„Nie sposób zgodzić się z twierdzeniami mec. Kalisza, który, delikatnie mówiąc, często wprowadza w błąd opinię publiczną, mija się z prawdą i jako jedyny z członków PKW wypowiada się regularnie w mediach, nie mając ku temu doświadczenia w sprawach wyborczych. Co więcej, z ubolewaniem muszę stwierdzić, iż nie czyta prawdopodobnie materiałów przesłanych przez KBW, natomiast je komentuje” - wyjaśniał w specjalnym piśmie szef PKW Sylwester Marciniak.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak opublikował wyjaśnienia dotycząc nieprawdziwych - jak zaznaczył - wypowiedzi członka PKW Ryszarda Kalisza i niektórych publicystów.
Marciniak zapewnił, że wszystkie kroki, które podjął, są zgodne z prawem.
W związku z wprowadzającymi w błąd publicznymi wypowiedziami członka PKW Ryszarda Kalisza oraz niektórych publicystów, wyjaśniam, że podjęte przez mnie działania są zgodnie z prawem. Przepisy Kodeksu wyborczego nakładają na Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej obowiązek organizowania pracy Komisji. Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w sprawach niecierpiących zwłoki, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Państwowej Komisji Wyborczej albo sekretarza PKW, może zdecydować o podjęciu uchwały przez PKW w trybie obiegowym. W 2024 r. zarządzonych było 38 głosowań w trybie obiegowym, w trakcie których Państwowa Komisja Wyborcza podjęła kilkadziesiąt uchwał
— napisał Sylwester Marciniak.
Zadał też oficjalnie kłam słowom Ryszarda Kalisza ws. zastosowania trybu obiegowego dla dziewięciu uchwał. Jak wskazał Marciniak, sprawa dotyczy tylko trzech i to w sprawach niecierpiących zwłoki.
Ponadto wbrew temu, co twierdzi Pan Mecenas Ryszard Kalisz, tryb obiegowy został zarządzony, by podjąć nie 9, lecz tylko 3 uchwały i nie jak twierdzi mec. Kalisz w nieistotnych sprawach ale w sprawach niecierpiących zwłoki. Mianowicie w ub. tygodniu jeden z komisarzy wyborczych zrzekł się funkcji, zatem zaistniała konieczność, i to bardzo pilna, podjęcia uchwał o wygaśnięciu jego funkcji i powierzeniu pełnienia tej funkcji innemu komisarzowi wyborczemu. Dodać należy, że co tydzień w Polsce odbywa się co najmniej kilka wyborów, chociażby w poprzednią niedzielę dziewięć wyborów uzupełniających i dwa wybory ponowne do rad gmin, za których przeprowadzenie są odpowiedzialni przede wszystkim komisarze wyborczy. Poza tym, w takiej sytuacji trzeba się niezwłocznie zwrócić do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wskazanie kandydatów na tę funkcję
— napisał szef PKW.
Z kolei trzeci projekt uchwały dotyczył sytuacji przewidzianej w art. 145 § 6 Kodeksu wyborczego, który stanowi, iż jeżeli Sąd Najwyższy uzna skargę pełnomocnika finansowego na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej w przedmiocie odrzucenia sprawozdania finansowego za zasadną, Państwowa Komisja Wyborcza niezwłocznie postanawia o przyjęciu sprawozdania finansowego. Przy tym, słownikowa definicja terminu „niezwłocznie oznacza „bez zwłoki”, bez zwlekania”, od razu”, natychmiast”, „bezzwłocznie. Zatem sytuacja przewidziana treścią powyższego przepisu i mieści się także w pojęciu sprawy niecierpiącej zwłoki. Nie sposób więc zgodzić się z twierdzeniami mec. Kalisza, który, delikatnie mówiąc, często wprowadza w błąd opinię publiczną, mija się z prawdą i jako jedyny z członków PKW wypowiada się regularnie mediach, nie mając ku temu doświadczenia w sprawach wyborczych
— dodał sędzia Marciniak.
Pierwszy do komentowania, ostatni do czytania…
Zdaniem przewodniczącego PKW mec. Ryszard Kalisz bardzo chętnie komentuje publicznie materiały przesłane przez KBW, ale ich nie czyta. Zdradził też, jak wygląda praca mec. Kalisza w PKW.
Co więcej, z ubolewaniem muszę stwierdzić, iż nie czyta prawdopodobnie materiałów przesłanych przez KBW, natomiast je komentuje. Wskazuje na to choćby fakt, że w obiegowym trybie podjęcia uchwał, najczęściej nie głosuje albo przysyła informacje po terminie (jak np. ostatnio w dniu 9 grudnia 2024 r.). A w bieżącym głosowaniu twierdził publicznie, że uchwał poddanych pod głosowanie jest 9, a to oznacza, że nawet nie przeczytał pisma wszczynającego tryb obiegowy, bowiem wskazane było głosowania mają być 3 uchwały i ich tytuły zostały wymienione. nim, że przedmiotem Wreszcie, wbrew temu co twierdzi mec. Kalisz, w dniu 16 grudnia 2024 r. nie zapadła uchwała o odroczeniu rozpatrzenia sprawozdania finansowego Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość z wyborów do Sejmu i Senatu przeprowadzonych w dniu 15 października 2023 r., albowiem zgodnie z art. 161 § 3 Kodeksu wyborczego, PKW podejmuje uchwały jedynie w zakresie swoich ustawowych uprawnień, a co więcej Kodeks wyborczy, w przeciwieństwie do innych ustaw, nie przewiduje podstawy prawnej do odroczenia lub zawieszenia postępowania w sprawach wyborczych
— zaznaczył Marciniak.
Dodać należy, że na tym posiedzeniu nie została podjęta przez Komisję żadna uchwała. Jednocześnie informuję, że wobec zgłoszenia sprzeciwu wobec podjęcia w trybie obiegowym uchwały w sprawie sprawozdania finansowego Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość z wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzonych dniu 15 października 2023 r., w związku z art. 161 § 7 Kodeksu wyborczego, zgodnie z którym w przypadku gdy w wyznaczonym terminie członek Państwowej Komisji Wyborczej złoży sprzeciw, projekt uchwały rozpatruje się na najbliższym posiedzeniu Państwowej Komisji Wyborczej, zwołuję posiedzenie Komisji na dzień 30 grudnia 2024 r. na godz. 12
— skwitował szef PKW.
CZYTAJ TEŻ:
maz/PAP/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/716653-kalisz-celowo-sklamal-jest-oficjalne-stanowisko-szefa-pkw