Krajowy Ruchu Kontroli Wyborów zadaje pytanie, PKW odpowiada. PUBLIKUJEMY PISMO

fot. wPolityce.pl
fot. wPolityce.pl

Nie sposób nie podkreślić w związku z tym wagi punktu 89 wytycznych, który stanowi, że „W każdym etapie prac w systemie informatycznym, oprócz osoby odpowiedzialnej za obsługę informatyczną komisji, powinien brać udział przewodniczący komisji lub jego zastępca; przy tych czynnościach mogą być też obecni pozostali członkowie komisji, mężowie zaufania i obserwatorzy międzynarodowi.” Wierność danych z wydrukowanych protokołów z ustalonymi wynikami głosowania gwarantuje punkt 88 podpunkt 5 powołanych wytycznych, w myśl którego „komisja sprawdza zgodność danych z wydrukowanych protokołów z ustalonymi wynikami głosowania; sprawdzenia dokonuje się poprzez odczytanie na głos danych z wydrukowanych protokołów i porównanie ich z danymi z projektów protokołów przekazanych osobie odpowiedzialnej za obsługę informatyczną komisji”. Nadto zgodnie z punktem 92 wytycznych „W przypadku komisji, w których protokoły zostały sporządzone ręcznie, wszyscy członkowie komisji obecni przy ich sporządzeniu obowiązkowo parafują wszystkie strony protokołu (poza stroną, na której składane są podpisy członków komisji)”, a także „w komisjach, w których protokół został sporządzony w systemie informatycznym, wszyscy członkowie komisji obecni przy jego sporządzeniu, mogą parafować wszystkie strony protokołu (poza stroną, na której składane są podpisy członków komisji) na dole każdej strony.” Podobne zasady i tryb postępowania zawiera uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z 12 października 2015 r. w sprawie wytycznych dla okręgowych komisji wyborczych, dotyczących wykonywania zadań związanych z ustalaniem wyników głosowania i wyników wyborów oraz trybu i zasad powoływania pełnomocników okręgowych komisji wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.

Nie sposób również w niniejszym piśmie pominąć roli, jaką odgrywają w procesie wyborczym członkowie obwodowych komisji wyborczych oraz mężowie zaufania i obserwatorzy międzynarodowi. Zgodnie z Kodeksem wyborczym członkowie obwodowych komisji wyborczych są zgłaszani przez pełnomocników poszczególnych komitetów wyborczych. Ustawodawca założył zatem, że podstawą zgłoszenia osób, które wejdą w skład obwodowych komisji jest stosunek zaufania, jakim darzą je poszczególne komitety wyborcze. Jest to jedna z ustawowych gwarancji uczciwości wyborów. Równie istotną rolę do spełnienia w procesie wyborczym mają mężowie zaufania, wyznaczani przez pełnomocników wyborczych (o ile zjawią się w lokalach komisji wyborczych; według danych przekazanych przez okręgowe komisje wyborcze w trakcie wyborów prezydenckich, mężowie zaufania pełnili swoje obowiązki w ponad 10000 obwodach głosowania).

Mężowie zaufania mają prawo obserwować wszystkie czynności obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania, zarówno przed rozpoczęciem głosowania, w trakcie jego trwania oraz po jego zakończeniu, zgłaszać przewodniczącemu komisji na bieżąco uwagi i zastrzeżenia, wnosić uwagi do protokołu głosowania, z wymienieniem konkretnych zarzutów oraz być obecni przy przekazywaniu protokołu głosowania pełnomocnikowi okręgowej komisji wyborczej, a następnie Państwowej Komisji Wyborczej. Mężowie zaufania mają nadto prawo do otrzymania kopii protokołu głosowania, jak też utrwalania jego treści poprzez fotografowanie bądź filmowanie. Mężowi zaufania przysługuje prawo żądania wpisania uwag do protokołu głosowania, a nawet wpisania ich osobiście. Odmowa ze strony komisji wpisania do protokołu zgłoszonych przez męża zaufania uwag jest niedopuszczalna i stanowi naruszenie przepisów Kodeksu wyborczego. Zauważyć także należy, iż począwszy do 12 sierpnia 2015 r. w wyniku nowelizacji Kodeksu wyborczego w dniu głosowania, od podjęcia przez komisję obwodową czynności wykonywanych do czasu rozpoczęcia głosowania oraz w okresie od zamknięcia lokalu wyborczego do czasu podpisania protokołów głosowania, czynności komisji obwodowej mogą być rejestrowane przez mężów zaufania z wykorzystaniem własnych urządzeń rejestrujących (art. 42 § 5 Kodeksu wyborczego).

Państwowa Komisja Wyborcza uważa za ważny i zasadny z punktu widzenia przejrzystości procesu wyborczego postulat publikowania na stronach internetowych okręgowych komisji wyborczych zeskanowanych protokołów glosowania sporządzonych przez poszczególne obwodowe komisje wyborcze. W tym celu Państwowa Komisja Wyborcza pismem z dnia 5 października 2015 r. ZPOW-503-223/15 zwróciła się do okręgowych komisji wyborczych z prośbą o dołożenie starań zmierzających do publikowania na stronach internetowych okręgowych komisji wyborczych zeskanowanych protokołów wyników głosowania z poszczególnych obwodowych komisji wyborczych.

Ciąg dalszy na następnej stronie.

« poprzednia strona
1234
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.