Dziesiątego grudnia w TV Republika w cyklicznym programie „10/04/10 Fakty” zostaliśmy zaatakowani przez Antoniego Macierewicza oraz Tomasza Ziemskiego - piszą byli członkowie podkomisji smoleńskiej mgr inż. Marek Dąbrowski, kmdr rez. nawigator dr Wiesław Chrzanowski oraz kmdr rez. nawigator pilot Kazimierz Grono.
Prezentujemy polemikę bez skrótów i redakcji.
Nie będziemy zniżać się do poziomu wypowiedzi ad personam naszych polemistów, ale ich jedyny naprawdę poważny zarzut merytoryczny z tego programu wymaga wyjaśnienia i sprostowania nieprawdziwych informacji, których udzielili oni opinii publicznej jako urzędnicy państwowi.
Macierewicz i Ziemski zarzucili nam, iż nie wiemy, że centrum wybuchu w kadłubie samolotu, które sami sytuują w zbiorniku paliwa numer cztery, znajduje się częściowo pod trzecią salonką. Tym samym, zdaniem polemistów, nasz postawiony w poprzednim artykule Wpolityce.pl zarzut, iż Podkomisja błędnie zlokalizowała obie części wnętrza Tu-154M, jest chybiony.
CZYTAJ TAKŻE: B. członkowie Podkomisji: O wartości niezależnego badania w sprawie katastrofy smoleńskiej
Na dowód swoich racji Ziemski pokazał zrobioną na zdjęciu z wnętrza samolotu „102” niczego nie wyjaśniającą, a wręcz zaciemniającą, gdyż wykonaną rażąco niezgodnie z regułami perspektywy, malowankę:

Inżynierowie powinni jednak rozmawiać nie za pośrednictwem malowanek, ale rysunków technicznych.
Na takich właśnie rysunkach technicznych, pochodzących z oryginalnych, rosyjskich instrukcji Tu-154M pokażemy, że Macierewicz i Ziemski mówili w programie nieprawdę.
Zaś fakty wyglądają następująco:
1) Zbiornik numer cztery znajduje się poniżej kabiny samolotu, pomiędzy pierwszym i drugim dźwigarem centropłata:

2) Tylna ścianka salonki numer trzy zlokalizowana jest w pobliżu wręgi 39, na poniższym schemacie rozmieszczenia ścianek działowych w kabinie oznaczono ją numerem „15” i obwiedziono czerwoną ramką (przód samolotu jest po lewej stronie schematu):

3) Sam Tomasz Ziemski na swoich malowankach pokazał, że sytuuje epicentrum wybuchu na wysokości wręgi numer 41:

Dlatego poniżej prezentujemy schemat numeracji wręg w kadłubie samolotu Tu-154M. Widać na nim, że wręga 39, na której kończy się salonka trzecia, znajduje się PRZED, A NIE ZA wręgą 41:

Tym samym wypowiedzi Ziemskiego i Macierewicza należy uznać za niemające potwierdzenia w dokumentacji technicznej samolotu Tu-154M.
Dodatkowe potwierdzenie naszego wniosku znajdziemy przy wykorzystaniu oryginalnego rzutu kabiny samolotu „101” (ten dokument został znaleziony na wrakowisku po katastrofie).
Poniżej nałożono go na rysunek techniczny samolotu w celu dodatkowego potwierdzenia, że zbiornik numer cztery faktycznie NIE ZNAJDUJE się pod salonką trzecią:

Te schematy dodatkowo potwierdzają to, co napisaliśmy w poprzednim artykule. Na rysunku między zbiornikiem balastowym a trzecią salonką widzimy dodatkową przestrzeń (oznaczoną tu kolorem żółtym), której zdają się nie zauważać Ziemski i Macierewicz.
Dlatego podtrzymujemy wniosek, za który zaatakowali nas polemiści z Podkomisji:
W materiałach raportowych Podkomisji stwierdzono, iż epicentrum wybuchu był keson balastowego zbiornika paliwa, wskazując przy tym (błędnie) że zbiornik ten znajdował się pod salonikiem numer trzy (ta podana przez Podkomisję informacja jest nieprawdziwa, ponieważ zbiornik balastowy znajduje się za, a nie pod salonką numer trzy).
I powtarzamy bardzo istotną obserwację:
błąd Podkomisji w umieszczeniu samego zbiornika względem salonki numer trzy oznacza brak ścisłej korelacji obrażeń najbardziej uszkodzonych ciał ofiar z postulowanym epicentrum wybuchu, i może rodzić kolejne pytania o jakość wykonanych przez nią prac.
Na koniec należy zadać pytanie Ministerstwu Obrony Narodowej: czy pełne błędów merytorycznych, hejtu i prymitywnej propagandy występy medialne Antoniego Macierewicza i Tomasza Ziemskiego są finansowane z pieniędzy podatnika, a więc również naszych, i czy MON bierze odpowiedzialność za swoich pracowników?
Uzupełnienie z 18.12.2021 r.: ten sam odcinek programu został powtórnie wyemitowany przez TV Republika w dniu 17.21.2021 r.
Mgr inż. Marek Dąbrowski, członek ISASI (International Society of Air Safety Investigators)
Kmdr rez. nawigator dr Wiesław Chrzanowski
Kmdr rez. nawigator pilot Kazimierz Grono
11.12.2021 r.
CZYTAJ TAKŻE: NEWS „SIECI”: Wiemy ile kosztowały prace podkomisji smoleńskiej. Na co poszło najwięcej pieniędzy?
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/smolensk/578512-polemika-ws-1004-propaganda-nie-zastapi-wiedzy