Sejmowa komisja śledcza ds. Amber Gold przesłuchała świadków - Katarzynę Mętrak-Wacięgę, byłą naczelnik wydziału Strategii i Analiz Finansowo-Ekonomicznych w Departamencie Rynku Transportu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także Alberta Ortyla, byłego Dyrektor Departamentu Operacyjno-Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Nikt nie zakładał, że inwestycja Amber Gold w przewoźników lotniczych ma na celu oszustwo czy wyprowadzenie środków ze spółki
— mówiła w czasie przesłuchania Mętrak-Wacięga.
Oglądam od czasu do czasu telewizję i pewne informacje do mnie docierają. W zakresie operacji lotniczych spółka OLT nie była piętnowana, że ma problemy finansowe
— stwierdził z kolei Ortyl.
W połowie 2011 r. Amber Gold przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych Jet Air, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe). Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r.
Dotychczasowi świadkowie z ULC, którzy zeznawali przed komisją śledczą, zwracali uwagę, że był problem z pozyskiwaniem sprawozdań finansowych od spółek OLT, a wcześniej też Jet Air. Zaznaczali jednocześnie, że ULC nie otrzymywał sygnałów od portów lotniczych i agentów obsługi naziemnej, że OLT nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań finansowych. W efekcie Urząd nie zdecydował się na cofnięcie koncesji przewoźnikowi należącemu do spółki Amber Gold.
15:40 ZAKOŃCZYŁO SIĘ PRZESŁUCHANIE ŚWIADKÓW PRZED SEJMOWĄ KOMISJĄ ŚLEDCZEJ DS. AFERY AMBER GOLD.
Przewodnicząca poinformowała, że komisja wznowi prace jutro, 10 maja, o godz. 11.00. Zeznawać będzie Grzegorz Kruszyński, który do 17 lutego 2012 r. pełnił funkcję prezesa ULC. Po południu przed komisją stanąć ma jego następca Tomasz Kądziołka.
15:39 Trafna riposta przewodniczącej komisji śledczej, gdy trwała wymiana zdań nt. nazwy przewoźnika w KRS.
Trudno wyegzekwować zmianę nazwy spółki w tej sytuacji
— powiedział Ortyl.
Trudno było państwo cokolwiek wyegzekwować
— zareagowała Wassermann.
15:34
Wydał pan certyfikat firmie, która już nie istniała, ale pan tutaj powiedział, że opierał się na KRS-ie, ale stan był faktycznie inny, ale w innej sytuacji, jak w KRS-ie był wpisany człowiek skazany, to pana Urząd nie działał, a panu to nie przeszkadzało
— mówił Marek Suski (PiS), zwracając się do świadka.
Nie ma wytłumaczenia dla tego niechlujstwa. Prokuratura powinna zbadać cały proces wydawania certyfikatów, koncesji, kontroli. To wszystko jest zgroza. Narażaliście ludzi
— dodał.
15:16 Świadek odmówił odpowiedzi na pytanie!
Gdyby zorganizowana grupa przestępcza inwestowała w podmioty, które mają ujemny kapitał własny, ale miały dalej certyfikat, to dalej by latały po polskim niebie?
— pytała członkini komisji śledczej, lecz świadek poprosił o uchylenie tego pytania. Dlaczego? Małgorzata Wassermann stwierdziła:
Proces certyfikacji obejmuje również weryfikację ubezpieczenia i zdolności finansowej, ale myślę, że brak odpowiedzi świadka nie wynika z niechęci, ale z tego, że to leżało w zakresie jego obowiązków, a nie jest w stanie dzisiaj pokazać, że ten obowiązek wykonał.
15:07 Tomasz Rzymkowski (Kukiz‘15), członek komisji śledczej ds. Amber Gold, mówi w rozmowie z portalem wPolityce.pl:
Korzystniejszym byłoby dla Sławomira Nowaka stawienie się jednak na tym etapie postępowania komisji śledczej i przedstawienia swojej wersji, zanim przejdziemy do przesłuchania innych świadków, którzy mogliby rzucić nowe światło na sprawę.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: NASZ WYWIAD. Rzymkowski o przesłuchaniach przed komisją ds. Amber Gold: ”Kpiny. Lepiej będzie dla pana Nowaka, gdy stawi się przed komisją”
15:02
Czy pan reagował w jakikolwiek sposób na to, co ustalił NIK w zakresie ULC w tych latach?
— dopytywała Wassermann.
W ramach działań naprawczych został przygotowany program i zmieniono poważnie przepisy w departamentach
— stwierdził Ortyl, dodając, że kontrole unijne nie były tak negatywne, jak wynikałoby z to raportu NIK. Na dodatek świadek określił opinię NIK mianem „subiektywnej oceny kontrolera”.
14:55
W OLT Regional i Poland było kilka audytów i kilkanaście kontroli. Nie było rażących naruszeń i zagrożenia bezpieczeństwa
— stwierdził urzędnik z ULC.
14:53 Świadek zeznał, że nie sprawdził faktu skazania Marcina P, zasadiającego w zarządzie firmy przewoźniczej, ponieważ „nie miał takiego obowiązku”.
14:52
Nie wiedziałem,że syn Donalda Tuska pracował w OLT Express. Wiem dopiero od czasu powołania komisji śledczej. Nie interesuje mnie to
— powiedział świadek.
14:45 Przewodnicząca komisji poruszyła kwestię kontroli pracowników ULC, którzy zlekceważyli brak programu bezpieczeństwa w samolocie należącym do OLT!
Pan odpowiadał za ten departament. Czy pan pamięta jaka była niezgodność? Czy można dopuścić do lotu samolotu, które nie mają programu bezpieczeństwa?
— pytała Wassermann.
Z tego co pamiętam, program był, ale były wady
— odparł Ortyl.
Małgorzata Wassermann zareagowała stanowczo.
Powiem, że nie tylko nie było, ale dokonaliście rzeczy niesamowitej! Jak powstał raport NIK, jest miażdżący dla ULC. Ten urząd dopuścił się tego, że przez kilka lat nic nie spełniało norm bezpieczeństwa; certyfikaty i koncesje były wydawane niezgodnie z przepisami! (…) Wielki cud, że nikt w tamtym okresie nie zginął! (…) Jak ustosunkował się ULC? W żywe oczy pisano nieprawdę do NIK-u
— mówiła.
W sprawie usterki pracownicy ULC skłamali , że została usunięta przed wydaniem certyfikatu. Z dokumentu, który posiadał NIK brzmiało, że „podejmie się” poprawy w zakresie programu bezpieczeństwa. Bezczelnie okłamaliście kontrolerów NIK!
— dodała przewodnicząca komisji.
14:32 Trwa wymiana zdań pomiędzy przewodniczącą komisji a świadkiem na temat nieprawidłowości w ubezpieczeniach samolotów Jet Air i OLT. Ortyl odrzuca negatywną oceną komisji i kontrolerów NIK w tym zakresie.
14:28 Przesłuchanie b. ministra transportu w rządzie PO-PSL Sławomira Nowaka przez sejmową komisję śledczą ds. Amber Gold odbędzie się zgodnie z harmonogramem - 23 maja - wynika z wtorkowego wpisu Nowaka na Twitterze.
14:22 Ortyl przyznał, że kontrola NIK w ULC zakończyła się oceną „pozytywną z nieprawidłowościami”, które dotyczyły także jego obszaru działań.
W zakresie certyfikacji, tutaj także były nieprawidłowości
— powiedział świadek.
14:15 Świadek odpowiadał na pytania o audyty w OLT Regional i Poland w 2012 roku.
To był audyt doraźny. O ile pamiętam były problemy z przeprowadzeniem audytu, bo nie było z kim rozmawiać… Inspektorzy nie zastali pełnego personelu. To był audyt doraźny, więc nie było powiadomienia z wcześniejszym wyprzedzeniem
— mówił Ortyl.
Dlaczego nie cofnięto od razu koncesji, tylko dopiero na wniosek przewoźnika po audycie w lipcu 2012 r.?
Nie było dowodów, że są problemy finansowe
— odparł świadek.
Oglądam od czasu do czasu telewizję i pewne informacje do mnie docierają. W zakresie operacji lotniczych spółka OLT nie była piętnowana, że ma problemy finansowe
— dodał.
Na dodatek świadek nie był w stanie odpowiedzieć, czy otrzymał informacje w tej sprawie od innego departamentu ULC.
Nie mogę potwierdzić, nie mogę zaprzeczyć, nie pamiętam.
Przewodnicząca komisji Małgorzata Wassermann wykazała, że takie dokumenty zawierajace informacje w sprawie sytuacji finansowej OLT, musiały dotrzeć do świadka!
14:10 Witold Zembaczyński (Nowoczesna) pytał o praktyki spółek lotniczych należących do Amber Gold - czy zagrażały bezpieczeństwu?
Każde braki finansowe mogą potencjalnie zagrozić wykonywaniu operacji lotniczych. Nie ma to bezpośredniego przełożenia, należy to ocenić indywidualnie. OLT Poland i Regional – nie mieliśmy żadnych przesłanek wskazujących na to, podobnie jak z Jet Air
— powiedział Albert Ortyl. Jak przyznał świadek, do tej pory do ULC nie wpłynął raport bułgarskiej komisji badani wypadków lotniczych, która zajmowała się zdarzeniem w Sofii jednego z samolotów należących do OLT.
14:00 Rozpoczyna się przesłuchanie Alberta Ortyla, byłego Dyrektora Departamentu Operacyjno-Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego
CZYTAJ WIĘCEJ: Amber Gold: Sławomir Nowak robi prymitywne żarty na Twitterze, a Pani z ULC nie pamięta ile zarabiała. KOMENTARZE INTERNAUTÓW
Czytaj dalej na następnej stronie ===>
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Sejmowa komisja śledcza ds. Amber Gold przesłuchała świadków - Katarzynę Mętrak-Wacięgę, byłą naczelnik wydziału Strategii i Analiz Finansowo-Ekonomicznych w Departamencie Rynku Transportu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także Alberta Ortyla, byłego Dyrektor Departamentu Operacyjno-Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Nikt nie zakładał, że inwestycja Amber Gold w przewoźników lotniczych ma na celu oszustwo czy wyprowadzenie środków ze spółki
— mówiła w czasie przesłuchania Mętrak-Wacięga.
Oglądam od czasu do czasu telewizję i pewne informacje do mnie docierają. W zakresie operacji lotniczych spółka OLT nie była piętnowana, że ma problemy finansowe
— stwierdził z kolei Ortyl.
W połowie 2011 r. Amber Gold przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych Jet Air, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe). Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r.
Dotychczasowi świadkowie z ULC, którzy zeznawali przed komisją śledczą, zwracali uwagę, że był problem z pozyskiwaniem sprawozdań finansowych od spółek OLT, a wcześniej też Jet Air. Zaznaczali jednocześnie, że ULC nie otrzymywał sygnałów od portów lotniczych i agentów obsługi naziemnej, że OLT nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań finansowych. W efekcie Urząd nie zdecydował się na cofnięcie koncesji przewoźnikowi należącemu do spółki Amber Gold.
15:40 ZAKOŃCZYŁO SIĘ PRZESŁUCHANIE ŚWIADKÓW PRZED SEJMOWĄ KOMISJĄ ŚLEDCZEJ DS. AFERY AMBER GOLD.
Przewodnicząca poinformowała, że komisja wznowi prace jutro, 10 maja, o godz. 11.00. Zeznawać będzie Grzegorz Kruszyński, który do 17 lutego 2012 r. pełnił funkcję prezesa ULC. Po południu przed komisją stanąć ma jego następca Tomasz Kądziołka.
15:39 Trafna riposta przewodniczącej komisji śledczej, gdy trwała wymiana zdań nt. nazwy przewoźnika w KRS.
Trudno wyegzekwować zmianę nazwy spółki w tej sytuacji
— powiedział Ortyl.
Trudno było państwo cokolwiek wyegzekwować
— zareagowała Wassermann.
15:34
Wydał pan certyfikat firmie, która już nie istniała, ale pan tutaj powiedział, że opierał się na KRS-ie, ale stan był faktycznie inny, ale w innej sytuacji, jak w KRS-ie był wpisany człowiek skazany, to pana Urząd nie działał, a panu to nie przeszkadzało
— mówił Marek Suski (PiS), zwracając się do świadka.
Nie ma wytłumaczenia dla tego niechlujstwa. Prokuratura powinna zbadać cały proces wydawania certyfikatów, koncesji, kontroli. To wszystko jest zgroza. Narażaliście ludzi
— dodał.
15:16 Świadek odmówił odpowiedzi na pytanie!
Gdyby zorganizowana grupa przestępcza inwestowała w podmioty, które mają ujemny kapitał własny, ale miały dalej certyfikat, to dalej by latały po polskim niebie?
— pytała członkini komisji śledczej, lecz świadek poprosił o uchylenie tego pytania. Dlaczego? Małgorzata Wassermann stwierdziła:
Proces certyfikacji obejmuje również weryfikację ubezpieczenia i zdolności finansowej, ale myślę, że brak odpowiedzi świadka nie wynika z niechęci, ale z tego, że to leżało w zakresie jego obowiązków, a nie jest w stanie dzisiaj pokazać, że ten obowiązek wykonał.
15:07 Tomasz Rzymkowski (Kukiz‘15), członek komisji śledczej ds. Amber Gold, mówi w rozmowie z portalem wPolityce.pl:
Korzystniejszym byłoby dla Sławomira Nowaka stawienie się jednak na tym etapie postępowania komisji śledczej i przedstawienia swojej wersji, zanim przejdziemy do przesłuchania innych świadków, którzy mogliby rzucić nowe światło na sprawę.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: NASZ WYWIAD. Rzymkowski o przesłuchaniach przed komisją ds. Amber Gold: ”Kpiny. Lepiej będzie dla pana Nowaka, gdy stawi się przed komisją”
15:02
Czy pan reagował w jakikolwiek sposób na to, co ustalił NIK w zakresie ULC w tych latach?
— dopytywała Wassermann.
W ramach działań naprawczych został przygotowany program i zmieniono poważnie przepisy w departamentach
— stwierdził Ortyl, dodając, że kontrole unijne nie były tak negatywne, jak wynikałoby z to raportu NIK. Na dodatek świadek określił opinię NIK mianem „subiektywnej oceny kontrolera”.
14:55
W OLT Regional i Poland było kilka audytów i kilkanaście kontroli. Nie było rażących naruszeń i zagrożenia bezpieczeństwa
— stwierdził urzędnik z ULC.
14:53 Świadek zeznał, że nie sprawdził faktu skazania Marcina P, zasadiającego w zarządzie firmy przewoźniczej, ponieważ „nie miał takiego obowiązku”.
14:52
Nie wiedziałem,że syn Donalda Tuska pracował w OLT Express. Wiem dopiero od czasu powołania komisji śledczej. Nie interesuje mnie to
— powiedział świadek.
14:45 Przewodnicząca komisji poruszyła kwestię kontroli pracowników ULC, którzy zlekceważyli brak programu bezpieczeństwa w samolocie należącym do OLT!
Pan odpowiadał za ten departament. Czy pan pamięta jaka była niezgodność? Czy można dopuścić do lotu samolotu, które nie mają programu bezpieczeństwa?
— pytała Wassermann.
Z tego co pamiętam, program był, ale były wady
— odparł Ortyl.
Małgorzata Wassermann zareagowała stanowczo.
Powiem, że nie tylko nie było, ale dokonaliście rzeczy niesamowitej! Jak powstał raport NIK, jest miażdżący dla ULC. Ten urząd dopuścił się tego, że przez kilka lat nic nie spełniało norm bezpieczeństwa; certyfikaty i koncesje były wydawane niezgodnie z przepisami! (…) Wielki cud, że nikt w tamtym okresie nie zginął! (…) Jak ustosunkował się ULC? W żywe oczy pisano nieprawdę do NIK-u
— mówiła.
W sprawie usterki pracownicy ULC skłamali , że została usunięta przed wydaniem certyfikatu. Z dokumentu, który posiadał NIK brzmiało, że „podejmie się” poprawy w zakresie programu bezpieczeństwa. Bezczelnie okłamaliście kontrolerów NIK!
— dodała przewodnicząca komisji.
14:32 Trwa wymiana zdań pomiędzy przewodniczącą komisji a świadkiem na temat nieprawidłowości w ubezpieczeniach samolotów Jet Air i OLT. Ortyl odrzuca negatywną oceną komisji i kontrolerów NIK w tym zakresie.
14:28 Przesłuchanie b. ministra transportu w rządzie PO-PSL Sławomira Nowaka przez sejmową komisję śledczą ds. Amber Gold odbędzie się zgodnie z harmonogramem - 23 maja - wynika z wtorkowego wpisu Nowaka na Twitterze.
14:22 Ortyl przyznał, że kontrola NIK w ULC zakończyła się oceną „pozytywną z nieprawidłowościami”, które dotyczyły także jego obszaru działań.
W zakresie certyfikacji, tutaj także były nieprawidłowości
— powiedział świadek.
14:15 Świadek odpowiadał na pytania o audyty w OLT Regional i Poland w 2012 roku.
To był audyt doraźny. O ile pamiętam były problemy z przeprowadzeniem audytu, bo nie było z kim rozmawiać… Inspektorzy nie zastali pełnego personelu. To był audyt doraźny, więc nie było powiadomienia z wcześniejszym wyprzedzeniem
— mówił Ortyl.
Dlaczego nie cofnięto od razu koncesji, tylko dopiero na wniosek przewoźnika po audycie w lipcu 2012 r.?
Nie było dowodów, że są problemy finansowe
— odparł świadek.
Oglądam od czasu do czasu telewizję i pewne informacje do mnie docierają. W zakresie operacji lotniczych spółka OLT nie była piętnowana, że ma problemy finansowe
— dodał.
Na dodatek świadek nie był w stanie odpowiedzieć, czy otrzymał informacje w tej sprawie od innego departamentu ULC.
Nie mogę potwierdzić, nie mogę zaprzeczyć, nie pamiętam.
Przewodnicząca komisji Małgorzata Wassermann wykazała, że takie dokumenty zawierajace informacje w sprawie sytuacji finansowej OLT, musiały dotrzeć do świadka!
14:10 Witold Zembaczyński (Nowoczesna) pytał o praktyki spółek lotniczych należących do Amber Gold - czy zagrażały bezpieczeństwu?
Każde braki finansowe mogą potencjalnie zagrozić wykonywaniu operacji lotniczych. Nie ma to bezpośredniego przełożenia, należy to ocenić indywidualnie. OLT Poland i Regional – nie mieliśmy żadnych przesłanek wskazujących na to, podobnie jak z Jet Air
— powiedział Albert Ortyl. Jak przyznał świadek, do tej pory do ULC nie wpłynął raport bułgarskiej komisji badani wypadków lotniczych, która zajmowała się zdarzeniem w Sofii jednego z samolotów należących do OLT.
14:00 Rozpoczyna się przesłuchanie Alberta Ortyla, byłego Dyrektora Departamentu Operacyjno-Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego
CZYTAJ WIĘCEJ: Amber Gold: Sławomir Nowak robi prymitywne żarty na Twitterze, a Pani z ULC nie pamięta ile zarabiała. KOMENTARZE INTERNAUTÓW
Czytaj dalej na następnej stronie ===>
Strona 1 z 4
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/338914-zakonczyly-sie-przesluchania-przed-komisja-sledcza-ds-amber-gold-slawomir-nowak-ma-odpowiadac-23-maja-relacja?strona=1