Na ten moment, bo sytuacja może zmienić się z godziny na godzinę i z dnia na dzień, nie podejmujemy żadnych innych decyzji odnośnie szkół – powiedział w czwartek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Minister Czarnek w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie wziął w czwartek udział w spotkaniu dotyczącym rozpoczęcia konsultacji na temat praktycznego nauczania przedsiębiorczości w szkołach.
Podczas spotkania zwrócił uwagę na „wszelkie niepokoje związane z piątą falą koronawirusa i omikronem, które nas wszystkich dotyczą”. Zapewnił jednocześnie, że jest w stałym kontakcie z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim.
Ustaliliśmy wczoraj, że na ten moment, bo sytuacja może zmienić się z godziny na godzinę i z dnia na dzień, nie podejmujemy żadnych innych decyzji
— wskazał szef MEiN.
Podczas spotkania Czarnek przypomniał, że obecnie „w Polsce pięć województw jest na feriach zimowych, zatem ruch okołoszkolny w tych województwach jest całkowicie wyłączony”.
Od poniedziałku na ferie zimowe udają się kolejne dwa województwa, więc wówczas już prawie pół Polski będzie wyłączone z ruchu okołoszkolnego
— dodał.
Wyjaśnił, że „w pozostałych województwach, gdzie odbywa się nauka, nadal będzie się odbywała w trybie stacjonarnym, przy czym – tak jak to było do tej pory – dyrektorzy szkół wraz ze służbami sanitarnymi podejmują decyzje o przechodzeniu na kwarantannę i na naukę zdalną poszczególnych klas bądź cały szkół” – podkreślił.
Przemysław Czarnek poinformował także, że „obserwujemy z dnia na dzień coraz więcej wyłączeń”. Wyjaśnił, że „takie są realia omikronu, ale podchodzimy do tego spokojnie, obserwując na bieżąco i analizując sytuację wraz z panem ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim”.
Powstanie nowy przedmiot
Chcemy, aby od 1 września 2023 r. podstawy przedsiębiorczości zostały zastąpione nowym przedmiotem: biznes i zarządzanie – powiedział w czwartek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podczas spotkania w sprawie rozpoczęcia konsultacji na temat praktycznego nauczania przedsiębiorczości w szkołach.
Czarnek poinformował, że na początku roku szkolnego 2023/2024 MEiN planuje uruchomienie nowego przedmiotu.
Dziś jest tak, że w polskim systemie szkolnictwa przewidzianych jest na ten moment 60 godzin lekcyjnych zajęć związanych z ekonomią i finansami w ciągu 12 lat edukacji. Jak to podzielimy przez 45 minut, to wychodzi, że edukacją dotyczącą ekonomii i finansów zajmujemy naszym uczniom dwa dni w ciągu dwunastu lat. To zdecydowanie za mało
— ocenił.
Przyznał, że postępem jest fakt, że podstawy nauczania ekonomii weszły do programu nauczania.
Rzeczywiście służą naszym uczniom, naszej młodzieży i przygotowują do życia dorosłego, do podejmowania decyzji finansowych, do skutecznego zarządzania gospodarstwem domowym, ale także firmami, które zakładają
— podkreślił.
Zdaniem Czarnka, wciąż za mało jest praktycznych aspektów przedsiębiorczości biznesu i zarządzania.
Dlatego chcemy, aby od 1 września 2023 r. podstawy przedsiębiorczości zostały zastąpione nowym przedmiotem: biznes i zarządzanie
— poinformował.
Co ma na celu nowy przedmiot?
Chcemy, żeby odsetek osób mających wiedzę na temat podstawowych pojęć dotyczących finansów i biznesu był w Polsce zdecydowanie wyższy, niż średnia światowa - powiedział szef MEiN Przemysław Czarnek podczas konsultacji ws. nowego przedmiotu szkolnego biznes i zarządzanie.
Według Czarnka w nowym przedmiocie „mieści się wszystko, co jest potrzebne młodemu człowiekowi, żeby poznał świat finansów, świat zarządzania, żeby mógł od początku podejmować racjonalne, rozsądne decyzje finansowe”.
Dodał, że przedmiot ma również przekonać młodych, że warto podejmować działalność gospodarczą i prowadzić firmę.
Są osoby, są przedsiębiorstwa w Polsce, jest ich ogromnie wiele, którzy rzeczywiście decydują o rozwoju naszego kraju. I dobrze, żeby młodzi ludzie byli przekonani co do tego, że oni też mogą decydować o rozwoju kraju w niedalekiej przyszłości
— podkreślił.
Zdaniem ministra edukacji, myślenie o przedsiębiorcach i sposób planowania przyszłości zmienia się.
Jeszcze 10 lat temu (…) miałem spotkanie z licealistami w jednym z dużych miast. Było na sali ok. 70 osób. Kiedy sobie wyjaśniliśmy podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości, wolności gospodarczej, rynku w ujęciu konstytucyjnym, przyszedł czas na pytania. Pierwsze pytanie zadałem ja. Zapytałem, co chcieliby robić w przyszłości (…). Na 70 osób na sali tylko jedna osoba zgłosiła się jako ta, która jest chętna do założenia swojej firmy
— przypomniał.
Zaznaczył, że niewielka skłonność do przedsiębiorczości zmieniła się na przestrzeni czasu.
Chcemy przyspieszyć. Potrzebujemy menadżerów, potrzebujemy ludzi odważnych, którzy będą świadomi tego, jak zarządzać, co to jest biznes, ale będą też umieli radzić sobie w swoim gospodarstwie domowym, w podejmowaniu decyzji finansowych, ale też będą potrafili rozliczać się z podatków
— stwierdził Czarnek.
Jak ocenił, obecnie tylko 30 procent osób na świecie ma wiedzę na temat podstawowych pojęć dotyczących finansów i biznesu.
Chcemy, żeby ten odsetek w Polsce był zdecydowanie wyższy, niż średnia światowa
— zaakcentował minister edukacji i nauki.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
mm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/582447-czarnek-zapowiedzial-nowy-przedmiot-co-ze-zdalna-nauka