Komisja może stwierdzić, że wskutek wydania decyzji reprywatyzacyjnej wyrządzono szkodę gminie lub Skarbowi Państwa przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej. Będzie to stanowić podstawę odpowiedzialności urzędnika działającego jako organ administracji publicznej, na podstawie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Komisja doręcza takie decyzje właściwemu prokuratorowi okręgowemu.
Jeżeli w toku postępowania komisja stwierdzi istnienie okoliczności sprzyjających wydawaniu decyzji reprywatyzacyjnych z naruszeniem prawa lub popełnianiu przestępstw, zawiadamia o tym prokuraturę lub inny właściwy organ. Może żądać przeprowadzenia kontroli, a także wszczęcia postępowania w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej, służbowej, materialnej lub innej przewidzianej w przepisach dotyczących stosunku pracy. Adresat wystąpienia komisji jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia zawiadomić ją o podjętych środkach lub zajętym stanowisku bądź o sposobie zakończenia kontroli lub postępowania.
Według projektu komisja będzie mogła nałożyć obowiązek zwrotu równowartości nienależnego świadczenia m.in. na osobę, na rzecz której wydano decyzję reprywatyzacyjną. Zwrot równowartości nienależnego świadczenia będzie następował według cen obowiązujących w dniu wydania zaskarżonej decyzji reprywatyzacyjnej, „przy uwzględnieniu stanu faktycznego i prawnego z dnia przejęcia nieruchomości”. Komisja może nakazać zwrot należności także od osoby, na rzecz której przyznano to świadczenie - w zależności od „stopnia przyczynienia się przez osobę, na rzecz której decyzja reprywatyzacyjna została wydana z naruszeniem prawa”. Komisja będzie mogła odstąpić od nałożenia takiego obowiązku „Jeżeli przemawia za tym ważny interes społeczny lub uzasadniony interes obywatela”.
Ustawa miałaby wejść w życie 30 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.
To, co proponuje rząd, to działanie skuteczne. Po pierwsze, uruchomiliśmy realną pracę prokuratury, która do tej pory zajmowała się tylko zamiataniem spraw pod dywan i umarzaniem albo odmową prowadzenia postępowań
—dodał. Przypomniał, że specjalne zespoły prokuratorskie do spraw warszawskiej reprywatyzacji, powołane w prokuraturach regionalnych - wrocławskiej i warszawskiej - oraz w Prokuraturze Krajowej, prowadzą blisko sto śledztw.
Ale niezależnie od tego chcemy uruchomić szybką ścieżkę przywracania stanu zgodnego z prawem, elementarnej sprawiedliwości na drodze administracyjnej, czyli takiej samej, na jakiej w sposób de facto bezprawny wyłudzacze kamienic weszli w ich posiadanie
—powiedział Ziobro.
kk/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Komisja może stwierdzić, że wskutek wydania decyzji reprywatyzacyjnej wyrządzono szkodę gminie lub Skarbowi Państwa przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej. Będzie to stanowić podstawę odpowiedzialności urzędnika działającego jako organ administracji publicznej, na podstawie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa. Komisja doręcza takie decyzje właściwemu prokuratorowi okręgowemu.
Jeżeli w toku postępowania komisja stwierdzi istnienie okoliczności sprzyjających wydawaniu decyzji reprywatyzacyjnych z naruszeniem prawa lub popełnianiu przestępstw, zawiadamia o tym prokuraturę lub inny właściwy organ. Może żądać przeprowadzenia kontroli, a także wszczęcia postępowania w przedmiocie odpowiedzialności dyscyplinarnej, służbowej, materialnej lub innej przewidzianej w przepisach dotyczących stosunku pracy. Adresat wystąpienia komisji jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia zawiadomić ją o podjętych środkach lub zajętym stanowisku bądź o sposobie zakończenia kontroli lub postępowania.
Według projektu komisja będzie mogła nałożyć obowiązek zwrotu równowartości nienależnego świadczenia m.in. na osobę, na rzecz której wydano decyzję reprywatyzacyjną. Zwrot równowartości nienależnego świadczenia będzie następował według cen obowiązujących w dniu wydania zaskarżonej decyzji reprywatyzacyjnej, „przy uwzględnieniu stanu faktycznego i prawnego z dnia przejęcia nieruchomości”. Komisja może nakazać zwrot należności także od osoby, na rzecz której przyznano to świadczenie - w zależności od „stopnia przyczynienia się przez osobę, na rzecz której decyzja reprywatyzacyjna została wydana z naruszeniem prawa”. Komisja będzie mogła odstąpić od nałożenia takiego obowiązku „Jeżeli przemawia za tym ważny interes społeczny lub uzasadniony interes obywatela”.
Ustawa miałaby wejść w życie 30 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.
To, co proponuje rząd, to działanie skuteczne. Po pierwsze, uruchomiliśmy realną pracę prokuratury, która do tej pory zajmowała się tylko zamiataniem spraw pod dywan i umarzaniem albo odmową prowadzenia postępowań
—dodał. Przypomniał, że specjalne zespoły prokuratorskie do spraw warszawskiej reprywatyzacji, powołane w prokuraturach regionalnych - wrocławskiej i warszawskiej - oraz w Prokuraturze Krajowej, prowadzą blisko sto śledztw.
Ale niezależnie od tego chcemy uruchomić szybką ścieżkę przywracania stanu zgodnego z prawem, elementarnej sprawiedliwości na drodze administracyjnej, czyli takiej samej, na jakiej w sposób de facto bezprawny wyłudzacze kamienic weszli w ich posiadanie
—powiedział Ziobro.
kk/PAP
Strona 3 z 3
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/316433-ms-przedstawilo-projekt-ustawy-o-komisji-ds-reprywatyzacji-jaki-nikt-przed-ta-komisja-nie-ucieknie-raj-dla-cwaniakow-i-zlodziei-dobiega-konca?strona=3
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.