Reszczyński o mediach narodowych: „To powinien być instrument państwa, który jest częścią realizacji polskiej racji stanu”. NASZ WYWIAD

fot. wPolityce.pl
fot. wPolityce.pl

Jak pan odbiera planowaną zmianę strukturalną mediów publicznych? W tej chwili są one spółkami, a mają być instytucjami państwowymi, czyli rządzić się na zupełnie innych zasadach. Czy w czasach ostrej konkurencji na rynku mediów, walki o widza, to trafne posunięcie?

To dobre posunięcie, bo instytucje kultury, tak jak placówki służby zdrowia, nie powinny być spółkami prawa handlowego. Bo celem spółki jest maksymalizacja zysków.

Jak zatem utrzymać narodowe media?

Polskie społeczeństwo absolutnie stać na utrzymanie własnych mediów narodowych, nawet przy bardzo niskiej opłacie abonamentowej. Pod warunkiem, że te opłaty będą powszechne, a nie jak teraz, powszechnie unikane, do czego doprowadziły zaniedbania byłego premiera Donalda Tuska, który abonament nazywał haraczem i dodatkową daniną. To on doprowadził do załamania w finansowaniu mediów publicznych, co spowodowało ich zbytnią komercjalizację.

Co reklamami?

Media publiczne powinny ograniczać się w ilości reklam, bo nie partycypują w nich ci, którzy płacą abonament. Dziś nie dość, że płacą, to instytucja, na którą łożą zarabia dodatkowe pieniądze na reklamach, z których jest niewielki pożytek dla widzów. Jeden z programów TVP powinien być zupełnie wolny od reklam, po to, żeby zwiększyć jego skuteczność i atrakcyjność. Wszyscy mamy dość tych reklam, tym bardziej, że wszędzie są takie same. Powinny się natomiast pojawić w mediach narodowych specjalne komunikaty i ogłoszenia, by dać władzy możliwość prezentacji swoich poczynań i decyzji bezpośrednio społeczeństwu. Jest kwestią do ustalenia czy za taką usługę te instytucje powinny mediom narodowym płacić. Moim zdaniem takie komunikaty i ogłoszenia powinny być nadawane za darmo, bo nie ma sensu przelewania pieniędzy z jednej kasy państwowej do drugiej. Miałaby przy tym miejsce spora oszczędność dla instytucji państwowych, które przez lata zasilały zaprzyjaźnione media, w tym komercyjne, swoimi ogłoszeniami, komunikatami, czy reklamówkami. Teraz miałyby antenę darmową i nie wydawałyby publicznych pieniędzy. To jeszcze jedno potwierdzenie na sensowność takiego projektu jak media narodowe.

Czym generalnie powinny być media narodowe?

To powinien być instrument państwa, który jest częścią realizacji polskiej racji stanu. Tak rozwijają te media Niemcy, czy Szwedzi. We wszystkich państwach „starej Unii” media publiczne mają się bardzo dobrze, są prestiżowe, dobrze zorganizowane i finansowane. Reprezentują rację stanu swojego państwa.

Rozmawiał Jerzy Kubrak

« poprzednia strona
123

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych