Wraz z wejściem w życie nowej ustawy o TK, rząd dokonał ogłoszenia w odpowiednich dziennikach urzędowych 21 „zaległych” „orzeczeń” Trybunału. 18 „wyroków” ogłoszono w Dzienniku Ustaw, zaś 3 w Monitorze Polskim.
Oznacza to, że 21 „aktów” wydanych przez Trybunał z rażącym naruszeniem obowiązującego prawa z dniem dzisiejszym weszło w życie i wywołuje skutki prawne. Podkreślmy, że wśród ogłoszonych rozstrzygnięć nie znajdziemy dwóch dotyczących samego Trybunału, czyli „wyroku” z 9 marca oraz „wyroku” z 11 sierpnia.
Wbrew kierowanym w stronę rządu zarzutom, nie oznacza to wcale, że władza wybiera sobie wyroki do publikacji. Żaden ze wspomnianych 23 orzeczeń podjętych przez sędziów TK z punktu widzenia formalno-proceduralnego nie jest bowiem wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Ich ogłoszenie w normalnym trybie, a więc na podstawie art. 190 ust. 2 Konstytucji RP, nie było możliwe. Takiemu trybowi podlegają wyłącznie pełnoprawne orzeczenia Trybunału, zapadające w zgodzie z przepisami Konstytucji oraz ustawy o Trybunale (zgodnie z art. 197 Konstytucji RP).
Aby rozstrzygnięcia zapadłe z rażącym naruszeniem obowiązującego prawa mogły zostać ogłoszone, konieczne było stworzenie ku temu odrębnej podstawy prawnej. Tą podstawą jest art. 89 nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, zgodnie z którym:
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy ogłasza się rozstrzygnięcia Trybunału wydane przed dniem 20 lipca 2016 r. z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym, z wyjątkiem rozstrzygnięć dotyczących aktów normatywnych, które utraciły moc obowiązującą.
Warto zwrócić uwagę, że „akty” wydawane bez podstawy prawnej przez Trybunał Konstytucyjny określono w przepisie jako „rozstrzygnięcia”, nie zaś „orzeczenia” czy „wyroki”.
Wspomniany przepis pozwala na ogłoszenie w odpowiednich dziennikach urzędowych części opinii wydanych przez sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Nie dopuszcza jednak do publikacji „wyroku” z 9 marca, z racji że dotyczył „aktu normatywnego, który utracił moc obowiązującą” (tj. poprzedniej ustawy o TK).
Czytaj dalej na następnej stronie ===>
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Wraz z wejściem w życie nowej ustawy o TK, rząd dokonał ogłoszenia w odpowiednich dziennikach urzędowych 21 „zaległych” „orzeczeń” Trybunału. 18 „wyroków” ogłoszono w Dzienniku Ustaw, zaś 3 w Monitorze Polskim.
Oznacza to, że 21 „aktów” wydanych przez Trybunał z rażącym naruszeniem obowiązującego prawa z dniem dzisiejszym weszło w życie i wywołuje skutki prawne. Podkreślmy, że wśród ogłoszonych rozstrzygnięć nie znajdziemy dwóch dotyczących samego Trybunału, czyli „wyroku” z 9 marca oraz „wyroku” z 11 sierpnia.
Wbrew kierowanym w stronę rządu zarzutom, nie oznacza to wcale, że władza wybiera sobie wyroki do publikacji. Żaden ze wspomnianych 23 orzeczeń podjętych przez sędziów TK z punktu widzenia formalno-proceduralnego nie jest bowiem wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Ich ogłoszenie w normalnym trybie, a więc na podstawie art. 190 ust. 2 Konstytucji RP, nie było możliwe. Takiemu trybowi podlegają wyłącznie pełnoprawne orzeczenia Trybunału, zapadające w zgodzie z przepisami Konstytucji oraz ustawy o Trybunale (zgodnie z art. 197 Konstytucji RP).
Aby rozstrzygnięcia zapadłe z rażącym naruszeniem obowiązującego prawa mogły zostać ogłoszone, konieczne było stworzenie ku temu odrębnej podstawy prawnej. Tą podstawą jest art. 89 nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, zgodnie z którym:
W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy ogłasza się rozstrzygnięcia Trybunału wydane przed dniem 20 lipca 2016 r. z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym, z wyjątkiem rozstrzygnięć dotyczących aktów normatywnych, które utraciły moc obowiązującą.
Warto zwrócić uwagę, że „akty” wydawane bez podstawy prawnej przez Trybunał Konstytucyjny określono w przepisie jako „rozstrzygnięcia”, nie zaś „orzeczenia” czy „wyroki”.
Wspomniany przepis pozwala na ogłoszenie w odpowiednich dziennikach urzędowych części opinii wydanych przez sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Nie dopuszcza jednak do publikacji „wyroku” z 9 marca, z racji że dotyczył „aktu normatywnego, który utracił moc obowiązującą” (tj. poprzedniej ustawy o TK).
Czytaj dalej na następnej stronie ===>
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/304950-rzad-nie-mogl-wczesniej-opublikowac-wyrokow-trybunalu-konstytucyjnego