Krajowy Ruchu Kontroli Wyborów zadaje pytanie, PKW odpowiada. PUBLIKUJEMY PISMO

fot. wPolityce.pl
fot. wPolityce.pl

Jednakże trzeba przy tym szczególnie podkreślić, że oprogramowanie do wizualizacji wyników wyborów, jak i system do zarządzania stronami (CMS) delegatur Krajowego Biura Wyborczego oraz przede wszystkim infrastruktura serwerowa Krajowego Biura Wyborczego nie pozwalają obecnie, aby zamieszczać skany wszystkich protokołów komisji obwodowych. Niemniej jednak podjęte zostaną działania zmierzające do tego, aby w przyszłości umożliwić delegaturom zamieszczanie skanów tych protokołów.

Państwowa Komisja Wyborcza zauważa, że w chwili obecnej nie jest problemem samo skanowanie protokołów, lecz jak wskazano, zamieszczenie ich na stronie Komisji, żeby nie spowodowało to jej nadmiernego obciążenia oraz brak miejsca na taką ilość danych. Przeprowadzenie społecznej akcji bicia rekordu Guinnessa przez wolontariuszy Ruchu Kontroli Wyborów nie jest w żaden sposób miarodajne i nie stanowi rzeczywistego testu. Trzeba bowiem zaznaczyć, że zamieszczenie ok. 27 000 zarówno protokołów głosowania w obwodzie na listy kandydatów na posłów jak i tyle samo protokołów głosowania w obwodzie na kandydatów na senatora wymaga zapewnienia ok. 500 GB powierzchni serwerowej. Zakładając również, że strona wizualizacyjna w trakcie wyborów jest znacznie obciążona, nie jest obecnie możliwe zamieszczenie na niej skanów wszystkich protokołów. Należy przy tym podkreślić, że podjęte zostaną działania zmierzające do tego, aby wizualizacja wyników wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej była łatwiejsza do odczytania i pozwalająca na łatwe odnalezienie wyników głosowania z poszczególnych komisji obwodowych.

Jak wielokrotnie podkreślano na stronie wizualizacyjnej Komisji www.parlament2015.pkw.gov.pl zamieszczane będą dane z protokołów głosowania sporządzonych przez każdą komisję obwodową, po ich zatwierdzeniu przez okręgową komisję wyborczą.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że przepisy obowiązującego prawa wyborczego nie przewidują możliwości powoływania „nadzwyczajnych inspekcji do kontroli całości działań związanych z przeprowadzeniem wyborów”. Ustawodawca wprost przesądził w art. 157. § 1 Kodeksu wyborczego, że Państwowa Komisja Wyborcza jest stałym najwyższym organem wyborczym właściwym w sprawach przeprowadzania wyborów i referendów. Okręgowe komisje wyborcze powołane wyłącznie spośród sędziów stanowią nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze (art. 172 § 1 pkt 1 Kodeksu wyborczego), natomiast nadzór nad działalnością okręgowych komisji wyborczych sprawuje Państwowa Komisja Wyborcza (art. 160 § 1 pkt 1 i 5 Kodeksu wyborczego). Ponadto jak wynika z obowiązującego prawa nadzór nad wybranymi decyzjami Państwowej Komisji Wyborczej Komisji, wskazanymi w Kodeksie wyborczym, sprawuje Sąd Najwyższy, który jednocześnie jest właściwy do stwierdzenia ważności przeprowadzanych wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zainteresowane ruchy społeczne mogą oczywiście realizować proces kontroli wyborów, jednakże zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie wyborczym, tj. jako mężowie zaufania w obwodowych komisjach wyborczych oraz jako osoby pełniące funkcję męża zaufania przy okręgowych komisjach wyborczych, a także przy Państwowej Komisji Wyborczej.

Ciąg dalszy na następnej stronie.

« poprzednia strona
1234
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.