MZ ogranicza dostęp do tzw. antykoncepcji awaryjnej. Będzie dostępna tylko na receptę

Fot. Fratria
Fot. Fratria

Sprzedaż w aptece produktów leczniczych mających wskazania do stosowania w antykoncepcji będzie mogła odbywać się jedynie na podstawie recepty - przewiduje projekt zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, który trafił do konsultacji.

Oznacza to, że także pigułki tzw. antykoncepcji awaryjnej ellaOne można będzie nabywać jedynie na receptę. Obecnie osoby powyżej 15. roku życia mogą kupić je bez konieczności odbywania wizyty lekarskiej.

Projektowane przez Ministerstwo Zdrowia ograniczenie dostępności produktu leczniczego ellaOne będzie polegać na zmianie kategorii dostępności tego produktu z OTC (ang. over-the-counter drug, leków wydawanych bez recepty- red.) na Rp. (wydawane z przepisu lekarza-red.)

– przekazała PAP we wtorek rzeczniczka MZ Milena Kruszewska.

W styczniu 2015 r. Komisja Europejska zezwoliła na dopuszczenie do sprzedaży bez recepty preparatu ellaOne (tzw. pigułki dzień po, czyli antykoncepcji awaryjnej, stosowanej po stosunku). Ministerstwo Zdrowia informowało wówczas, że pigułki będzie można sprzedawać w kraju bez recepty, bo odbiorcą decyzji KE jest firma wprowadzająca lek na rynek, a rząd polski ani resort zdrowia nie są stroną w sprawie.

Na początku kwietnia 2015 r. ówczesny minister zdrowia Bartosz Arłukowicz podpisał zmianę rozporządzenia, zgodnie z którą tzw. pigułka „dzień po” może być sprzedawana bez recepty wyłącznie osobom, które skończyły 15 lat.

Minister Konstanty Radziwiłł w grudniu ub.r. informował, że resort analizuje przepisy dotyczące pigułki ellaOne.

Niewątpliwie główny kierunek tej analizy jest taki, czy dostępność tego leku bez recepty, szczególnie w odniesieniu do osób nieletnich, do dzieci, jest rozwiązaniem właściwym

– mówił wówczas minister.

123
następna strona »

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.