Rządzący godzą się na przekaz Berlina ws. imigrantów, a jeszcze niedawno ostrzegali w raportach: "Nielegalny pobyt cudzoziemców to stan niepożądany"... Skąd taka zmiana?!

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. PAP/Paweł Supernak;Wojciech Olkusnik/Prezydent.pl
Fot. PAP/Paweł Supernak;Wojciech Olkusnik/Prezydent.pl

**Według obowiązującego porządku prawnego instytucjami, które sprawują kontrolę legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są Straż Graniczna i Policja. Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców oraz wojewoda mogą natomiast sprawować kontrolę legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez te organy postępowań w sprawach cudzoziemców. Również organy Służby Celnej mogą sprawować kontrolę legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W trakcie przeprowadzania ww. kontroli, upoważnieni funkcjonariusze i pracownicy ww. urzędów mogą żądać okazania przez cudzoziemca dokumentów i zezwoleń uprawniających go do pobytu, wykonywania pracy, prowadzenia działalności gospodarczej lub powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz do wskazania środków jego utrzymania na czas pobytu i na powrót do państwa pochodzenia

— czytamy w publikacji MSW.

Resort wskazuje, że w czasie weryfikacji imigranta „wojewoda zwraca się do komendanta oddziału Straży Granicznej, komendanta wojewódzkiego Policji, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a niekiedy również konsula właściwego ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania cudzoziemca za granicą, z wnioskiem o przekazanie informacji, czy wjazd i pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stanowią zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego”.

Dodaje się, że „w toku prowadzonych postępowań administracyjnych funkcjonariusze Straży Granicznej mogą przeprowadzać wywiady środowiskowe i kontrole lokali w celu potwierdzenia pobytu cudzoziemca w sprawdzanym miejscu zamieszkania”.

W specjalnym fragmencie MSW analizuje sankcje, jakie mogą spotkać nielegalnego migranta.

Odpowiedzialność cudzoziemca w związku z nielegalnym wjazdem i pobytem Wobec nielegalnego wjazdu i pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obecny porządek prawny przewiduje szereg sankcji adresowanych zarówno do cudzoziemca jak i do innych podmiotów tj. zapraszającego, osób ułatwiających nielegalny wjazd/pobyt, przewoźnika oraz pracodawcy. Zalicza się do nich m. in. sankcje karne, administracyjne, ponoszenie kosztów wydalenia, wpis do wykazu cudzoziemców, których pobyt w Polsce jest niepożądany, wiążący się z odmową wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obowiązywania wpisu, wpis danych cudzoziemca do Systemu Informacji Schengen (SIS) dla celów odmowy wjazdu, umieszczenie cudzoziemca w areszcie w celu wydalenia lub w ośrodku strzeżonym oraz przymusowe doprowadzenie do granicy

— wymienia MSW.

Dodaje, że „sankcje dla cudzoziemców nielegalnie przebywających na terytorium RP mają na celu uniemożliwienie ponownego podejmowania prób nielegalnej migracji oraz zniechęcenie do podejmowania tego typu działań w przyszłości”.

Rząd wymienia również szereg spraw związanych z wydaleniem nielegalnych imigrantów.

Wydalanie cudzoziemców z terytorium Polski odbywa się w trybie decyzji administracyjnej wydawanej przez wojewodę z urzędu lub na wniosek uprawnionych organów, na warunkach i zasadach określonych ustawowo

— czytamy.

MSW wskazuje również na politykę powrotową, która „jest powszechnie postrzegana jako ważne narzędzie przeciwdziałania nielegalnym migracjom, ograniczające stan niepożądany, jakim jest nielegalny pobyt cudzoziemców, a także spełniające istotną rolę prewencyjną”.

W rządowym dokumencie, który powinien być fundamentalną publikacją dla działań rządu ws. imigrantów, opisuje się wiele rekomendacji dla Polski.

Zwalczanie nielegalnej imigracji zanim jeszcze nastąpi przekroczenie granicy kraju docelowego jest najbardziej skutecznym i najtańszym sposobem reagowania na to zjawisko, choć traktowanie polityki wizowej jako bariery na drodze wjazdu obywateli państw trzecich do Polski i Strefy Schengen byłoby daleko idącym uproszeniem. Ważną kwestią są inicjatywy mające na celu promowanie prostych i czytelnych mechanizmów kontroli wstępnej, które pozwalają na zapobieganie nielegalnej migracji

— podkreśla publikacja.

I dodaje, że „najważniejszym elementem kontroli wstępnej imigracji jest wykorzystywanie instrumentów polityki wizowej do skutecznego przeciwdziałania nielegalnej migracji”. Jak widać MSW wiele miejsca poświęca skutecznej blokadzie dla nielegalnych imigrantów.

Resort zaznacza, że najwyższy poziom skuteczności powinny mieć kontrole graniczne i ochrona granicy.

W związku z tym, że przekroczenie polskiej granicy umożliwia swobodne poruszanie się po obszarze Schengen, kontrola graniczna musi zapewniać najwyższy poziom zabezpieczenia przed napływem osób i towarów niepożądanych lub niebezpiecznych

— zaznacza MSW.

Wskazuje na „na wzrost znaczenia kontroli nielegalnej migracji realizowanych wewnątrz kraju, niezależnie od uzupełniającego charakteru działań podejmowanych w tym zakresie w ramach kontroli wykonywanej na granicy”.

Resort wskazuje na znaczenie polityki powrotowej.

Polityka powrotowa jest jednym z najważniejszych mechanizmów skutecznie umożliwiających zwalczanie nielegalnej migracji. Należy upowszechniać rozwiązania zachęcające cudzoziemców o nieuregulowanym statusie do wyjazdu z Polski, np. w ramach dobrowolnych powrotów

— czytamy w dokumencie, który przyjęła w 2012 roku Rada Ministrów.

Przytoczone powyżej dokumenty BBN wskazują jednoczenie, że przyjęcie dużej grupy imigrantów narazi Polskę na ryzyko aktów terroru oraz wystąpienia napięć społecznych, radykalizmów i innych negatywnych zjawisk, również kulturowych. Z kolei publikacja MSW pokazuje, że migrantów, którzy być może przybędą do kraju należy traktować jako nielegalnych imigrantów, a państwo powinno ich wydalić i ukarać. Co szczególnie ważne MSW zwraca uwagę na znaczenie identyfikacji imigrantów oraz działań prewencyjnych, które są najskuteczniejszym sposobem walki z nielegalną imigracją.

Cytowane dokumenty, które zostały wytworzone przez władze III RP, powinny pokazywać, w jaki sposób rząd powinien podejść do sprawy imigrantów. Decyzja, by przyjąć ich w Polsce będzie nie tylko narażaniem Polski na niebezpieczeństwo oraz będzie przykładem łamania prawa i standardów krajowych i unijnych.

Wydaje się, że taką decyzję można więc ocenić tylko w jeden, niezwykle surowy, sposób…

« poprzednia strona
123

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych