Fundacja „Twój Głos Jest Ważny”, jej hejterskie, kłamliwe spoty i środki ze spółek takich jak Orlen czy PKO to tylko wierzchołek góry lodowej? Dziś Internet obiegły doniesienia o kolejnych dziwnych reklamach „sponsorowanych” z facebookowych stron o nazwach: „Wiesz Jak Nie Jest” czy „Stół Dorosłych”. W swoich materiałach zniechęcają do głosowania w wyborach prezydenckich na Karola Nawrockiego czy Sławomira Mentzena, za to przekonują, aby wybrać Rafała Trzaskowskiego. Obie strony zostały zarejestrowane przez niemiecką firmę 1API, z której usług korzystały w przeszłości… rosyjskie służby. „Rejestrator domen 1API GmbH – ten sam, z którego korzystały strony Doppelganger i Sputniknews.africa – pośredniczy w rejestracji „WJN” i „SD”. W branżowych raportach 1API trafia na listy firm najchętniej wybieranych do phishingu, piractwa i kampanii dezinformacyjnych GRU” - pisze na platformie X ekspert ds. komunikacji strategicznej Piotr Okulski.
Niedawno ujawnione zostały niektóre źródła finansowania hejterskich spotów Fundacji „Twój Głos Jest Ważny”, uderzających tak w polityków PiS (np. Marcin Romanowski, Dariusz Matecki. Posłowie, którzy nie zostali skazani przez sąd, wobec drugiego z wymienionych bodnarowcy zastosowali areszt wydobywczy, przedstawiani są jako „przestępcy”), jak i wyborców (bazowanie na wszystkich najgorszych stereotypach o zwolennikach PiS czy innych sił konserwatywnych i prawicowych). Niestety, do spotów, których nie powstydziłby się „Der Stürmer” (typowy „pisowiec”/”prawicowiec”, to albo starsza pani z twarzą wykrzywioną od nienawiści, wygłaszająca tyrady o tym, co niedobrego o Unii Europejskiej powiedział jej „ksiądz proboszcz na mszy”, drobny cwaniaczek ściągający do Polski migrantów lub handlujący węglem z Rosji i pomstujący na sankcje, łysy „dresiarz”, „kibol” wykrzykujący hasła „Polska dla Polaków” etc.), dokładają się także państwowe koncerny. W dodatku te niegdyś znienawidzone przez polityków i sympatyków obecnego rządu.
Okazuje się jednak, że straszenie Polaków za ich własne pieniądze, że straszni, niedomyci, bezzębni „janusze”, „mohery” czy inni „kibole” albo „przestępcy” z największej partii opozycyjnej (którzy - raz jeszcze powtarzamy - NIE zostali skazani) też pójdą na wybory, to tylko element podejrzanej kampanii i nieczystej gry ze strony obozu politycznego, który ma czelność mienić się „demokratycznym”.
„Stół dla dorosłych”, na którym podają propagandowe pomyje?
Wątpliwej jakości „twórczość” Fundacji „Twój Głos Jest Ważny” ma bowiem młodsze i działające na mniejszą skalę, ale w gruncie rzeczy bardzo podobne „rodzeństwo” - zarejestrowane przez podejrzaną firmę z Niemiec i zarządzane m.in. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Mowa o facebookowych stronach: „Wiesz jak nie jest” i „Stół Dorosłych”. Obie zostały zarejestrowane w serwisie Facebook w drugiej połowie marca tego roku. W przypadku tej pierwszej - z zakładki „Transparentność strony” - dowiemy się, że jest zarządzana z Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W przypadku tej drugiej - nie wskazano lokalizacji osób zarządzających stroną. Mają bliźniaczo podobne strony internetowe, wyglądające, jakby dopiero powstawały. Są tam dane kontaktowe. „Wiesz jak nie jest” mieści się przy ul. Chmielnej 99 w Gdańsku, „Stół Dorosłych” - przy Cygańskiej 99 na warszawskim Wawrze. Podają ten sam numer telefonu. W przypadku „Wiesz Jak Nie Jest” w opisie widnieje tekst:
Wiesz jak nie jest, bo gdyby było, to to czym mogłoby być nie byłoby, a co nie jest, mogłoby być. Więc weź swoje „co by było, gdyby” i swoje „jest jak jest” i wyrzuć je przez okno, aż to, czego chcesz, stanie się tym, o czym mówimy.
„Stół Dorosłych” jest nieco bardziej oszczędny w słowach:
To czas na silną Polskę w Europie, która nie boi się być liderem w inwestycjach w obronność i w światowe bezpieczeństwo.
Na obu stronach w serwisie Facebook pojawiają się spoty, w których „zwykli Polacy” mówią nam, dlaczego nie głosować na Karola Nawrockiego czy Sławomira Mentzena (ze szczególnym naciskiem jednak na pierwszego z kontrkandydatów) i dlaczego warto oddać głos na Rafała Trzaskowskiego. Innymi słowy - tutaj już sugeruje się odbiorcy wprost, któremu z kandydatów warto powierzyć Polskę, a któremu nie powinno się. Obie facebookowe strony wykupują także reklamy sponsorowane.
Zarejestrowane przez niemiecką firmę, z której usług korzystała m.in. GRU
Szerzej całą historię opisuje Piotr Okulski, ekspert ds. komunikacji strategicznej, od którego dowiemy się m.in., co znajdziemy pod wskazanymi adresami w Gdańsku i Warszawie.
Firma-krzak „z placu budowy” wspiera nieoficjalnie kampanię Trzaskowskiego, a w tle przewijają się gracze obsługujący rosyjskie operacje informacyjne. Zweryfikowałem sygnały „AntyAnty77”, „O.K.” i innych. Efekt? 20 stron dowodów na to, że anonimowa, prawdopodobnie zagraniczna machina wbija się w polskie wybory bez cienia transparentności.
Wiesz Jak Nie Jest & Stół Dorosłych powstały w 48 h; podają adresy-widma – Gdańsk ul. Chmielna 99 (plac budowy) i Warszawa ul. Cygańska 98 (pusty numer). WHOIS: abonent-widmo „KFT.” (Ciasna 4/6) + węgierski nr +36 …, co łączy trop z siecią Ádáma Ficsora (Datadat/DataPraxis).
Rejestrator domen 1API GmbH – ten sam, z którego korzystały strony Doppelganger i http://Sputniknews.africa – pośredniczy w rejestracji „WJN” i „SD”. W branżowych raportach 1API trafia na listy firm najchętniej wybieranych do phishingu, piractwa i kampanii dezinformacyjnych GRU. Dlaczego właśnie tam lądują domeny „oddolnej” inicjatywy z Polski?
Mimo kilkudziesięciu lajków przepuściły 259 tys. zł w 1. tyg. maja (Meta Ads). Reklamy nieoznaczone, mierzone w setkach tysięcy złotych, atakują Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena, a promują przekaz pro-Rafał Trzaskowski.
Równoległy krwioobieg: fundacja „Twój Głos Jest Ważny” przyjęła 900 tys. zł (Orlen, PKO BP, PRB) i finansuje spoty w tym samym tonie. Fundatorem jest Tomasz Kurzewski (ATM Grupa); w jego firmie od 2021 r. pracuje żona kandydata KO.
Raport wskazuje możliwe naruszenia art. 496 / 506 / 507 Kodeksu Wyborczego: nieoznaczona agitacja, ukryte finansowanie, zagraniczny wkład.
Mapa powiązań ciągnie się dalej – od ECFR z udziałem Sorosów po projekty doradców Partii Demokratycznej USA. Sprawa jest rozwojowa – kolejne sznurki już się pojawiają.
Pełny PDF (21 stron + schemat): https://smallpdf.com/file#s=b82756a8-0c63-4cc8-afdd-d53118643b78
Dzięki sygnalistom – bez Was ta układanka by nie powstała. Macie nowe dokumenty? Piszcie w DM.
Chyba czas zadać poważne pytania o rosyjską ingerencję i wsparcie ze wschodu dla sztabu Trzaskowskiego. Warto obserwować 👇 Będzie ciąg dalszy‼️
— pisze Michał Moskal, poseł PiS.
Strony uderzające w Karola Nawrockiego i promujące Rafała Trzaskowskiego zarejestrowała podejrzana niemiecka firma 1API biorąca udział w rosyjskich operacjach wpływu wymierzonych m.in. w USA, Mołdawię i NATO. Weźcie się do roboty zamiast gadać, Tomasz Siemoniak i Krzysztof Gawkowski
— wskazuje internauta John Bingham.
Dobrze, że się zagęszcza wokół prowadzonej równolegle do oficjalnej, anonimowej kampanii sprzyjającej Trzaskowskiemu (niepodpisane reklamy sprzyjające mu, lub opluwające kontrkandydatów). Źle, że nic z tym nie można zrobić - w kampanię można wpuścić dowolną liczbę „brudnej”, nieujętej w wydatkach na kampanię kasy. Już teraz idą na to setki tysięcy złotych! Tej sprawy nie wolno zostawić. Przy okazji należy obowiązkowo wrócić min. do Krakowa, gdzie takie działania sprzyjały kandydatowi PO, Aleksandrowi Miszalskiemu w wyborach samorządowych i finalnie mogły zaważyć na ich wyniku. Szła na to kasa min. deweloperów. Ale i do Nysy, gdzie potężną, anonimową kampanią zniechęcano mieszkańców (skutecznie) do udziału w referendum za odwołaniem burmistrza. Politycy związani z Burmistrzem (także ci z PO) udostępniali te materiały. W Krakowie też nie mieli z tym problemu, podobnie jest teraz w przypadku akcji dyfamacyjnej w internecie. Te działania lokalne umożliwiły uśmiechniętym przetestowanie metod, które teraz wykorzystują w skali ogólnopolskiej. Skala tego, co się dzieje teraz w sieci jest porażająca i można mówić już o trwałym wpływie na opinię publiczną i możliwym wypaczaniu wyników. Nie jestem ekspertem, ale możliwe, że trzeba będzie zawiadomić OBWE, a w przyszłości powołać komisję śledczą
— wskazuje z kolei Wojciech Mucha.
A może nie trzeba szukać „biur” firmy na placu budowy w Gdańsku albo w lesie na warszawskim Wawrze? Może trop jest jeszcze inny? Wojciech Mucha zwraca uwagę, że niektóre spoty były nagrywane w Katowicach.
Zabawa dla wesołych OSINT-owców. Poniżej filmiki udostępniane przez „Stół dorosłych” - firmę słup wykupującą za tysiące złotych reklamy promujące Trzaskowskiego i/lub atakujące Nawrockiego/Mentzena. Nakręcone w Katowicach, ul. Dworcowa i okolice, prawdopodobnie 1 maja przed południem (cień, flagi, mało ludzi, poczta wygląda na nieczynną, podobnie część atrakcji jeszcze nieczynne). Zamieszczone na facebooku odpowiednio 2 maja i 9 maja. Kręcone zapewne jednego dnia
— wskazuje dziennikarz.
Z faktu, że ludzie stojący za stroną „Stół dorosłych” i kręcący filmiki w Katowicach wpisali sobie fejkowy adres w Warszawie przy ulicy „Cygańskiej” (środek lasu, bezsensowna lokalizacja) można wysunąć dodatkową poszlakę uprawdopodabniającą, że za rzeczą stoją rzeczywiście ludzie ze Śląska a nie z Warszawy, być może nieprzepadający za GKSem Katowice, którego to kibiców tak określają przeciwnicy z regionu. Telefon oczywiście fejkowy
— dodaje Mucha.
A jednak wszystkie drogi prowadzą do Katowic?
Wygląda na to, że bohater co najmniej jednego ze spotów chyba nie jest do końca anonimowy. I chyba nie jest też do końca „zwykłym”, „szarym” Polakiem przypadkowo napotkanym na ulicy, który - również zupełnie przypadkowo - nie ma dobrego zdania o Karolu Nawrockim.
Więc w innym filmiku tych słupów wykupujących reklamy atakujące Nawrockiego i Mentzena - (Stół dorosłych, Wiesz jak nie jest) występuje osoba łudząco przypominająca niejakiego Piotra Zielgera. >>>Prezes Stowarzyszenia KATO Protest, które walczy o prawa lokatorskie, dobrostan mieszkańców i mieszkanek Katowic i przeciwdziała „patodeweloperce” dbając o interesy lokalnej społeczności. Zagorzały miłośnik i obrońca przyrody. Od 2019 roku prowadzi działania edukacyjne, protestacyjne i polityczne w obronie interesów lokalnych społeczności, przyrody oraz na rzecz ładu przestrzennego, mitygacji i adaptacji do zmian klimatycznych<<<. Trop Katowicki okazał się słuszny
— napisał Wojciech Mucha, załączając zdjęcie i jeden ze spotów.
Z kolejnego spotu z tym panem dowiadujemy się, że kandydat obywatelski to człowiek „wykopany znikąd przez prezesa Kaczyńskiego”. Hmmm, człowiek „wykopany znikąd” od kilku lat jest prezesem IPN, wcześniej był dyrektorem gdańskiego Muzeum II Wojny Światowej i już od dawna „solą w oku” lewicowo-liberalnych mediów w Polsce (chociażby „Newsweek” już w 2021 r., gdy Karol Nawrocki zostawał prezesem IPN, opisywał historyka w niekoniecznie korzystnym świetle).
„Zapytajcie pana Ryszarda Kalisza”
AKTUALIZACJA: Wiesz Jak Nie Jest: 240 301 zł
Fundacja „Twój Głos Jest Ważny” 115 479 zł
Stół Dorosłych 103 390 zł
Teraz dochodzi również kolejna znana z podobnej działalności w 2023 roku Fundacja Liberte - założyli nowy fanpage (ma 40 polubień), wydali już 55 162 zł - cały ich target to wyborcy w wieku 18 - 44 lata.
— napisał Dariusz Matecki, poseł PiS.
Polityk opozycji (w którego również uderza jeden ze spotów Fundacji „Twój Głos Jest Ważny”) szerzej opisuje cały mechanizm w nagraniu zamieszczonym na X.
PROSZĘ O RT! Tak wygląda nielegalne finansowanie kampanii wyborczej, promowanie Rafała Trzaskowskiego i uderzanie w Sławomira Mentzena i Karola Nawrockiego.
Chcę wam pokazać stronę internetową, na której jest repozytorium reklam Facebooka. Dlaczego? Żeby pokazać wam jak nielegalnie finansowana jest kampania wyborcza uderzająca w Karola Nawrockiego, w Sławomira Mentzena, a jednocześnie wspierająca Rafała Trzaskowskiego
— mówi polityk.
Mamy organizację, która utworzyła zastrzeżenie. Dla politycznych reklam trzeba utworzyć takie zastrzeżenie i możemy zawsze sprawdzić jakie polityczne reklamy były publikowane. I zobaczcie 76,000 zł w ciągu tygodnia. Jakaś organizacja „krzak”. Klikamy na nią, wchodzimy na jej Facebooka. Ta organizacja, która prawie 80 kafli wydała w ciągu tego tygodnia, ma, uwaga, drodzy państwo, 87 osób obserwujących 61 polubień
— wskazuje.
Pod tym adresem Chmielna 99 niczego nie zlokalizowałem, więc prawdopodobnie jest to po prostu czysty fejur. I teraz patrzcie na co zostały wydane te pieniądze. Prawie 80 000 zł
— podkreśla Dariusz Matecki.
Matecki zwraca uwagę, że podobną działalność prowadzono w roku 2023.
Wówczas nagłaśniałem, że miliony złotych poszły na kampanię, która tak naprawdę wspierała Koalicję Obywatelską. Niestety nic z tym nie zrobiono. Państwowa Komisja Wyborcza również nic z tym nie zrobiła. Spytajcie pana Kalisza, który zabiera pieniądze Prawu i Sprawiedliwości, dlaczego nic z tym nie zrobiono i lecimy dalej
— mówi polityk opozycji.
Mamy tu fejki, mamy tu typowe ordynarne kłamstwa, które mają imitować to, że zwykli ludzie odpowiadają na pytania, a nie aktorzy. Tego jest cała masa. (…) No to są filmy na żenującym poziomie, które ale które mają docierać do ludzi. No to mają być proste, krótkie filmiki sprofilowane pod konkretnego odbiorcę, na przykład pod kobiety, które się wahają na kogo zagłosować, bo dzisiaj no nie dostały nic, tak naprawdę pokrzyczały trochę o aborcji. Widzą, że to te krzyki o aborcji skończyły się tym, że zabijane są dziewięciomiesięczne dzieci. zastrzykami śmierci i nawet one, te kobiety, które wychodziły z tymi piorunami na twarzy, dzisiaj uważają, że to jest po prostu zbrodnia, to jest makabra, to do czego dopuściła Leszczyna, to co robią w tym szpitalu w Oleśnicy
— dodaje.
Jak widzicie, cel tych wszystkich filmów jest taki sam. Tego jest cała masa, ale to nie wszystko. Wracamy do repozytorium reklam. Zastrzeżenie utworzone stół dorosłych 40 000 zł prawie w ciągu ostatniego tygodnia. (…) 40 000 zł w tydzień wydane poza komitetem wyborczym przez jakąś organizację Stół dorosłych. Klikamy na stronę ma 11 lajków. Przejdźmy na stronę internetową tej organizacji. Macie podobne filmy? Patrzcie teraz na stronę internetową. Co ta strona internetowa wam przypomina? Jedna ta sama grupa osób tworząca te filmy
— podkreśla Dariusz Matecki.
Nie mówiąc już o tym, że twórcy spotów mijają się z prawdą - chociażby w filmiku, w którym jedna z pań twierdzi, że nie czuje się bezpieczna, bo przez 8 lat „PiS i Karol Nawrocki” wpuścili do kraju „tysiące osób, które w ogóle nie zostały sprawdzone”. Abstrahując już od absurdalności całej „afery wizowej”, i ataków na PiS w kontekście ochrony granic, kiedy partia Jarosława Kaczyńskiego w czasach swoich rządów była atakowana przez tych samych ludzi właśnie za to, że te granice chroni, to akurat Karol Nawrocki nikogo do Polski nie „wpuszczał” bo, hmmm, nie należało to do jego zadań w związku z każdą z pełnionych przez niego funkcji. Na ile to „skrót myślowy”, na ile - zwyczajna manipulacja?
Ciekawy jest też sposób przedstawiania w tych spotach rzeczywistości. Bo na przykład te publikowane przez „Stół Dorosłych” jako sponsorowane, często bywają skierowane do kobiet i kobiety się w tych spotach wypowiadają, a raczej - zachwalają zalety Rafała Trzaskowskiego (jak gdyby jako pierwszy zaczął działać na rzecz modernizacji polskiej armii, zwiększania wydatków na obronność i innych spraw, dzięki którym mamy poczuć się bezpieczniej) lub jego żony Małgorzaty. Zachwalanie odbywa się… albo przy gotowaniu, albo przy zdobieniu paznokci. Czy zatem zainteresowania kobiet, według twórców, sprowadzają się tylko do gotowania i manicure, czy może raczej do tego sprowadzają się zainteresowania tych kobiet, które popierają PiS czy Konfederację i lektorka spotu w ten sposób po prostu próbuje do nich dotrzeć?
I na koniec prawdziwy smaczek: około dwóch tygodni temu posłowie Koalicji Obywatelskiej uderzali w Karola Nawrockiego Patrykiem Masiakiem czyli tzw. „Wielkim Bu”. Hurtowo udostępniali spoty, w których opisywano rzekomą zażyłość między prezesem IPN a freekfighterem, który ma za sobą pobyt w areszcie i oskarżenia o mrożące krew w żyłach czyny (które to również w spocie podkreślano).
Zupełnym bowiem przypadkiem materiał ten, jako sponsorowany, od 6 maja „hula” po Facebooku!
A poniżej - cała śmietanka KO na platformie X.
CZYTAJ TAKŻE: W KO zapanował aż taki strach?! Uderzają w Nawrockiego odgrzewanym kotletem o „Wielkim Bu”! „Totalna desperacja”
Czy to taką „obcą ingerencją” w wybory prezydenckie straszyli ostatnio politycy Koalicji Obywatelskiej i ministrowie w rządzie Donalda Tuska. „Obcą ingerencją”, która w dodatku miałaby skłonić rządzących do zastosowania w Polsce „wariantu rumuńskiego”? „Obcą ingerencją” dokonaną w pewnym sensie rękami Polaków? A może „obca ingerencja” to tylko przykrywka i w gruncie rzeczy do niczego niepotrzebna, skoro dominujące w naszym kraju polityczne siły mogą grać nieczysto?
jj/X, FB
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/729237-spolka-krzak-wspiera-trzaskowskiego-w-tle-niemcy-i-rosja
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.