorek 20 lutego posłowie PiS Waldemar Buda i Marcin Horała, który w rządzie ZP pełnił funkcję pełnomocnika ds. CPK, przeprowadzili kontrolę poselską w KPRM i resorcie funduszy, by zapoznać się z ekspertyzami rządu nt. planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, o których mówił przed Radą Gabinetową premier Donald Tusk. Premier stwierdził, że „stawiają pod znakiem zapytania zarówno dane wyjściowe, jak i dane końcowe”. Wyliczył, że do tej pory na CPK wydano 2,7 mld złotych, w tym 286 mln zł na pensje dla 750 pracowników, 11 mln zł na wynagrodzenie dla zarządu, 27 mln zł na - jak mówił - „promocję, lobbing, propagandę wokół CPK”, pół miliarda na program kolejowy czy 708 mln zł na program lotniskowy.
Podczas briefingu Marcin Horała powiedział, że nie zna żadnych ekspertyz podważających zasadność budowy inwestycji, zna natomiast „pewnie kilkadziesiąt wycinkowych i kilka obszernych ekspertyz”, które zasadność budowy CPK potwierdzają. Poinformował, że chciałby się zapoznać z analizami, o których mówił premier, jeśli - jak dodał - takie istnieją.
Rząd nie chce rozmawiać
Posłanka Nowej Lewicy Paulina Matysiak podkreśliła na antenie RMF FM, że Maciej Lasek, pełnomocnik rządu Tuska ds. CPK, nie chce rozmawiać o projekcie.
Pan minister nie przyszedł na zespół, który dotyczył kwestii tego, w jakim momencie jesteśmy, jeżeli chodzi o realizację projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
— powiedziała posłanka dodając, że nie widziała nigdy ekspertyz, które potwierdzałyby nieopłacalność projektu Centralnego Projektu Lotniczego.
Zapytałam pana premiera w interpelacji o ekspertyzy dotyczące oceny projektu CPK. Nie dostałam jeszcze odpowiedzi. Analizy, które są dostępne, mówią coś zupełnie przeciwnego. Ten port komunikacyjny powinien powstać
— wskazała Matysiak.
Nie znam takich analiz, które mówią, że ta budowa jest bezzasadna. Być może takie ekspertyzy były wykonane na specjalne zamówienie. Jestem przekonana, że kancelaria premiera odpowie na te interpelacje
— dodała polityk.
Pytana o słowa Rafała Trzaskowskiego, który stwierdził, że budowa CPK będzie oznaczać „wyrok śmierci” dla lotniska Okęcie, Matysiak powiedziała:
Nie zgadzam się z prezydentem Trzaskowskim. Uważam, że budowa hubu to jest wielka szansa i nadzieja na rozwój Warszawy.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
wkt/PAP/RMF FM
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/682798-w-co-gra-rzad-tuska-matysiaklasek-nie-chce-rozmawiac-o-cpk