Po powrocie Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z kosmosu uwagę opinii publicznej zwracają uwagę medialne wystąpienia astronauty i fakt, że w większości z nich towarzyszy mu żona, posłanka PO Aleksandra Uznańska-Wiśniewska. „Sławosz Uznański-Wiśniewski w mediach po powrocie z kosmosu. Czy sukces może stać się memem?” - pyta wprost portal Wirtualnemedia.pl.
Im dłużej trwa kosmiczne szaleństwo, tym coraz bardziej nie wiem, kto w ten kosmos poleciał, mąż czy żona
— napisał na platformie X Paweł Kapusta, redaktor naczelny Wirtualnej Polski, cytowany też w tekście portalu Wirtualnemedia.pl. To nawiązanie do faktu, że od powrotu z Misja Ax-4 na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski nieustanie pojawia się w mediach razem z żoną, która okazuje się mieć równie dużo do powiedzenia na temat jego misji. Efekt jest taki, że posłanka PO przykuwa więcej medialnej uwagi niż sam astronauta.
Dostajemy bardzo ładną panią w czerwonej sukni, uśmiechnięta ekspresyjną, jest centralnym punktem większości zdjęć, obok stoi pan w kombinezonie, nie wiem jakiś mechanik ? Ok ma polską flagę ale… na zdjęciach z przylotu jest albo skierowany do małżonki albo za jej plecami. Na zdjęciu z polską flagą wręcz ginie na ściance. Wywiady, konferencje… Przepraszam, czemu są z udziałem pani Aleksandry, posłanki Platformy Obywatelskiej, która dosłownie przyciąga całą uwagę ? Mamy więc sytuację ogromnego sukcesu, historycznego, który w założeniu miał inspirować i angażować a mamy show jednej z polityczek, który kosztuje polskiego podatnika setki milionów złotych. Drodzy Państwo, przepraszam, to się nie godzi. Pamiętajcie, że stoi za tym ciężka praca polskich obywateli, którzy za to zapłacili… Tyle
— analizował całą sytuację Jakub Szymczuk, były fotograf prezydenta Andrzeja Dudy.
Dyskusja o pierogach
Polski astronauta po powrocie z misji zaczął m.in. występować w telewizjach śniadaniowych. Portal Wirtualnemedia.pl zwrócił uwagę - i wielu internautów również - na zwłaszcza jeden taki występ, gdzie dyskutowano o… pierogach.
Filmik z tego występu stał się memem
— zaznaczył portal Wirtualnemedia.pl.
Krytyka „Dody” ze sceny
Niedawno Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego ze sceny skrytykowała… piosenkarka Dorota Rabczewska, popularna „Doda”. Chodziło o fakt, że w czasie jej występu Sławosz Uznański-Wiśniewski rozdawał autografy.
Widziałam, że ten nasz pan z kosmosu rozdaje autografy. Dobrze, że zszedł na ziemię, bo teraz gwiazda jest inna i jedna. Proszę podziwiać – albo do namiotu!
— mówiła „Doda”.
Dużym echem odbił się też nagle odwołany wywiad Uznańskiego-Wiśniewskiego z Karolem Wójcickim, autorem bloga „Z głową w gwiazdach”. Urząd Miasta Łodzi odwołał ją niemal w ostatniej chwili.
„Po powrocie z misji mamy do czynienia z widocznym chaosem komunikacyjnym”
Z perspektywy komunikacyjnej widać wyraźny kontrast między fazą przygotowań do misji a okresem po powrocie astronauty na Ziemię. Przed wylotem komunikacja była wyraźnie lepiej zaplanowana – spójna, merytoryczna, nastawiona na budowanie świadomości wśród osób zainteresowanych nauką i technologią. Był to etap budowania narracji i zaufania w oparciu o kompetencje i osiągnięcia dr. Uznańskiego-Wiśniewskiego
— analizowała w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Paulina Bochen, senior account manager w dfusion communication.
Niestety, po powrocie z misji mamy do czynienia z widocznym chaosem komunikacyjnym. Brakuje wyraźnej strategii oraz doradcy, który pełniłby rolę moderującą – wskazując, które działania warto podejmować w kontekście promocji nauki, a których unikać, by nie rozmywać wizerunku i nie sprowadzać go do poziomu medialnej ciekawostki
— dodała ekspertka.
Uważam, że pierwszym miejscem odwiedzin Polskiego astronauty nie powinny być gabinety polityków czy studia śniadaniowe, a dedykowane spotkania z aspirującymi młodymi ludźmi. Tymi, którzy czekali na niego na lotnisku. Powinny być w to włączone wszystkie Uniwersytety, a nie telewizje śniadaniowe i politycy. Każdy kanał przekazywania wiedzy jest ważny, ale nie każdy przystoi. Nie każda konwencja nadaje się do realizacji ogromnej zmiany, jaką miała ciągnąć za sobą ta misja. A to teraz, te pierwsze dni są kluczowe. Nigdy później ten temat tak nie będzie interesował ludzi. Testowanie pierogów w paśmie śniadaniowym na tym etapie budowania marki tej misji nie przystoi. Po prostu. Nie służy w żadnym calu wzmocnieniu autorytetu do nauki
— stwierdził z kolei popularyzator nauki dr Maciej Kawecki.
CZYTAJ TAKŻE:
tkwl/wirtualnemedia.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/736305-chaos-komunikacyjny-po-powrocie-uznanskiego-wisniewskiego
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.