28,7 proc. badanych uważa, że w debacie publicznej kandydaci na prezydenta powinni się skupić na kwestii ochrony przed drożyzną w sklepach - wynika z sondażu UCE Research dla Onetu. Ankietowanych najbardziej interesują sprawy wiązane z cenami produktów, leków i mieszkań.
W badaniu zadano respondentom pytanie: „Na jakich kwestiach kandydaci na prezydenta RP powinni najbardziej skupiać się w debacie publicznej w najbliższym czasie?”.
28,7 proc. ankietowanych wskazało, że kandydaci na prezydenta powinni się skupić przede wszystkim na kwestii ochrony przed drożyzną w sklepach.
Z kolei 27,3 proc. respondentów wskazało konieczność dyskusji dotyczącej „ochrony społeczeństwa przed wzrostem cen”. Taki sam odsetek badanych chce debaty ws. „obniżenia cen leków”.
Równie ważne mieszkania
Z badania wynika, że 24,6 proc. ankietowanych chciałoby, aby podczas debaty publicznej kandydaci na prezydenta skupili się na kwestii budowy tanich mieszkań na sprzedaż/wynajem.
22,9 proc. zależy na poruszeniu tematu obniżenia podatków dochodowych. Niewiele mniej (22,7 proc.) wybrało temat ograniczenia 800+ dla obcokrajowców. Na kolejnych miejscach znalazło się obniżenie stawek podatku VAT (21,2 proc.), poprawę dostępu do lekarzy specjalistów (18,2 proc.), zmniejszenie ogólnej inflacji (17,3 proc.) i skrócenie kolejek do lekarzy (17,1 proc.).
Mniejszy odsetek odpowiedzi uzyskały kwestie światopoglądowe; odpowiedź „prawo do aborcji” wybrało 12,6 proc. ankietowanych, a na politykę klimatyczną wskazało 10,3 proc.
We wcześniejszym sondażu UCE Research dla Onetu z grudnia ub.r. największym oczekiwaniem ze strony badanych była poprawa dostępu do lekarzy specjalistów (22,6 proc.), zmniejszenie ogólnej inflacji (20,6 proc.) i poprawa obronności kraju (20,2 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 24-26 stycznia 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research dla Onetu na próbie 1010 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.
koal/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/719825-sondaz-o-czym-powinna-byc-kampania-wyborcza