Rafał Trzaskowski przegrał wybory prezydenckie, ponieważ w kampanii za bardzo skupiał się na krytyce rywali, a za mało na własnych propozycjach — wynika z sondażu UCE Research na zlecenie Onetu. Co ciekawe, to właśnie ten sam Onet, który zlecił badanie, w ostatniej fazie kampanii wyborczej najmocniej atakował kontrkandydata Trzaskowskiego - Karola Nawrockiego. Cóż, dziś widzimy, że działania Onetu nie pomogły kandydatowi Koalicji Obywatelskiej. Nie można również zapomnieć o wręcz histerycznych atakach na Nawrockiego w wykonaniu Donalda Tuska.
Największe słabości kampanii Trzaskowskiego
W sondażu UCE Research na zlecenie portalu zapytano o największe słabości kampanii Trzaskowskiego.
Największa grupa (21,5 proc.) wskazała „Zbyt duże skupienie na krytyce rywali, a za mało na własnych propozycjach”. Na kolejnych miejscach znalazły się odpowiedzi „Wizerunek polityka zależnego od Donalda Tuska” oraz „Niejasność poglądów — unikanie jednoznacznych deklaracji w przypadku części ważnych lub kontrowersyjnych tematów”, na które wskazało odpowiednio 18,3 proc. i 16 proc. ankietowanych.
Na kolejnych miejscach wśród słabości kampanii Trzaskowskiego znalazły się odpowiedzi „Działania Donalda Tuska i jego rządu” (15,5 proc.) i „Wizerunek polityka z wielkiego miasta, oderwanego od problemów Polski lokalnej” (13,2 proc.). 13,1 proc. ankietowanych nie było w stanie wskazać słabości kampanii kandydata KO. Tylko 6,7 proc. ankietowanych stwierdziło, że właściwie nie miała wad.
Co wskazali wyborcy PiS, a co KO?
Ponad jedna czwarta wyborców PiS wskazała na „Wizerunek polityka zależnego od Donalda Tuska” (25,7 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się „Działania Donalda Tuska i jego rządu” oraz „Zbyt duże skupienie na krytyce rywali, a za mało na własnych propozycjach” (odpowiednio 21,9 i 21,1 proc. odpowiedzi).
Wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej najwięcej osób wskazało na „Zbyt duże skupienie na krytyce rywali, a za mało na własnych propozycjach” (23,9 proc. odpowiedzi). Winą za porażkę Trzaskowskiego osoby z tej grupy obarczają także „Sztab wyborczy i jego działania (lub ich brak)” (19,6 proc. wskazań). 16,1 proc. badanych jest jednak przekonana, że w kampanii Rafała Trzaskowskiego „właściwie nie było żadnych słabości”.
Zarówno wyborcy Lewicy jak i Trzeciej Drogi najczęściej wskazali na zbyt duże koncentrowanie się na krytyce rywali. Według elektoratu Konfederacji było to: „Niejasność poglądów” i „Zbyt duże skupienie na krytyce rywali” (po 26,6 proc. odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znalazły się „Wizerunek polityka zależnego od Donalda Tuska” (24,5 proc.) i „Wrażenie, że kandydat ukrywa swój prawdziwy światopogląd” (21,6 proc.).
Sondaż UCE Research na zlecenie Onetu został przeprowadzony w dniach 13-14 czerwca metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na próbie 1017 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/732750-polacy-wskazali-najwieksze-slabosci-kampanii-trzaskowskiego
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.