W 2022 r. Polacy kupili obligacje oszczędnościowe za 57,1 mld zł. W samym grudniu ub.r. wartość sprzedaży papierów detalicznych wyniosła 1,988 mld zł – poinformowało Ministerstwo Finansów w poniedziałkowym komunikacie.
CZYTAJ TEŻ:
Rośnie zainteresowanie obligacjami
Ostatnie lata to zdecydowanie rosnące zainteresowanie naszymi obligacjami oszczędnościowymi. Po rekordowym 2021 roku odnotowaliśmy ponowny wzrost. Rok 2022 zamknęliśmy z kolejnym rekordem pod względem wielkości sprzedaży. Popyt na nasze obligacje wyniósł w sumie 57,1 mld zł, ze średnią miesięczną wartością zakupu na poziomie ponad 4,7 mld zł
— powiedział, cytowany w poniedziałkowym komunikacie Ministerstwa Finansów, wiceminister finansów Sebastian Skuza.
Z danych MF wynika, że w 2022 r. największy udział w sprzedaży miały obligacje 4-letnie. Na zakup tych instrumentów nabywcy przeznaczyli ponad 24,2 mld zł (42-proc. udział w strukturze sprzedaży). Są to obligacje, których oprocentowanie powiązane jest ze wskaźnikiem inflacji powiększonym o dodatkową marżę. Kolejne pod względem popularności były, wprowadzone do sprzedaży w czerwcu, obligacje 1-roczne, których oprocentowanie uzależnione jest od stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego. Na ich zakup klienci przeznaczyli ponad 12,4 mld zł (22-proc.udział w strukturze sprzedaży). Na trzecim miejscu, z 16-proc. udziałem w strukturze sprzedaży, uplasowały się obligacje 3-miesięczne, o oprocentowaniu stałym, czyli z zyskiem znanym z góry. Te instrumenty mają stałą, z góry określoną stopę zwrotu i przeznaczone są dla osób skłonnych angażować swój kapitał na bardzo krótki, 3-miesięczny okres.
Najpopularniejsze obligacje 4-letnie
W samym grudniu MF sprzedało obligacje oszczędnościowe o łącznej wartości 1,988 mld zł.
Najchętniej kupowanymi instrumentami były obligacje 4-letnie – COI. Nabywcy indywidualni przeznaczyli na ich zakup kwotę 1,093,1 mld zł (55-proc. udział w strukturze sprzedaży). Zainteresowaniem cieszyły się również obligacje 10-letnie – EDO (21proc.) i 1-roczne – ROR (11 proc.). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje 3-miesięczne – OTS (4 proc.) i 3-letnie – TOS (4 proc.) oraz 2-letnie – DOR (3 proc.)
— podało MF.
Na zakup obligacji rodzinnych dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500+ klienci przeznaczyli kwotę 37 mln zł. Obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 500+, które chcą oszczędzać na przyszłe potrzeby swoich dzieci.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/630300-polacy-chetnie-kupuja-obligacje-oszczednosciowe