Sejmowa komisja przyjmuje projekt ws. PKBWL. Członkowie komisji mogą wylecieć na bruk. Lasek skarży się na mobbing

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. YouTube
fot. YouTube

Przewodniczący PKBWL Maciej Lasek, który był w środę na obradach sejmowej komisji, ale nie zabierał głosu, powiedział potem PAP, że ”projekt nowelizacji pod hasłem zwiększania niezależności PKBWL de facto ją zmniejsza”. Jak ocenił, członkowie komisji wyznaczani na kadencje mogą się obawiać, że jeśli np. wydadzą zalecenie profilaktyczne skierowane do ministerstwa, nie będą pracowali w kolejnej kadencji. Jego zdaniem będzie dużo trudniej znaleźć specjalistów do pracy w komisji oraz szkolić nowych badaczy.

Odnosząc się do słów Szmita, Lasek powiedział, że przypominanie faktów na temat badania wypadku, jakim była katastrofa smoleńska, nie może być mieszane z działaniem politycznym.

Słowa ministra Szmita to wyraźny sygnał, że każdy nowy członek komisji, który będzie chciał w przyszłości zgodnie z prawdą określić przyczyny wypadków, spotka się z zarzutem, że angażuje się w spór polityczny, gdy politycy, czyli nieeksperci, laicy nie będą się zgadali z ustaleniami komisji

— powiedział Lasek.

Obecnie ustawa mówi, że przewodniczącego PKBWL wyznacza minister właściwy do spraw transportu na okres 5 lat. Jednocześnie minister może, na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów, cofnąć wyznaczenie przewodniczącemu lub innemu członkowi komisji. Zgodnie z projektem przewodniczącego komisji będzie powoływał minister na okres 4 lat. Nowością jest przepis określający długość kadencji członków PKBWL, również na 4 lata. Na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów minister będzie mógł odwołać członka komisji.

Jak napisano w uzasadnieniu projektu, „dotychczasowe doświadczenia w zakresie funkcjonowania komisji wskazują na konieczność zmian obowiązujących regulacji, będących podstawą jej działania”.

Prócz zmian w zakresie organizacji PKBWL projekt wprowadza też nową kategorię lotnisk użytku publicznego niepodlegających certyfikacji. Ma ona zastąpić niepraktyczną - zdaniem wnioskodawców - procedurę czasowego otwierania do użytku publicznego lotnisk użytku wyłączonego (to lotniska, które w przeciwieństwie do lotnisk użytku publicznego nie są otwarte dla wszystkich statków powietrznych). PO, Kukiz‘15, Nowoczesna i PSL we wtorek poparły tę część projektu.

Zgodnie z projektem posłów PiS z Prawa lotniczego ma zostać usunięty przepis, zgodnie z którym PKBWL wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu. Autorzy projektu uważają, że przepis ten budził wątpliwości w zakresie zachowania niezależności komisji. W projekcie zaproponowano też zmianę przepisów w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać członkowie komisji i powoływani eksperci.

Czytaj dalej na następnej stronie ===>

« poprzednia strona
123
następna strona »

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych