Sam Prokurator Generalny uznał, że jego główną intencją jest właśnie wyjaśnienie wszystkich tych wątpliwości, w kontekście wypowiedzi nie tylko prof. Rzeplińskiego, ale chociażby Rzecznika Praw Obywatelskich. Środowisko powinno być więc zadowolone z tej inicjatywy. Szczególnie na przyszłość.
Pierwszym argumentem, który dotyczy poszukiwania środków prawnych dla rozwiania wątpliwości co do skuteczności wyboru, to pojawia się problem, co do rozwiązania którego żaden inny organ nie jest upoważniony. W nowych okolicznościach, być może, da to możliwość odniesienia się do tego przez sam TK. Podobnie jak odniósł się rok temu. Pytanie jest, czy Trybunał Konstytucyjny podtrzyma swoje stanowisko sprzed roku.
To może być najważniejsze pytanie w tej sprawie.
Trybunał orzekł wtedy, że nie posiada kompetencji do orzekania o wyborze sędziów. Tym niemniej jest to jedyny organ, do którego można się zwrócić z takim wnioskiem. Jeśli TK ostatecznie przetnie dywagacje, również tych wynikających z wypowiedzi prezesa Rzeplińskiego, czy prawników, to być może pozwoli to (niezależnie od wyroku Trybunału), ostatecznie przeciąć te spekulacje i rozbieżności. Trzeba koniecznie zaznaczyć, że złożenie przez Prokuratora Generalnego jakiegokolwiek wniosku, w tym wniosku do TK, skutkuje koniecznością odniesienia się do niego, rozpoznania go przez TK. Dzieje się tak dlatego, że poprzednio Trybunał umorzył postępowanie w sprawie uchwał, czyli nie zajął merytorycznego stanowiska. Druga sprawa to fakt, że TK nie jest związany swoimi wcześniejszymi stanowiskami, w szczególności wtedy, gdy wydał orzeczenie o umorzeniu postępowania. Nie można twierdzić, że ubiegłoroczne rozstrzygnięcie zamknęło drogę Prokuratorowi Generalnemu do zwracania się do TK ze swoim wnioskiem. Nawet gdyby okazało się, że Trybunał znów uzna, że powinien umorzyć postępowanie. Prawem Prokuratora jest zwrócenie się z takim wnioskiem, a obowiązkiem Trybunału jest rozpoznanie tego wniosku. Jeżeli TK ocenił te uchwały i ich ważność i skuteczność, to to orzeczenie, mimo, że będzie inne niż decyzja TK sprzed roku, będzie jednocześnie skutecznie. Do TK należy ocena czy uchwały i jakie uchwały mogą być przez Trybunał rozpatrywane. Wielokrotnie mieliśmy do czynienia z uchwałami, by przypomnieć uchwałę o powołaniu komisji śledczych, które TK oceniał. Jest tak, mimo że ani konstytucja, ani ustawodawstwo dotyczące Trybunału, wprost o ocenie uchwał Sejmu nigdy nie stanowiły. Trybunał uznaje jednak od bardzo dawna, że może oceniać każdy akt prawny, o ile mają charakter normatywny. Ta kwestia musi być raz na zawsze przesądzona. Jeżeli Trybunał oceni, że nie może odnosić się do tych uchwał indywidualnych, to żaden inny podmiot nie ma prawa kwestionować ich skuteczności.
Czytaj na kolejnej stronie…
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Sam Prokurator Generalny uznał, że jego główną intencją jest właśnie wyjaśnienie wszystkich tych wątpliwości, w kontekście wypowiedzi nie tylko prof. Rzeplińskiego, ale chociażby Rzecznika Praw Obywatelskich. Środowisko powinno być więc zadowolone z tej inicjatywy. Szczególnie na przyszłość.
Pierwszym argumentem, który dotyczy poszukiwania środków prawnych dla rozwiania wątpliwości co do skuteczności wyboru, to pojawia się problem, co do rozwiązania którego żaden inny organ nie jest upoważniony. W nowych okolicznościach, być może, da to możliwość odniesienia się do tego przez sam TK. Podobnie jak odniósł się rok temu. Pytanie jest, czy Trybunał Konstytucyjny podtrzyma swoje stanowisko sprzed roku.
To może być najważniejsze pytanie w tej sprawie.
Trybunał orzekł wtedy, że nie posiada kompetencji do orzekania o wyborze sędziów. Tym niemniej jest to jedyny organ, do którego można się zwrócić z takim wnioskiem. Jeśli TK ostatecznie przetnie dywagacje, również tych wynikających z wypowiedzi prezesa Rzeplińskiego, czy prawników, to być może pozwoli to (niezależnie od wyroku Trybunału), ostatecznie przeciąć te spekulacje i rozbieżności. Trzeba koniecznie zaznaczyć, że złożenie przez Prokuratora Generalnego jakiegokolwiek wniosku, w tym wniosku do TK, skutkuje koniecznością odniesienia się do niego, rozpoznania go przez TK. Dzieje się tak dlatego, że poprzednio Trybunał umorzył postępowanie w sprawie uchwał, czyli nie zajął merytorycznego stanowiska. Druga sprawa to fakt, że TK nie jest związany swoimi wcześniejszymi stanowiskami, w szczególności wtedy, gdy wydał orzeczenie o umorzeniu postępowania. Nie można twierdzić, że ubiegłoroczne rozstrzygnięcie zamknęło drogę Prokuratorowi Generalnemu do zwracania się do TK ze swoim wnioskiem. Nawet gdyby okazało się, że Trybunał znów uzna, że powinien umorzyć postępowanie. Prawem Prokuratora jest zwrócenie się z takim wnioskiem, a obowiązkiem Trybunału jest rozpoznanie tego wniosku. Jeżeli TK ocenił te uchwały i ich ważność i skuteczność, to to orzeczenie, mimo, że będzie inne niż decyzja TK sprzed roku, będzie jednocześnie skutecznie. Do TK należy ocena czy uchwały i jakie uchwały mogą być przez Trybunał rozpatrywane. Wielokrotnie mieliśmy do czynienia z uchwałami, by przypomnieć uchwałę o powołaniu komisji śledczych, które TK oceniał. Jest tak, mimo że ani konstytucja, ani ustawodawstwo dotyczące Trybunału, wprost o ocenie uchwał Sejmu nigdy nie stanowiły. Trybunał uznaje jednak od bardzo dawna, że może oceniać każdy akt prawny, o ile mają charakter normatywny. Ta kwestia musi być raz na zawsze przesądzona. Jeżeli Trybunał oceni, że nie może odnosić się do tych uchwał indywidualnych, to żaden inny podmiot nie ma prawa kwestionować ich skuteczności.
Czytaj na kolejnej stronie…
Strona 2 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/323253-prof-zaradkiewicz-prokurator-generalny-mial-prawo-wystapic-do-tk-nie-ma-niebezpieczenstwa-podwazenia-wyrokow-wydanych-przez-sedziow-tuleje-rymara-i-zubika-nasz-wywiad?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.