W 7 lat miał powstać w Świnoujściu terminal kontenerowy wraz z pogłębionym torem wodnym dla dużych statków. Inwestycja może być zatrzymana przez obecną ekipę rządzącą Donalda Tuska. Nie chcą jej niemieccy ekolodzy, samorządy a przede wszystkim konkurencyjny port w Hamburgu. Kampania przeciwko budowie właśnie rusza – alarmuje były wiceminister Paweł Jabłoński. Jednym z jej elementów jest, w ocenie Jabłońskiego, opinia przedstawiciela portu w Hamburgu opublikowana na łamach „Rzeczpospolitej”.
Niemcy przerażeni konkurencją
Paweł Jabłoński mówi o planach zablokowania wszystkich ważnych dla Polski inwestycji.
Mamy już teraz sygnały z Niemiec, że będą w najbliższym czasie w najbliższych tygodniach próby blokowania ważnych dla Polski inwestycji: usprawnienie żeglugi na Odrze, rozbudowa portu w Świnoujściu, CPK, elektrownia atomowa. To wszystko będą blokowali tzw. ekolodzy aktywiści pod szczytnymi hasłami ochrony środowiska i to będziecie słyszeli w mediach. Tak naprawdę nie chodzi tu o ekologię i ochronę środowiska, ale o twardy biznes
— mówi w nagraniu zamieszczonym na platformie Paweł Jabłoński.
Powołując się na artykuł w „Business Insider” podkreśla, że Niemcy są wściekli, bo zaczynają przegrywać konkurencję z Polską. Po tym jak staliśmy się potęgą drogową, zaczynamy skutecznie rywalizować o szlaki morskie i przeładunek portowy.
„BI” cytuje dane Eurostatu, że w ubiegłym roku polskie porty zanotowały rekordowy obrót towarami. Przeładowały 116,2 mln ton ładunków, czyli o 21,5 mln ton więcej niż rok wcześniej. To jest 23 procentowy wzrost. Pniemy się po drabinie zysków, które przynoszą porty, co irytuje Niemców. Port w Hamburgu zarobił w ub.r. 93 mln euro, zaś port w Świnoujściu na razie jedną trzecią tej sumy. To się jednak zmieni bo po rozbudowie port w Świnoujściu znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe zabierając klientów Hamburgowi. W listopadzie zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał już umowę wstępną z konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. na dzierżawę, rozbudowę, finansowanie i eksploatację terenów portowych.
Rusza kampania
Inwestycje portowe w Polsce są finansowane głównie ze środków UE co tym bardziej niepokoi Niemców. „Rzeczpospolita” cytuje przedstawiciela Portu Hamburg Macieja Brzozowskiego, który przekonuje, że głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to zły pomysł.
Jest to ekstremalnie droga inwestycja, ponieważ konieczny jest nowy tor wodny
— twierdzi na łamach „Rz” Brzozowski i nazywa to niepotrzebnym wydatkiem. Przyznaje jednak, że Świnoujście zabierze przeładunki innym portom, ale według niego portom polskim nie Hamburgowi i wieszczy jego upadek.
Poseł PiS Jabłonski podał dalej wpis krytykujący opinię Brzozowskiego.
Wszystko jest już wiadome w sprawie budowy nowego portu w Świnoujściu mamy go nie budować bo ekspert od tego runku dla „Rzeczpospolitej” powiedział, że nie jest to dobry pomysł … ten eksprt to też przedstawiciel Portu Hamburg w Polsce, i tak jakoś przypadkowo
— czytamy we wpisie.
CZYTAJ TAKŻE:
koal/X/Business Insider/Rzeczpospolita
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/678328-niemiecka-kampania-przeciwko-rozbudowie-portu-w-swinoujsciu