W czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji edukacji posłowie przyjrzą się opisywanego przez portal wPolityce.pl podręcznikowi do historii pt.: „Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918 - 2006”. Podręcznik przygotowany przez wydawnictwo Stentor otrzymał dopuszczenie MEN do nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, mimo wielu kontrowersji wokół książki.

Jak pisał portal wPolityce.pl, podręcznik otrzymał jedną negatywną opinię recenzenta. Autorzy książki zawarli w niej bowiem wiele uproszczeń i stwierdzeń fałszujących historię Polski. Dodatkowo, podręcznik prezentuje jedynie punkt widzenia na polskie dzieje. Punkt, kojarzony ze środowiskiem “Gazety Wyborczej”.

Wątpliwości budzą m.in. fragmenty dotyczące opisu lustracji, którą autorzy nazywają wojną na teczki i samowolką Macierewicza, czy stwierdzenia, że w Moskwie w 1999 roku zamachów na Rosjan dokonywali czeczeńscy terroryści. Wśród zadań dodatkowych dla uczniów znajdują się ćwiczenia fałszujące stosunki II RP i III Rzeszy, czy skandaliczne polecenie, by uczniowie opisywali ze szczegółami proces mordowania Żydów w Auschwitz. Za podsumowanie książki uchodzi polecenie, w którym autorzy polecają, by uczniowie opisali “drogę “Gazety Wyborczej” od od dziennika solidarnościowej opozycji do najbardziej poczytnej, atrakcyjnej dla szerokiej publiczności polskiej gazety”. Jak wskazywali eksperci, polecenie to oznacza, że autorzy dla innej oceny “Wyborczej” miejsca nie znajdują.

 

CZYTAJ: Z takich podręczników będzie nauczana historia od nowego roku szkolnego. Manipulacje, przekłamania, przemilczenia

Sprawą nagłośnionego przez portal wPolityce.pl podręcznika Stentoru zainteresowali się obecnie posłowie z komisji edukacji. 12 lutego 2012 roku o godzinie 16:00 odbędzie się posiedzenie komisji. Jak czytamy na stronie Sejmu tytuł posiedzenia brzmi: Informacja na temat „Procedur i okoliczności dopuszczenia przez MEN do użytku szkolnego podręcznika do historii pod tytułem „Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918 - 2006”, a także oceny jego zawartości merytorycznej.” Sprawę zreferuje minister edukacji narodowej, Krystyna Szumilas. Na posiedzenie komisji w roli eksperta, zaproszono Małgorzatę Żaryn, która jest zastępcą redaktora naczelnego miesięcznika “Na Poważnie”.

Małgorzata Żaryn w wywiadzie dla portalu wPolityce.pl tłumaczyła, w jaki sposób podręcznik "Ku współczesności..."fałszuje historię.

KL

CZYTAJ: Projektowany podręcznik do historii trzeba koniecznie poprawić! W obecnym kształcie jest on nie do zaakceptowania