Z kolei „orzeczenie” z dnia 11 sierpnia (dotyczące najnowszej ustawy o Trybunale) nie podległa ogłoszeniu, ponieważ – podobnie jak wcześniejsze – z punktu widzenia formalno-proceduralnego nie stanowi wyroku TK, tylko niewiążącą opinię grupy sędziów. Rząd, tak jak każdy organ władzy publicznej (o czym zapomina TK), może działać wyłącznie na podstawie i w granicach prawa. W przypadku tego „wyroku”, jak i „wyroku” z 9 marca, takiej podstawy brakuje. Z pewnością nie mogą jej stanowić art. 190 ust. 2 Konstytucji RP, ponieważ ten dotyczy jedynie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości, w przeciwieństwie do opozycji oraz prezesa TK, nie jest zainteresowany podgrzewaniem trwającego sporu. Z tego powodu parlament wypracował formułę prawną, dla której niektóre nieznane polskiemu systemowi prawnemu „akty” wydane przez Trybunał Konstytucyjny mogą zacząć wywoływać skutki prawne.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Z kolei „orzeczenie” z dnia 11 sierpnia (dotyczące najnowszej ustawy o Trybunale) nie podległa ogłoszeniu, ponieważ – podobnie jak wcześniejsze – z punktu widzenia formalno-proceduralnego nie stanowi wyroku TK, tylko niewiążącą opinię grupy sędziów. Rząd, tak jak każdy organ władzy publicznej (o czym zapomina TK), może działać wyłącznie na podstawie i w granicach prawa. W przypadku tego „wyroku”, jak i „wyroku” z 9 marca, takiej podstawy brakuje. Z pewnością nie mogą jej stanowić art. 190 ust. 2 Konstytucji RP, ponieważ ten dotyczy jedynie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości, w przeciwieństwie do opozycji oraz prezesa TK, nie jest zainteresowany podgrzewaniem trwającego sporu. Z tego powodu parlament wypracował formułę prawną, dla której niektóre nieznane polskiemu systemowi prawnemu „akty” wydane przez Trybunał Konstytucyjny mogą zacząć wywoływać skutki prawne.
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/304950-rzad-nie-mogl-wczesniej-opublikowac-wyrokow-trybunalu-konstytucyjnego?strona=2