Wiceprezes PKP Cargo Paweł Miłek, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. transportu kolejowego, poinformował, że spółka planuje sprzedać na złom ponad 10 tysięcy wagonów. Jak tłumaczył, są one w złym stanie technicznym. Okazuje się jednak, że nie jest to do końca zgodne z rzeczywistością. „Wagony, które zarząd PKP Cargo chce sprzedać, będą musiały zostać przeznaczone na złom. Wśród nich są tymczasem pojazdy stosunkowo nowe (zaledwie kilkunastoletnie). Takie działanie byłoby szkodliwe dla samej spółki, może też zostać uznane za krok antykonkurencyjny” - skontrował dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Informacja ta wywołałą burzę!
PKP Cargo sprzedaje wagony
Wystąpiliśmy do sądu o zgodę na sprzedaż 10 tys. 360 wagonów. (…) Warunkiem uczestnictwa w przetargu na te wagony jest dokonanie przedpłaty na 100 proc. wartości tych wagonów i drugi, że te wagony zostaną przeznaczone wyłącznie na złom
— powiedział wiceprezes PKP Cargo Paweł Miłek. Dodał, że wagony te są stare i w złym stanie technicznym.
I tak po tej sprzedaży będziemy mieli nadmiar
— stwierdził.
Narracja prezesa obalona
Narrację wiceprezesa PKP Cargo obalił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, który podczas posiedzenia podkomisji - cytowany przez rynek-kolejowy.pl - stwierdził:
Wagony, które zarząd PKP Cargo chce sprzedać, będą musiały zostać przeznaczone na złom. Wśród nich są tymczasem pojazdy stosunkowo nowe (zaledwie kilkunastoletnie). Takie działanie byłoby szkodliwe dla samej spółki, może też zostać uznane za krok antykonkurencyjny.
Prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail przyznała nawet, niektóre wagony z listy – przeznaczonych do obsługi transportu intermodalnego – nie zostały wykorzystane… ani razu!
Część tych wagonów nie była nigdy użyta. Były kiedyś zakupione, dawno temu, platformy pod intermodal, to miał być element rozwoju firmy – i nigdy te wagony nie zostały użyte, bo weszła decyzja węglowa
— mówiła prezes.
Do słów dr. Majewskiego odniósł się poseł PiS Łukasz Kimta.
Wagony 20-letnie są praktycznie nowe. Przez cały czas słyszeliśmy, że chodzi o stare, niedostosowane węglarki – tymczasem okazuje się, że są tam też inne wagony. Należy zastanowić się nad zawiadomieniem prokuratury o działaniu na szkodę spółki
— powiedział.
Szok. PKP Cargo złomuje wagony, ale nie tylko węglarki. Część z nich jest nowa i nigdy nie była używana. Na złom mają pójść platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego! O sprawie w sejmie poinformował Jakub Malinowski
— napisał redaktor naczelny ZDG TOR Łukasz Malinowski.
Burza w sieci
Wywołało to burzę! Sprawa jest szeroko komentowana na portalu X.
PKP Cargo na równi pochyłej! Kolejne posiedzenie podkomisji, a my znów słyszymy to samo: cięcia kosztów, zwolnienia, sprzedaż majątku. Deja vu? Nie, to stopniowe zwijanie polskiego przewoźnika! Rząd nie ma pomysłu na rozwój. Rok temu obiecywali oszczędności, a dziś? Straciliśmy rynek, kontrakty, przyszłość! Zamiast strategii wzrostu – tylko plany na kolejne wyprzedaże i redukcje. Za 3-4 lata zostanie tylko zgasić światło. Gdzie plan pozyskiwania nowych kontraktów? Na jakie rynki chcecie wejść? Jak rozwijać PKP Cargo, a nie je zwijać? Panie i Panowie – czas na konkrety, nie kolejne puste obietnice! Polacy zasługują na rozwój, a nie na wyprzedaż narodowego majątku!
— skomentował były pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Pozostaje prosty quiz. Złomowanie nowych wagonów to: Głupota, niewiedza, brak kompetencji zarządczych, wszystkie odpowiedzi są poprawne. Przecież to jest prawdopodobne działanie na szkodę spółki i obniżanie zdolności Polski do zapewnienia bezpieczeństwa, w razie jakiegokolwiek zagrożenia zewnętrznego…
— skomentował europoseł PiS Piotr Müller.
To jest niebywałe! PKP Cargo złomuje wagony w tym nowe i nigdy nie używane. Na złom mają też pójść platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego
— napisał europoseł PiS Michał Dworczyk.
Najciekawsza była zaś reakcja pani prezes, która tłumaczyła: “każdy wagon jest zewidencjowany w PKP Cargo”. Tłumacząc z prezesowskiego na nasze: “Wiemy co mamy, wiemy co sprzedamy i wiemy co zostanie pocięte”
— tłumaczy posłanka Razem Paulina Matysiak.
Czemu zarząd PKP Cargo sprzedaje na złom nowe wagony, które nigdy nie były używane? A także platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego???
— dopytuje Adam Czarnecki.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
xyz/PAP/X/Rynek Kolejowy
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/733383-pkp-cargo-zlomuje-ponad-10-tys-wagonow-czesc-jest-nowa
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.