Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią - poinformowała kancelaria premiera. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł.
Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 - podała KPRM.
Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu „Polska w 100 minut” dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min.
Jak podano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK itp.
Zwrócono uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - podano.
Więcej środków na połączenie między metropoliami, a mniej na kolej subregionalną
Zmieniony przez rząd program CPK zwiększa o 15 mld zł finansowanie tzw. linii Y, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną - poinformowała minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Rada Ministrów zmieniła program wieloletni CPK. Program zwiększa o 15 mld finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną
— poinformowała na portalu X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Szefowa resortu funduszy zwróciła uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka kolej ominie Kalisz, co podniesie koszty budowy o 3 mld zł. Wykluczy to również 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości - dodała. Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 r.
Łączny koszt programu CPK do 2032 roku
Na inwestycje kolejowe w ramach programu CPK zostanie przeznaczone 76,8 mld zł, kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe - wynika z danych opublikowanych przez spółkę CPK. Zaktualizowany łączny koszt programu do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł.
Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 - podała KPRM.
Jak wynika z komunikatu opublikowanego we wtorek przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny, po zaktualizowaniu całkowity koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Na inwestycje kolejowe w jego ramach zostanie przeznaczone 76,8 mld zł. Kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe.
Mniejsze kwoty zostaną wydane na projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe - po 2,5 mld zł. Ponadto 1,7 mld zł trafi na tabor dla Kolei Dużych Prędkości, 0,8 mld zł na inwestycje rozwojowe, w tym tzw. Airport City i Cargo City, a 0,3 mld zł na program społeczno-gospodarczy.
W ramach programu 4,3 mld zł to rezerwa inwestycyjna - wynika z komunikatu.
tkwl/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/717300-rzad-tuska-majstruje-przy-cpk-jest-nowy-harmonogram