Blisko 160 barokowych obrazów i rzeźb pochodzących z Europy Środkowej będzie można od piątku oglądać na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jak podkreśla dyrektor placówki Andrzej Betlej, ekspozycja zmienia wyobrażenie o sztuce barokowej.
Zwiedzający zobaczą prace artystów tworzących w naszym kręgu kulturowym, a w Polsce wciąż słabo znanych, takich jak: Jan Kupeckě, Georg Rafael Donner, Paul Troger, Franz Anton Maulbertsch i Franz Xaver Messerschmidt.
Wystawa „Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem” została przygotowana we współpracy ze Słowacką Galerią Narodową w Bratysławie, która przechodzi kompleksowy remont, więc możliwe było przywiezienie do Polski dzieł, które są tam eksponowane na stałe. Dopełnieniem ekspozycji są zabytki z Węgier, Ukrainy i Polski.
Dla mnie to wystawa o wewnętrznej tożsamości obszaru między Wiedniem, Bratysławą a Krakowem, gdzie krzyżowały się różnorakie wpływy artystyczne. Mamy tu dzieła związane ze sztuką dworską, ale i takie, które zmieniają moim zdaniem sposób pojmowania sztuki baroku
— mówił Betlej.
Takimi przykładami mogą być - według Betleja - obrazy Franza Antona Maulbertscha, które poprzez ekspresję i dramatyzm zrywają z powszechnym przekonaniem, że rokoko to pastelowe, wydumane barwy i sztuka dworska oraz prace Franza Antona Palki malowane w niekonwencjonalny sposób.
Wystawę otwiera niezwykły krucyfiks morowy - rzeźba z początku XVIII wieku nieznanego autora przedstawiająca Chrystusa, którego ciało pokrywają liczne rany.
W Europie Środkowej znane są tylko dwa takie przedstawienia. Na korpusie Chrystusa widać mnóstwo wrzodów. Takie figury powstawały w czasie epidemii zarazy i były używane w procesjach religijnych
— mówiła autor koncepcji i kurator wystawy dr Katarina Chmelinov ze Słowackiej Galerii Narodowej.
Innym ciekawym obiektem jest model kopalni wykonany przez nieznanego artystę z minerału oraz srebra częściowo złoconego. W XVIII wieku modele takie były wręczane w prezencie dostojnikom i używane jako ozdoby.
Prezentujemy także portrety pośmiertne, inne od tych, które w tym okresie powstawały na terenach dzisiejszej Polski. Artyści malowali całe postacie leżące na dekoracyjnym katafalku i otoczone przedmiotami o znaczeniu alegorycznym bądź symbolicznym
— mówiła Chmelinov.
Czytaj dalej na następnej stronie
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Blisko 160 barokowych obrazów i rzeźb pochodzących z Europy Środkowej będzie można od piątku oglądać na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jak podkreśla dyrektor placówki Andrzej Betlej, ekspozycja zmienia wyobrażenie o sztuce barokowej.
Zwiedzający zobaczą prace artystów tworzących w naszym kręgu kulturowym, a w Polsce wciąż słabo znanych, takich jak: Jan Kupeckě, Georg Rafael Donner, Paul Troger, Franz Anton Maulbertsch i Franz Xaver Messerschmidt.
Wystawa „Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem” została przygotowana we współpracy ze Słowacką Galerią Narodową w Bratysławie, która przechodzi kompleksowy remont, więc możliwe było przywiezienie do Polski dzieł, które są tam eksponowane na stałe. Dopełnieniem ekspozycji są zabytki z Węgier, Ukrainy i Polski.
Dla mnie to wystawa o wewnętrznej tożsamości obszaru między Wiedniem, Bratysławą a Krakowem, gdzie krzyżowały się różnorakie wpływy artystyczne. Mamy tu dzieła związane ze sztuką dworską, ale i takie, które zmieniają moim zdaniem sposób pojmowania sztuki baroku
— mówił Betlej.
Takimi przykładami mogą być - według Betleja - obrazy Franza Antona Maulbertscha, które poprzez ekspresję i dramatyzm zrywają z powszechnym przekonaniem, że rokoko to pastelowe, wydumane barwy i sztuka dworska oraz prace Franza Antona Palki malowane w niekonwencjonalny sposób.
Wystawę otwiera niezwykły krucyfiks morowy - rzeźba z początku XVIII wieku nieznanego autora przedstawiająca Chrystusa, którego ciało pokrywają liczne rany.
W Europie Środkowej znane są tylko dwa takie przedstawienia. Na korpusie Chrystusa widać mnóstwo wrzodów. Takie figury powstawały w czasie epidemii zarazy i były używane w procesjach religijnych
— mówiła autor koncepcji i kurator wystawy dr Katarina Chmelinov ze Słowackiej Galerii Narodowej.
Innym ciekawym obiektem jest model kopalni wykonany przez nieznanego artystę z minerału oraz srebra częściowo złoconego. W XVIII wieku modele takie były wręczane w prezencie dostojnikom i używane jako ozdoby.
Prezentujemy także portrety pośmiertne, inne od tych, które w tym okresie powstawały na terenach dzisiejszej Polski. Artyści malowali całe postacie leżące na dekoracyjnym katafalku i otoczone przedmiotami o znaczeniu alegorycznym bądź symbolicznym
— mówiła Chmelinov.
Czytaj dalej na następnej stronie
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/326906-wystawa-ktora-zmienia-wyobrazenie-o-sztuce-barokowej-skarby-baroku-w-muzeum-narodowym-krakowie-galeria?strona=1
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.