11:37 Głos zabiera prof. Andrzej Bryk, prawnik, profesor nauk prawnych, historyk prawa.
Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: „czym są prawa człowieka”? Drugim pytaniem jest, czy wspólnota ma jakieś prawa i jakie one są? (…)
—rozpoczyna.
11:26
Obecna polityka nie opiera się na wartościach, ale na zasadach, których się przestrzega. (…) Społeczeństwo, które opiera się wyłącznie na wspólnych zasadach, nie może być społeczeństwem silnym. Więzi w takim społeczeństwie są niezwykle kruche. Współczesne prawa człowieka roztapiają istniejące więzi w społeczeństwie
—zauważa.
Warto wspomnieć o kryzysie władzy. Stosunki hierarchicznie pomiędzy ludźmi uległy zmianie. (…) Stosunki hierarchicznie są funkcjonalne i umowne. Chcę podkreślić, że stosunki międzyludzkie zmieniły charakter. Zauważmy jak zmieniła się rola nauczyciela, który kiedyś mówił, „proszę stanąć tutaj”, dzisiaj niewyobrażalne jest, aby profesor powiedział do ucznia „to nie odpowiedni strój”. Usłyszelibyśmy „proszę się nie wtrącać”
—mówił.
Prawa człowieka w dzisiejszym rozumieniu tego słowa, podważają, osłabiają, cele polityczne, a polityka zawsze poszukuje równowagi pomiędzy autorytetem, a wolnością
—podkreśla.
11:24
Nastała dziś nowa wersja wolności. Czemu jesteśmy równi? Mniej więcej wiemy, że w nauce języków, w biegach, muzyce, wiemy, że ludzie nie są sobie równi. Występują pomiędzy nimi różnice. W ujęciu chrześcijańskim, ludzie są sobie równi, ponieważ wszyscy są dziećmi bożymi. Dzisiejsza współczesna wersja równości, mówi, że ludzie są równi, bo nie mają ze sobą nic wspólnego
—mówi politolog.
11:16 Przemawia kolejny z prelegentów, prof. Philippe Beneton.
Wchodząc w nowy świat od jednego pokolenia. Jest to świat, którego porządek opiera się na prawach człowieka, które zyskują nowe znaczenie. (…) Są to nowe prawa, nowe idee, jest to autonomia jednostki, prawo do niedyskryminacji, to idea równości rozumianej jako niedyskryminacja
—mówi Francuz.
Ludzie mają prawo indywidualne, które zastępują prawo naturalne. (…) Prawa naturalne zostały wycofane na rzecz prawa, aby każdy robił to, co uważa za stosowne. Dzisiaj każdy jest suwerenem samemu sobie. Każdy sam się określa. (…) Jeżeli jestem suwerenem samemu sobie, to mogę powiedzieć, że nie będę zabójcą, ale będę rasistą, bo to wynika z moich wartości. Każdy jest sobie panem, w zakresie, w którym to nie wkracza w prawa innych
—wyjaśnia.
—zauważa Beneton.
11:10
Często gdy mówimy o wolnościach, swobodach, czy np. prawo do publikacji, oznacza również wolność publikacji. (…) Wiele z nas uważa, że prawa wspólnoty są zbliżone do praw człowieka. W Europie Zachodniej jesteśmy dziedzicami myśli, która budowana była wokół koncepcji osoby prawnej. Mamy jakiś zespół osób, które się zrzeszają, przyjmując pewną tożsamość i jest to tożsamość publiczna, która niesie za sobą pewne prawa. Państwo, również jako osoba prawna ma swoje prawa. Grupy, zawody, korporacje też mogą mieć zestaw swoich praw
—podkreśla.
Koncepcje praw mają bardzo długą historię
—kończy filozof.
11:10 Dyskusję rozpoczyna prof. Catalin Avramescu, filozof i publicysta.
Po II wojnie światowej mieliśmy do czynienia z rewolucją praw człowieka. Nie wiele osób wie, że akt podpisania konwencji praw człowieka w 1950 roku, było dziełem myślicieli i polityków konserwatywnych
-przypomniał publicysta.
11:05 Rozpoczyna się kolejny panel dyskusyjny. Moderator, Krzysztof Rak przedstawia gości, a wśród nich: prof. Andrzej Bryk, prof. Catalin Avramescu, prof. Philippe Beneton. Tematem debaty: prawa człowieka i wspólnoty.
CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
11:37 Głos zabiera prof. Andrzej Bryk, prawnik, profesor nauk prawnych, historyk prawa.
Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: „czym są prawa człowieka”? Drugim pytaniem jest, czy wspólnota ma jakieś prawa i jakie one są? (…)
—rozpoczyna.
11:26
Obecna polityka nie opiera się na wartościach, ale na zasadach, których się przestrzega. (…) Społeczeństwo, które opiera się wyłącznie na wspólnych zasadach, nie może być społeczeństwem silnym. Więzi w takim społeczeństwie są niezwykle kruche. Współczesne prawa człowieka roztapiają istniejące więzi w społeczeństwie
—zauważa.
Warto wspomnieć o kryzysie władzy. Stosunki hierarchicznie pomiędzy ludźmi uległy zmianie. (…) Stosunki hierarchicznie są funkcjonalne i umowne. Chcę podkreślić, że stosunki międzyludzkie zmieniły charakter. Zauważmy jak zmieniła się rola nauczyciela, który kiedyś mówił, „proszę stanąć tutaj”, dzisiaj niewyobrażalne jest, aby profesor powiedział do ucznia „to nie odpowiedni strój”. Usłyszelibyśmy „proszę się nie wtrącać”
—mówił.
Prawa człowieka w dzisiejszym rozumieniu tego słowa, podważają, osłabiają, cele polityczne, a polityka zawsze poszukuje równowagi pomiędzy autorytetem, a wolnością
—podkreśla.
11:24
Nastała dziś nowa wersja wolności. Czemu jesteśmy równi? Mniej więcej wiemy, że w nauce języków, w biegach, muzyce, wiemy, że ludzie nie są sobie równi. Występują pomiędzy nimi różnice. W ujęciu chrześcijańskim, ludzie są sobie równi, ponieważ wszyscy są dziećmi bożymi. Dzisiejsza współczesna wersja równości, mówi, że ludzie są równi, bo nie mają ze sobą nic wspólnego
—mówi politolog.
11:16 Przemawia kolejny z prelegentów, prof. Philippe Beneton.
Wchodząc w nowy świat od jednego pokolenia. Jest to świat, którego porządek opiera się na prawach człowieka, które zyskują nowe znaczenie. (…) Są to nowe prawa, nowe idee, jest to autonomia jednostki, prawo do niedyskryminacji, to idea równości rozumianej jako niedyskryminacja
—mówi Francuz.
Ludzie mają prawo indywidualne, które zastępują prawo naturalne. (…) Prawa naturalne zostały wycofane na rzecz prawa, aby każdy robił to, co uważa za stosowne. Dzisiaj każdy jest suwerenem samemu sobie. Każdy sam się określa. (…) Jeżeli jestem suwerenem samemu sobie, to mogę powiedzieć, że nie będę zabójcą, ale będę rasistą, bo to wynika z moich wartości. Każdy jest sobie panem, w zakresie, w którym to nie wkracza w prawa innych
—wyjaśnia.
—zauważa Beneton.
11:10
Często gdy mówimy o wolnościach, swobodach, czy np. prawo do publikacji, oznacza również wolność publikacji. (…) Wiele z nas uważa, że prawa wspólnoty są zbliżone do praw człowieka. W Europie Zachodniej jesteśmy dziedzicami myśli, która budowana była wokół koncepcji osoby prawnej. Mamy jakiś zespół osób, które się zrzeszają, przyjmując pewną tożsamość i jest to tożsamość publiczna, która niesie za sobą pewne prawa. Państwo, również jako osoba prawna ma swoje prawa. Grupy, zawody, korporacje też mogą mieć zestaw swoich praw
—podkreśla.
Koncepcje praw mają bardzo długą historię
—kończy filozof.
11:10 Dyskusję rozpoczyna prof. Catalin Avramescu, filozof i publicysta.
Po II wojnie światowej mieliśmy do czynienia z rewolucją praw człowieka. Nie wiele osób wie, że akt podpisania konwencji praw człowieka w 1950 roku, było dziełem myślicieli i polityków konserwatywnych
-przypomniał publicysta.
11:05 Rozpoczyna się kolejny panel dyskusyjny. Moderator, Krzysztof Rak przedstawia gości, a wśród nich: prof. Andrzej Bryk, prof. Catalin Avramescu, prof. Philippe Beneton. Tematem debaty: prawa człowieka i wspólnoty.
CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE.
Strona 3 z 4
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/394996-relacja-iii-dzien-kongresu-polska-wielki-projekt-dr-chauprade-polska-i-wegry-maja-prawo-nie-popelniac-bledow-islamizacji-i-afrykanizacji?strona=3