Pasażerów linii lotniczych czeka niemałe rozczarowanie. Za sprawą polskiej prezydencji, a konkretnie ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, znacznie ograniczone mają być możliwości ubiegania się o odszkodowanie za spóźniony lot. To uderzenie w konkurencyjność punktualnych przewoźników, do których zaliczany jest LOT i premiowanie tanich zagranicznych linii. „Przecież to jest jeden wielki skandal, co zrobił Klimczak w sprawie LOT-u i pasażerów…” - czytamy w komentarzach na X dotyczących wprowadzanych za polskiej prezydencji zmian w unijnym rozporządzeniu.
Polska prezydencja w Radzie UE dobiegła końca. Niestety rząd Donalda Tuska zdążył wymierzyć LOT-owi potężny cios, po którym będzie mu trudno utrzymać się rynku lotniczym. Jeden z największych atutów LOT-u, czyli punktualność, za sprawą działań ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka przestanie mieć jakiekolwiek znacznie.
Chodzi o kształt nowych unijnych przepisów dotyczących transportu lotniczego. Okazuje się, że jednym z celów polskiej prezydencji było wprowadzenie zmian w prawach pasażerów linii lotniczych dotyczących odszkodowań za spóźnione loty. Te zaproponował minister infrastruktury Dariusz Klimczak wiceprezes PSL.
Klimczak zgłosił przepisy, które wydłużają czas opóźnienia samolotu, po którym pasażer będzie miał prawo ubiegać się o odszkodowanie, a także zaproponował zmniejszenie sum tych odszkodowań. Ministrowie transportu państw członkowskich na niedawnym posiedzeniu Rady UE ds. Transportu przyjęli jego propozycje.
Co zrobił Klimczak?
Zgodnie z projektem unijnego rozporządzenia opóźnienie lotu, po którym będzie można się ubiegać o odszkodowanie ma teraz wynosić 4 godziny dla lotów nieprzekraczających 3,5 tys. km oraz wszystkich wewnątrz UE. Samo zaś odszkodowania ma być mniejsze o 100 euro, czyli wynosić 300 euro.
Z kolei w przypadku lotów dłuższych niż 3,5 tys. km, opóźnienie po którym będzie można żądać od przewoźnika odszkodowania, ma wynosić nie 3 lecz 6 godzin. W tym przypadku także wysokość odszkodowania zostanie obniżona o 100 euro, czyli do sumy 500 euro.
Zmiany te dotkną jednak nie tylko samych pasażerów, ale przede wszystkim te linie lotnicze, które starają się być punktualne, a do takich właśnie zalicza się polski LOT. Od chwili wprowadzania unijnego rozporządzenia tanie linie lotnicze nie będą przejmować się opóźnieniami swych lotów i być może jeszcze bardziej obniżając poziom punktualności, obniżą również ceny biletów. Innymi słowy, LOT, chcąc zachować punktualność, będzie tracił konkurencyjność i w konsekwencji pasażerów. Tanie linie nie będą już tak dyscyplinowane za spóźnienia, jak do tej pory i nie będą mogły przeznaczać na odszkodowania mniejsze sumy - setki milionów euro rocznie zostanie w ich kasie. Może to być nawet ok. 20 razy więcej niż w przypadku takich punktualnych przewoźników jak LOT.
Skandaliczne decyzje polskiej prezydencji są już w branży lotniczej szeroko komentowane.
Przecież to jest jeden wielki skandal co zrobił Klimczak w sprawie LOT-u i pasażerów…
Polska prezydencja w UE zaproponowała zmiany, które znacząco modyfikują obecny system rekompensat za opóźnione loty:
Zwiększenie progu opóźnienia z 3 do 4 godzin oraz obniżenie odszkodowania z 400 EUR do 300 EUR dla lotów do 3500 km i lotów wewnątrz UE.
Zwiększenie progu opóźnienia z 3 do 6 godzin oraz obniżenie odszkodowania z 600 EUR do 500 EUR dla lotów powyżej 3500 km.
Co to oznacza w praktyce?
— Pasażerowie nie otrzymają rekompensaty za opóźnienia w przedziale 3–4 godzin (loty krótkie i średnie) oraz 3–6 godzin (loty długodystansowe), które obecnie są objęte ochroną.
— LOT jest obecnie jednym z liderów punktualności wiec nie zarobi na tym dużo a w tym samym czasie najgorsze linie lotnicze zarobią 20-30 razy więcej tylko dlatego, że mocno opóźniają swoje loty.
Czyli z jednej strony nie dość, że odebrali prawo do odszkodowania tym, którzy muszą czekać do 4 lub 6 godzin (w zależności od długości lotu) to jeszcze te najgorsze linie lotnicze będą miały w dupie pasażerów i na tym będą mogły sporo zyskać, bo odszkodowania będą dużo mniejsze, albo nie będzie ich w ogóle
— czytamy we wpisie „Obywatela Prezesa” na X.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/733664-klimczak-oslabil-konkurencyjnosc-lot-u-wielki-skandal
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.