„Używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe. MPK Poznań zakupiło tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens” - poinformowała spółka MPK Poznań. Jak dodała, na liniach komunikacyjnych pierwszego tramwaju tego typu będzie można spodziewać się najwcześniej za kilka miesięcy.
Jak wskazało MPK Poznań, częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów NGT6D.
Dzięki nim transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami (obecnie niską podłogę ma ponad 78 proc. pociągów MPK Poznań). Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach nie zakończonych pętlami
— czytamy.
Zaznaczono, że dotychczas MPK Poznań dysponuje 33 dwukierunkowymi tramwajami. Z uwagi na wysoką cenę nowych tramwajów, ograniczone możliwości pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych oraz konieczność wymiany wyeksploatowanego taboru wysokopodłogowego, przedsiębiorstwo zaczęło rozważać – oprócz zakupu nowych wagonów – także możliwość zakupu wagonów używanych. Dlatego od dłuższego czasu na bieżąco śledziło sytuację na rynku nie tylko polskim, ale również europejskim. Uwagę przykuwało Bonn, co miało związek z sygnałami, że tamtejszy przewoźnik, po pozyskaniu nowych tramwajów, będzie chciał sprzedać wagony NGT6D (nazywane również R1.1), które najbardziej odpowiadałyby naszym potrzebom.
„Trzymaliśmy rękę na pulsie”
Mając na uwadze pozytywne doświadczenia innych polskich przewoźników, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup używanych wagonów tego lub podobnego typu i z powodzeniem je eksploatują, trzymaliśmy rękę na pulsie, aby zweryfikować czy przewoźnik z Bonn faktycznie zdecyduje się na sprzedaż, a jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić oraz za jaką kwotę
— wyjaśnił Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
To był dobry kierunek. Pod koniec ubiegłego roku, otrzymaliśmy ofertę sprzedaży tramwajów wraz z częściami zamiennymi do nich. Mając na uwadze szczególnie korzystne okoliczności, skorzystaliśmy z tej okazji i dzięki temu uzyskaliśmy tramwaje w cenie znacząco niższej od cen rynkowych nowych tramwajów
— dodał.
31-letnie 29-metrowe tramwaje
Jak napisano na stronie MPK Poznań, wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej (z jednym stopniem przejścia do podwyższonej części podłogi na końcach przestrzeni pasażerskiej) oraz z energoelektronicznym napędem i silnikami prądu przemiennego.
Umowa z niemieckim przewoźnikiem została podpisana w grudniu ub.r. Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje Spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków) i co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny
— wyjaśniono.
Dodano, że niebawem do Poznania trafi pierwszy z wagonów NGT6D. Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną również m.in. doposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu planowane jest wygospodarowanie miejsc dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Tramwaje będą musiały też przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu w Poznaniu.
Zgodnie z zawartą umową, tramwaje z Bonn będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w partiach w 2025 roku. Proces przystosowania każdego z nich do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy
— napisano.
CZYTAJ WIĘCEJ: Warszawski ZDM posadzi drzewa, które kupili… w Niemczech. „Chcielibyśmy, aby pochodziły z polskich szkółek”
nt/MPK Poznań
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kraj/717641-ponad-30-letnie-tramwaje-z-niemiec-kupila-spolka-mpk-poznan