Prezes Orlenu Daniel Obajtek poinformował o przejęciu przez Orlen spółki Doppler Energie i należących do niej 267 stacji paliw w Austrii pod marką Turmöl. „Orlen stał się trzecią pod względem udziału w tamtejszym rynku paliwowym grupą detaliczną” - mówi dodając, że stacje czeka teraz integracja z grupą i modernizacja, a rebranding to temat na przyszłość. Przejęta przez Orlen spółka zmieni nazwę na Orlen Austria. Orlen analizuje już kolejne akwizycje, w Austrii i w innych krajach.
Zdecydowane wzmocnienie Orlenu
Przejęliśmy 267 stacji paliw austriackiej firmy Turmöl i staliśmy się trzecią pod względem udziału na tamtym rynku paliw grupą detaliczną. Wartość transakcji jest standardowo zastrzeżona w umowie. Natomiast mogę zapewnić inwestorów, że pozwala osiągnąć dobrą stopę zwrotu z akwizycji
— powiedział w rozmowie z PAP Biznes prezes Daniel Obajtek.
W ocenie prezesa wejście na rynek austriacki zdecydowanie wzmacnia płocki koncern.
Wchodzimy tam nie tylko w obszar detaliczny, ale i hurtowy. Mamy w Austrii ponad 10 proc. udziału w rynku. To optymalna z punktu widzenia logistyki wielkość. W ramach transakcji przejęliśmy też znaczącą część rynku hurtowego paliw. To oraz bliskość naszych aktywów rafineryjnych w Czechach pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw
— powiedział.
Na pierwszym etapie stacje nadal pod marką Turmöl
Daniel Obajtek poinformował, że stacje w Austrii będą póki co działać pod bardzo popularną na tym rynku marką Turmöl. Natomiast będą systematycznie dostosowywane do standardów Orlen.
Na dziś priorytetem jest integracja nowej spółki z grupą kapitałową i modernizacja sieci, natomiast ewentualny rebranding to temat na przyszłość. Format poszczególnych stacji będzie zależał od jej przelewów i przesłanek ekonomicznych
— powiedział.
W Austrii rebranding będzie poprzedzony analizą rozpoznawalności naszej marki w tym kraju, badaniami rynku. Stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję
— dodał.
Spółka Doppler Energie GmbH
45 proc. przejętych przez Orlen stacji w Austrii działa w popularnym na tym rynku formacie samoobsługowym. Na ponad 130 stacjach można zrobić zakupy, a na ok. 80 skorzystać z oferty gastronomicznej. 25 stacji wyposażone jest w panele fotowoltaiczne.
Spółka Doppler Energie GmbH, która dotychczas była operatorem austriackiej sieci stacji paliw pod marką Turmöl, udostępnia także sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych pod marką Turmstrom z 35 punktami ładowania w 29 lokalizacjach.
Strategia Orlenu
Austria jest siódmym krajem, w którym Orlen prowadzi działalność detaliczną. Koncern obecny jest w Polsce, Niemczech, Czechach, na Litwie, a za kadencji prezesa Obajtka Orlen wszedł na trzy nowe rynki: słowacki, węgierski i austriacki.
Na każdym z tych siedmiu rynków osiągamy dodatni wynik
— powiedział prezes.
W strategii do 2030 roku Orlen zapisał cel co najmniej 3,5 tys. stacji paliw.
Praktycznie już ten cel zrealizowaliśmy, ponieważ po wejściu na austriacki rynek posiadamy łącznie 3439 stacji. Uważam, że detal jest stabilnym obszarem, jeśli chodzi o przynoszenie zysków, dlatego będziemy w niego konsekwentnie inwestować
— powiedział Daniel Obajtek.
Już teraz, po przejęciu spółki Doppler Energie, Orlen posiada w sumie 3439 stacji paliw, z czego 1931 w Polsce, a 1508 na rynkach zagranicznych, w tym poza Niemcami, także w Czechach - 436, na Słowacji - 90, na Węgrzech - 78, na Litwie - 30, a także w Austrii - 267.
Tym samym obiekty poza granicami kraju stanowią blisko 44 proc. całej sieci Orlen
— podał koncern.
W ciągu niespełna 8 lat na modernizację i rozwój stacji Orlen przeznaczył 8,7 mld zł. Zysk operacyjny z całej działalności detalicznej, w tym sprzedaży produktów gastronomicznych, w tym okresie wyniósł 21,6 mld zł.
Prezes poinformował, że w ostatnich latach grupa Orlen zmodernizowała ponad 61 proc. swoich stacji w Polsce z istniejących niemal 2 tysięcy.
Posiadamy jedną z najnowocześniejszych sieci stacji w Europie. Mamy też w sumie 1475 punktów ładowania, automaty paczkowe, czy gastronomiczną sieć Stop Cafe. Ujednolicamy nasze stacje poprzez wprowadzenie tego samego standardu i rebranding
— powiedział.
Rebranding w Czechach
Orlen prowadzi obecnie rebranding w Czechach, gdzie ma już ponad 82 proc. stacji pod marką Orlen. Te działania prowadzi również w Niemczech, gdzie już 74 stacje działają pod marką Orlen, sukcesywnie zastępując brand star. Natomiast na Litwie, Słowacji i Węgrzech na wszystkich stacjach grupy widnieje już logotyp Orlen.
Bardzo mocno inwestowaliśmy w rozpoznawalność marki Orlen, m.in. poprzez sponsoring sportowy, by z sukcesem zrealizować rebranding na zagranicznych rynkach, by Orlen się „przyjął” i był dobrze odbierany. To się udało. Nie zaobserwowaliśmy negatywnych efektów zmiany marki. Czasem dostrzegaliśmy tylko, że klienci potrzebują chwili, żeby przyzwyczaić się do zmian
— powiedział Daniel Obajtek.
Główne wyzwania na najbliższe lata
Prezes Orlenu uważa, że głównym wyzwaniem dla koncernu na najbliższe lata jest utrzymanie obecnego kierunku rozwoju.
W strategii zapisaliśmy inwestycje na poziomie 320 mld zł, rocznie wydajemy na nie 40 mld zł. Rozpocząłem jako prezes bardzo dużo procesów, w tym związanych z rozwojem i akwizycjami, które są na etapie zaawansowanych negocjacji. Mam nadzieję, że następny zarząd będzie kontynuować tę ścieżkę rozwoju Orlenu
— powiedział.
Koncern rozważa dalsze akwizycje w regionie oraz działania, które pozwolą mu dołączyć do grona liderów w obszarze elektromobilności na austriackim rynku
— zaznaczył Orlen.
Prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie, zwrócił uwagę, że po przejęciu spółki Doppler Energie wraz z 267. stacjami, koncern stał się jedną z trzech największych sieci paliwowych w Austrii, mając około 10 proc. udziału w tym rynku detalicznym. Wspomniał jednocześnie, że dzięki sfinalizowaniu transakcji Orlen już obecnie w ponad 98 proc. zrealizował swoje strategiczne założenia dotyczące liczby stacji paliw w regionie do 2030 r.
Nie zwalniamy jednak tempa. Nadal chcemy się rozwijać, dlatego analizujemy już kolejne akwizycje, zarówno w Austrii, jak i innych krajach. Naszym celem niezmiennie pozostaje wzmacnianie silnej, polskiej marki w Europie
— powiedział Obajtek.
Doppler Energie stanie się Orlenem Austria
Przejęta właśnie spółka Doppler Energie w kolejnym etapie zmieni nazwę na Orlen Austria. Koncern podkreślił przy tym, że przejął jednocześnie - jak mówi Obajtek - „znaczącą część rynku hurtowego paliw, co pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw”.
W dłuższej perspektywie realizowane będą również synergie związane z obecnością i posiadaniem aktywów produkcyjnych na wielu rynkach w regionie
— zaznaczono w komunikacie.
Orlen przypomniał, że umowę warunkową z Grupą Doppler zawarto na początku lipca 2023 r., natomiast we wrześniu 2023 r. Komisja Europejska wyraziła zgodę na tę transakcję, uznając, iż jest ona zgodna z regułami wspólnego rynku.
„Naszym priorytetem kontynuacja ekspansji sieci stacji paliw i rozwój elektromobilności”
Naszym priorytetem będzie kontynuacja ekspansji sieci stacji paliw i rozwój elektromobilności. Rozpoczęcie działalności na nowym, siódmym rynku detalicznym przekłada się jednak nie tylko na rozwój tego segmentu, ale stanowi także potencjał do rozwoju innych obszarów biznesowych, np. współpracy z lokalnymi startupami, a także nawiązania partnerstw z obszaru szeroko rozumianych zielonych inwestycji
— oświadczył Piotr Guział, który objął stanowisko prezesa przejętej austriackiej spółki.
W czerwcu 2023 r. Guział został ponownie powołany do zarządu Orlen Deutschland, spółki zależnej Orlenu, która na terenie Niemiec zarządza siecią 607 stacji paliw - poprzednio Guział zasiadał w zarządzie Orlen Deutschland od września 2020 r. do lutego 2023 r.
Orlen zaznaczył, że w austriackiej sieci jego stacji paliw znajduje się aktualnie 110 punktów ładowania samochodów elektrycznych, w 34 lokalizacjach, które funkcjonują pod marką Turmstrom. Koncern zauważył przy tym, że blisko połowa przejętych stacji to „popularne w tym kraju obiekty samoobsługowe, które umożliwiają klientom zakup paliwa i płatność bezpośrednio przy dystrybutorze”.
Jak wyliczył koncern, 40 jego austriackich stacji paliw wyposażonych jest w panele fotowoltaiczne, na blisko 100 obiektach można korzystać z myjni, połowa stacji oferuje usługi sklepowe, a na około 80 funkcjonuje koncept gastronomiczny.
W ramach transakcji przejęto również spółkę Austrocard, oferującą karty paliwowe dla klientów prywatnych i biznesowych, akceptowane w ponad 500 lokalizacjach w Austrii
— podkreślił Orlen.
Grupa Orlen
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie. Zarządza także segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Rozwija jednocześnie segment odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej - do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
W lutym 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele, zwłaszcza po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern ma zainwestować ponad 320 mld zł.
Mocny rozwój w kierunku petrochemii
W ocenie prezesa Orlenu ropa naftowa będzie za kilkanaście lat zdecydowanie mocniej wykorzystywana w przemyśle petrochemicznym niż dziś.
Orlen mocno rozwija się w kierunku petrochemii. Tylko w rafinerii w Płocku przeznaczamy dziesiątki miliardów zł na inwestycje rozwojowe. Era paliw nie skończyła się, ale już trzeba prowadzić badania pod kątem ich uszlachetniania, zmniejszania wpływu na środowisko. Transformacja promuje wodór, który będzie wykorzystywany w przemyśle petrochemicznym, ale też idzie w kierunku paliw syntetycznych. Prowadzimy zaawansowane inwestycje w offshore, ponieważ wiemy, że przyszłością jest morska energetyka wiatrowa. W procesie elektrolizy zielonego prądu, dodając Co2 będziemy produkować neutralne klimatycznie paliwa syntetyczne
— powiedział.
CZYTAJ TAKŻE:
PAP/rdm
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/677481-orlen-przejal-267-stacje-paliw-turmol-w-austrii-jest-3-sila