wSieci: Wywiad z wybitnym reżyserem Jerzym Skolimowskim. POLECAMY!

W najnowszym numerze tygodnika wSieci wywiad z polskim reżyserem Jerzym Skolimowskim, współautorem scenariusza „Noża w Wodzie” Polańskiego i autor scenariusza „Niewinnych Czarodziejów” Andrzeja Wajdy. Po tym jak jego filmy były zatrzymywane przez komunistycznych cenzorów w 1969 wyjechał z Polski. Potem pracował m.in. w Hollywood. Zdobywca Złotego Niedźwiedzia ( „Start”) na Festiwalu Filmowym w Berlinie, oraz nagród na festiwalach w Gdyni ( „Ręce do góry”,„11 minut”), Cannes („Wrzask”, „Fucha”) i Wenecji ( „Latarniowiec”, „Essential Killing”).

Specjalnie dla tygodnika wSieci Skolimowski opowiada o swoim nowym filmie „11 minut”, który wejdzie na ekrany kin 23 października. Reżyser poetyckiego kina mówi również oraz malarstwie, roli w „Avengers” i pracy w Hollywood.

Łukasz Adamski: Po kilkunastoletniej nieobecności w kinie zrobił pan trzy bardzo poetyckie filmy. Struktura wchodzącego właśnie na nasze ekrany „11 minut” przypomina wiersz — z dokładnie przemyślanymi strofami, rytmiką i składnią. Czy to powrót do pańskiej dawnej pasji, czyli poezji?

Jerzy Skolimowski: „11 minut” to filmowy poemat i w tym sensie jest w jakiejś mierze powrotem do poezji. Oczywiście znajdziemy w nim wiele metafor, których wolałbym nie wyjaśniać. Natura metafory polega właśnie na tym, że jej znaczenie jest ukryte, i trzeba się z nią samodzielnie zmierzyć. Mam nadzieję, że każdy widz odbierze ten film przez pryzmat własnej wrażliwości.

„11 minut” na pewno zostanie odebrany jako dowód pańskiej reżyserskiej precyzji. Ja natomiast jako osoba wierząca nie mogę oderwać go od religijnej symboliki. Gołąb wlatujący do pokoju i uderzający o lustro, człowiek z belką przypominającą krzyż — ten film kipi od symboli. Na ile „11 minut” to film metafizyczny?

Muszę pana skomplementować. Jest pan jednym z niewielu widzów, którzy zauważyli człowieka z krzyżem. On jest tak dyskretnie pokazany, że 9 na 10 osób go nie dostrzega. Tak, umieściłem ten krzyż w filmie celowo. To swego rodzaju wyznanie.

Wyznanie wiary?

[Cisza] Nie chciałbym używać aż tak wielkich słów. Poprzestańmy na słowie „wyznanie”. W poezji metafory odwołują się do osobistej przestrzeni duchowej odbiorcy. W poetyckim filmie też.

Niemniej bohaterowie pańskiego filmu przegapiają te symbole. Wciąż spoglądają np. na zegarki. Dlaczego? To brak ich otwarcia na duchowość? Czy może zwykły pęd życia?

I jedno, i drugie. Czas jest dodatkowym bohaterem tego filmu. Nie przez przypadek konstruowaliśmy go z zegarmistrzowską precyzją. Działania aktorów są tutaj wyliczone co do sekundy, tak by w finale znaleźć się w konkretnym miejscu i czasie. Proszę nie zapominać, że ja pracę nad scenariuszem rozpocząłem od wymyślenia zakończenia. I dopiero potem cofałem się do początku. Widzimy tu ludzi o różnej pozycji zawodowej, materialnej i społecznej na przestrzeni 11-minutowych wycinków z ich życia — czasem znaczących, niekiedy z pozoru bez znaczenia. Ale te wycinki definiują ich życie.

Ostatecznie te z pozoru nic nieznaczące wycinki prowadzą do spektakularnej, ale tak banalnej katastrofy. „11 minut” to dla mnie również poemat o śmierci w wymiarze indywidualnym. A jednak kilka razy pojawia się na ekranie tajemnicza postać mówiąca, że nic nas nie uratuje. Spory pesymizm.

Dokładnie te słowa brzmią: „Niczego już nie zdołasz naprawić”. Ale wydźwięk jest taki, jak pan to ujął. Rzeczywiście trudno mi patrzeć na dzisiejszy świat z optymizmem. Mam wrażenie, że czekają nas trudne chwile.

(…)

Cały wywiad „Nie tęsknię za Hollywood” już jutro w tygodniku wSieci!

Czytaj również: 11 MINUT. Bardzo osobisty, wybuchowy poemat Skolimowskiego o śmierci. RECENZJA

Nowy numer tygodnika „wSieci” w sprzedaży od 19 października br., teraz także w formie e-wydania dostępnego na tablety i smartfony w AppStore i Google Play. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację wSieci, działającą na platformach iOS i Android. Szczegóły na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.