Infrastruktura publiczna służy i sprzyja gospodarce, to nie jest przedsięwzięcie biznesowe - mówił w czwartek wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Dodał, że plany uruchomienia portu w Elblągu trzeba było zrealizować.
CZYTAJ TAKŻE: Przekop Mierzei Wiślanej już wpływa pozytywnie na region. „Armatorzy już planują budowę jednostek”
Pytany w czwartek na antenie Programu I Polskiego Radia o wypowiedzi medialne ws. „niezasadności i ekonomicznej absurdalności” decyzji o przekopie Mierzej Wiślanej Horała wskazał, że tworzenie prostego modelu biznesplanu do publicznej infrastruktury transportowej „jest absurdalne”.
Proszę mi pokazać takie wyliczenie dla odcinka autostrady A1 między Gdańskiem a, powiedzmy, Tczewem
— powiedział.
„To nie jest przedsięwzięcie biznesowe”
Według Horały „infrastruktura publiczna służy i sprzyja gospodarce”.
To nie jest przedsięwzięcie biznesowe - jakaś firma, która będzie czerpała z tego przychody i z tego się finansowała
— zaznaczył.
Wiceminister stwierdził, że „plany uruchomienia portu w Elblągu, umożliwienie mu dostępu do światowego handlu drogą morską to plany odwieczne, które trzeba było zrealizować”. Zwrócił też uwagę na aspekt polityczny i geopolityczny tego przedsięwzięcia.
Jak powiedział, zamykanie cieśniny Piławskiej to jest instrument nacisku na Polskę przez Rosję.
Jako poważne państwo nie możemy sobie pozwolić, żeby taki instrument nacisku na Polskę był
— ocenił.
Dodał, że koszt budowy przekopu „to jest ułamek ułamka rocznego budżetu Polski”.
Przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.
Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, a docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
mm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/569096-przekop-mierzei-bezzasadny-horala-odpowiada-na-zarzuty