Na wystawie w Krakowie będzie można zobaczyć prace Jana Kupeckiego, który jest uważany za jednego z najwybitniejszych barokowych portrecistów. Jego kunszt widać m.in. w autoportrecie z żoną i synem czy portrecie trzech żebraków.
Wśród licznych rzeźb są m.in. dzieła przedstawiciela nurtu klasycyzującego, autora słynnej Fontanny Opatrzności na wiedeńskim Neuer Markt Georga Rafaela Donnera: popiersie św. Jana Chrzciciela, Pieta, posągi Wenus i Merkurego oraz rzeźby Franza Xavera Messerschmidta o zaskakującej, często groteskowej mimice.
Są też prace twórców mniej znanych, a pochodzących z polsko-słowackiego pogranicza, jak złotnik z Lewoczy, który wykonywał monstrancje często misternie zdobione emalią malarską. Część jego dzieł została sprowadzona z kościołów słowackich, a część wypożyczona ze świątyń polskich.
Wystawa potrwa w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego do 23 kwietnia. W tym czasie w ramach jednego biletu będzie można zwiedzać także Pałac Biskupa Erazma Ciołka przy ul. Kanoniczej, gdzie barokowe zabytki zostaną oznaczone w specjalny sposób i zyskają poszerzone opisy.
ak/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Na wystawie w Krakowie będzie można zobaczyć prace Jana Kupeckiego, który jest uważany za jednego z najwybitniejszych barokowych portrecistów. Jego kunszt widać m.in. w autoportrecie z żoną i synem czy portrecie trzech żebraków.
Wśród licznych rzeźb są m.in. dzieła przedstawiciela nurtu klasycyzującego, autora słynnej Fontanny Opatrzności na wiedeńskim Neuer Markt Georga Rafaela Donnera: popiersie św. Jana Chrzciciela, Pieta, posągi Wenus i Merkurego oraz rzeźby Franza Xavera Messerschmidta o zaskakującej, często groteskowej mimice.
Są też prace twórców mniej znanych, a pochodzących z polsko-słowackiego pogranicza, jak złotnik z Lewoczy, który wykonywał monstrancje często misternie zdobione emalią malarską. Część jego dzieł została sprowadzona z kościołów słowackich, a część wypożyczona ze świątyń polskich.
Wystawa potrwa w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego do 23 kwietnia. W tym czasie w ramach jednego biletu będzie można zwiedzać także Pałac Biskupa Erazma Ciołka przy ul. Kanoniczej, gdzie barokowe zabytki zostaną oznaczone w specjalny sposób i zyskają poszerzone opisy.
ak/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/326906-wystawa-ktora-zmienia-wyobrazenie-o-sztuce-barokowej-skarby-baroku-w-muzeum-narodowym-krakowie-galeria?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.