Leszek Sosnowski: Pluralizm w mediach to wielki fałsz. Tylko zasada proporcjonalności jest uczciwa

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. Freeimages.com
Fot. Freeimages.com

3). Kontrola lepsza

Niemcy lubią powtarzać, że zaufanie jest dobre, ale kontrola jeszcze lepsza. Ponieważ od dawna już, kiedy mówi się europejski, rozumie się – niemiecki i odwrotnie, możemy powiedzieć, że to nasi zachodni sąsiedzi nasyłają nam kontrolę. Np. bardzo brzydko brzmiałoby niemieckosceptyczny, a eurosceptyczny się przyjęło. Do Tuska i spółki mieli zaufanie, do nowej władzy nie mają, chcą kontrolować. Pewnie dlatego, że nowi polscy politycy nazywają rzeczy po imieniu i nie chcą utożsamiać Europy z Niemcami i odwrotnie. Są niemieckosceptyczni. W mediach jest co kontrolować, to fakt. Nie wierzę, aby komisarze (za każdym razem, gdy piszę to słowo, mam niestety bolszewickie skojarzenia, nie mogę się tego wyzbyć…) chcieli zajmować się tylko mediami publicznymi, bo to w ogóle nie miałoby sensu. Aby mieć pojęcie o pluralizmie medialnym, muszą przyjrzeć się wszystkim mediom i kto wie czy wtedy też nie staną się jednak niemieckosceptyczni… Tę kontrole polecam im wykonać razem z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Koniecznie.

Natomiast kontrolę mediów publicznych zacząłbym od TVP. I koniecznie wspólnie z Najwyższą Izbą Kontroli. Najpierw proszę o sprawdzenie finansów, kosztów osobowych, a przede wszystkim trzeba zbadać, co dzieje się z pieniędzmi za reklamę. Według najprostszych wyliczeń wychodzi bowiem, że przy tak olbrzymiej ilości reklam na wszystkich kanałach TVP, dzień i noc, to nawet przy stosowaniu 30-procentowych rabatów państwo nie miało prawa dopłacić do tej instytucji 440 mln zł tylko w roku 2014. A dopłaciło! 440 mln zł idzie rocznie z kieszeni podatnika za platformianą propagandę – nieźle. Mam wrażenie, iż w telewizji publicznej stosuje się dużo barterów, operacji bezgotówkowych; np. TVP regularnie daje w godzinach świetnej oglądalności reklamę Gazety Wyborczej, a oni za to podsyłają jej swoich redaktorów, którzy są jeszcze lepiej wprawieni w propagandzie. Skoro kontrola jest lepsza, to kontrolujmy dokładnie i konsekwentnie.


Leszek Sosnowski - Artykuł nawiązuje do rozmowy autora, prezesa Wydawnictwa Biały Kruk, z prof. Krzysztofem Szczerskim, która ukaże się w najbliższym, styczniowym numerze miesięcznika „Wpis”.

« poprzednia strona
123

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych