W cieniu inauguracji prac Sejmu Rafał Trzaskowski przygotowuje komunikacyjny armageddon w Warszawie - napisał na platformie X (d. Twitter) były stołeczny radny i wiceminister sprawiedliwości Sebastian Kaleta. Tak skomentował poniedziałkową informację ratusza o nowym projekcie strefy czystego transportu, która ma być większa niż poprzednio.
Jak wyjaśnił Sebastian Kaleta, ratusz ogłosił, że proponuje rozszerzenie planowanej strefy ograniczonego ruchu na całe dzielnice: Śródmieście, Żoliborz, Praga Płn. i niemal całość Mokotowa, Pragi Południe, Ochoty i Woli.
Od 2028 roku mieszkańcy tej strefy i całej Warszawy nie będą mogli poruszać się po niej dieslem wyprodukowanym przed 2013 rokiem i benzynowym przed 2006 rokiem. Jeśli mieszkańcy strefy takie będą posiadać w garażu, że zgodą Straży Miejskiej będą mogli nimi wyjechać 4 razy w roku
— przekazał Kaleta.
„Strefa czystego transportu”
Pod koniec stycznia ratusz zaprezentował wstępny projekt strefy czystego transportu. Równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych, które trwały trzy miesiące.
Uwagi po konsultacjach zostały uwzględnione w nowym projekcie strefy. Przede wszystkim zastosowano ulgi z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe.
Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
olnk/PAP/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kraj/670620-kaleta-trzaskowski-przygotowuje-komunikacyjny-armageddon