Rektorzy uczelni wyższych chwalą propozycję ministra Gowina: "Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym jest potrzebna"

Fot. wPolityce.pl
Fot. wPolityce.pl

Rektor Uniwersytetu w Białymstoku prof. Leonard Etel zaznacza, że należy przede wszystkim zwiększyć ilość środków finansowych na dydaktykę i badania.

W budżecie państwa nie ma dzisiaj i długo jeszcze nie będzie realnych pieniędzy na ten cel. Konieczne jest wprowadzenie na początku częściowej, a w perspektywie pełnej odpłatności za studia. Jednocześnie należy stworzyć system zwolnień od odpłatności - dla najuboższych - i możliwość uzyskania „taniego” kredytu na studia

— sugeruje prof. Etel.

Jego zdaniem dotacja dla uczelni z budżetu państwa - i w przyszłości jednostek samorządu terytorialnego - powinna być w mniejszym stopniu zależna od liczby studentów.

Głównym jej celem powinno być dofinansowanie - niekiedy sfinansowanie całkowite - preferowanych przez państwo i samorządy - kierunków studiów

— zaznacza prof. Etel.

Samorządy terytorialne - miasta, województwa - powinny mieć możliwość dofinansowania (…) szkół wyższych funkcjonujących na ich terenie. Jeżeli miasto ma ambicje akademickie, to niech finansuje lub dofinansuje lokalną szkołę wyższą

— zaznacza rektor UwB.

Zauważyć należy, że zasadniczy obszar działalności uczelni, tj. dydaktyka, to proces długotrwały (…). W takich warunkach niestabilność finansowania działalności tych instytucji ze środków publicznych czy niepublicznych to wielkie wyzwanie. Dotyczy to przynajmniej podstawowych źródeł tj. dotacji, długofalowych projektów badawczych itp. Dla uczelni dążących do statusu badawczych z silnym, przeważającym nad dydaktyką obszarem badań naukowych, ten brak wieloletniej stabilności to wielki problem. Dochodzi do tego fakt zmniejszania się środków publicznych zarówno co do ich wielkości bezwzględnej i jako procentu PKB. Jeżeli nałożymy na to niż demograficzny, to warunki stają się bardzo trudne

— dodaje prof. Jan Szmidt.

Ponadto - jak opisuje rektor Uniwersytetu w Białymstoku - docelowo powinno się (nawet administracyjnie) doprowadzić do połączenia szkół wyższych w większe jednostki - uniwersytety.

Po co finansować z budżetu państwa dwie szkoły, w których są realizowane takie same kierunki studiów?

— pyta rektor UwB.

Zdaniem prof. Więckowskiego nową ustawę powinno się też skorelować z tą o stopniach i tytułach naukowych.

Obecnie mamy trzy różne ścieżki, w oparciu o które można uzyskać stopień lub tytuł naukowy. I one nie są równo traktowane. Podobne wnioski, w zależności od wybranej ścieżki, potrafią zostać zupełnie inaczej ocenione. To trzeba zmienić

— zaznacza rektor Politechniki Wrocławskiej.

Rektor Politechniki Warszawskiej zwraca też uwagę na wyzwanie, jakim dla wielu uczelni jest rozwój komercjalizacji wyników badań.

Należy podkreślić, że nakładają się na to wszystkie ograniczenia wynikające z dysponowania środkami publicznymi. Nowa ustawa, podobnie jak obecna, musi w sposób ogólny, ważąc interesy wszystkich stron biorących udział w tym procesie regulować go. To ważny, ale zarazem bardzo skomplikowany problem, który w Europie rozwiązywany jest na różne sposoby. Nie ma tutaj uniwersalnych modeli

— podkreśla prof. Szmidt.

« poprzednia strona
123
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.