Tym, którzy doświadczyli życia w poprzednim systemie musiała jako żywo przypomnieć się praktyka rodem z PRL wykorzystywania prokuratury, sił porządkowych i służb specjalnych do walki z opozycją polityczną…
Należy natychmiast odwrócić te niebezpieczne tendencje. Będziemy pracować na rzecz podniesienia sprawności zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym i profesjonalnego, apolitycznego funkcjonowania służb oraz odbudowania zaufania do nich. Należy odrzucić decentralizację zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym poprzez przenoszenie obowiązków w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli na jednostki samorządu terytorialnego. Zarządzanie bezpieczeństwem wewnętrznym musi mieć charakter scentralizowany i zhierarchizowany.
Jak PiS chciałby osiągnąć ten charakter zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym?
Uchwalona w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości ustawa o zarządzaniu kryzysowym przewidywała utworzenie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) jako ponadresortowej struktury mającej na celu skoordynowanie działań wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za przeciwdziałanie zagrożeniom wymagającym mobilizacji sił całego państwa w celu ochrony życia, zdrowia i mienia obywateli. Należy wyposażyć go w instrumenty skutecznego działania, co niestety zaniedbał obecny rząd, doprowadzając do skutków, jakich doświadczyliśmy w czasie powodzi i innych klęsk oraz w czasie awarii sieci infrastruktury krytycznej. Zweryfikujemy przygotowany w 2013 roku przez rząd Donalda Tuska Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej pod kątem oceny skuteczności przewidzianych w nim mechanizmów ochrony sieci energetycznych, transportowych, bankowych i teleinformatycznych, obiektów ochrony zdrowia i administracji oraz innych ważnych obiektów i instalacji. Zadanie to musi mieć charakter rządowy, uwzględniający obowiązki poszczególnych służb..
Czy w związku z sygnalizowanym przez zachodnie agencje wywiadowcze wzrostem zagrożenie aktami terroryzmu w Europie, nowy rząd byłby zdolny szubko przygotować ustawy umożliwiające skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniu?
Tak. Utworzony przez Prawo i Sprawiedliwość rząd wniesie pod obrady Sejmu projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom terrorystycznym z uwzględnieniem zagrożeń w cyberprzestrzeni. Wobec realnych zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych należy, wzorem innych państw, potraktować tę problematykę w sposób kompleksowy i nadać jej priorytet. Jeśli służby policyjne są biedne i źle wyposażone, to przestępcy są bogaci, a uczciwi obywatele – zagrożeni. Skutecznie strzec bezpieczeństwa Polaków mogą tylko dobrze wyszkoleni i dysponujący nowoczesnym sprzętem funkcjonariusze. Należy powrócić do realizacji koncepcji rozłożonego na kilka lat procesu intensywnego unowocześnienia służb. Przywrócimy merytoryczne zasady awansu służbowego, dające szansę na obejmowanie stanowisk kierowniczych i dowódczych wykształconym i dobrze przygotowanym oficerom, którzy rozpoczęli służbę w niepodległej Polsce po 1989 roku.. Państwo nie może rezygnować z przysługującej mu wyłączności stosowania środków przymusu. Ich użycie może następować tylko w sytuacjach szczególnych, precyzyjnie określonych w przepisach prawa, i pod ścisłą kontrolą, aby nie dochodziło do naruszania konstytucyjnie zagwarantowanych praw i wolności obywatelskich, z czym mamy do czynienia w czasie rządów koalicji PO-PSL.
Rozmawiała Agata Ławniczak
Zbigniew Hoffmann (1963). W latach 2006-2007, I wicewojewoda wielkopolski, następnie wojewoda kujawsko-pomorski. W latach 2009-2010 pracował na stanowisku eksperta w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, a następnie w Kancelarii Prezydenta RP śp. prof. Lecha Kaczyńskiego. Był najbliższym współpracownikiem Szefa Kancelarii Prezydenta RP śp. ministra Władysława Stasiaka. Obecnie radny województwa wielkopolskiego, przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość, członek Porozumienia Centrum, następnie Prawa i Sprawiedliwości.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Tym, którzy doświadczyli życia w poprzednim systemie musiała jako żywo przypomnieć się praktyka rodem z PRL wykorzystywania prokuratury, sił porządkowych i służb specjalnych do walki z opozycją polityczną…
Należy natychmiast odwrócić te niebezpieczne tendencje. Będziemy pracować na rzecz podniesienia sprawności zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym i profesjonalnego, apolitycznego funkcjonowania służb oraz odbudowania zaufania do nich. Należy odrzucić decentralizację zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym poprzez przenoszenie obowiązków w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli na jednostki samorządu terytorialnego. Zarządzanie bezpieczeństwem wewnętrznym musi mieć charakter scentralizowany i zhierarchizowany.
Jak PiS chciałby osiągnąć ten charakter zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym?
Uchwalona w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości ustawa o zarządzaniu kryzysowym przewidywała utworzenie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) jako ponadresortowej struktury mającej na celu skoordynowanie działań wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za przeciwdziałanie zagrożeniom wymagającym mobilizacji sił całego państwa w celu ochrony życia, zdrowia i mienia obywateli. Należy wyposażyć go w instrumenty skutecznego działania, co niestety zaniedbał obecny rząd, doprowadzając do skutków, jakich doświadczyliśmy w czasie powodzi i innych klęsk oraz w czasie awarii sieci infrastruktury krytycznej. Zweryfikujemy przygotowany w 2013 roku przez rząd Donalda Tuska Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej pod kątem oceny skuteczności przewidzianych w nim mechanizmów ochrony sieci energetycznych, transportowych, bankowych i teleinformatycznych, obiektów ochrony zdrowia i administracji oraz innych ważnych obiektów i instalacji. Zadanie to musi mieć charakter rządowy, uwzględniający obowiązki poszczególnych służb..
Czy w związku z sygnalizowanym przez zachodnie agencje wywiadowcze wzrostem zagrożenie aktami terroryzmu w Europie, nowy rząd byłby zdolny szubko przygotować ustawy umożliwiające skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniu?
Tak. Utworzony przez Prawo i Sprawiedliwość rząd wniesie pod obrady Sejmu projekt ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom terrorystycznym z uwzględnieniem zagrożeń w cyberprzestrzeni. Wobec realnych zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych należy, wzorem innych państw, potraktować tę problematykę w sposób kompleksowy i nadać jej priorytet. Jeśli służby policyjne są biedne i źle wyposażone, to przestępcy są bogaci, a uczciwi obywatele – zagrożeni. Skutecznie strzec bezpieczeństwa Polaków mogą tylko dobrze wyszkoleni i dysponujący nowoczesnym sprzętem funkcjonariusze. Należy powrócić do realizacji koncepcji rozłożonego na kilka lat procesu intensywnego unowocześnienia służb. Przywrócimy merytoryczne zasady awansu służbowego, dające szansę na obejmowanie stanowisk kierowniczych i dowódczych wykształconym i dobrze przygotowanym oficerom, którzy rozpoczęli służbę w niepodległej Polsce po 1989 roku.. Państwo nie może rezygnować z przysługującej mu wyłączności stosowania środków przymusu. Ich użycie może następować tylko w sytuacjach szczególnych, precyzyjnie określonych w przepisach prawa, i pod ścisłą kontrolą, aby nie dochodziło do naruszania konstytucyjnie zagwarantowanych praw i wolności obywatelskich, z czym mamy do czynienia w czasie rządów koalicji PO-PSL.
Rozmawiała Agata Ławniczak
Zbigniew Hoffmann (1963). W latach 2006-2007, I wicewojewoda wielkopolski, następnie wojewoda kujawsko-pomorski. W latach 2009-2010 pracował na stanowisku eksperta w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, a następnie w Kancelarii Prezydenta RP śp. prof. Lecha Kaczyńskiego. Był najbliższym współpracownikiem Szefa Kancelarii Prezydenta RP śp. ministra Władysława Stasiaka. Obecnie radny województwa wielkopolskiego, przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość, członek Porozumienia Centrum, następnie Prawa i Sprawiedliwości.
Strona 3 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/269330-hoffmann-mamy-elementy-panstwa-policyjnego-srodki-inwigilacji-i-przymusu-stosuje-sie-wobec-tych-ktorzy-prezentuja-poglady-inne-niz-partia-rzadzaca-nasz-wywiad?strona=3
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.