Każdy kilometr nowej drogi to dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców i możliwości rozwojowe dla danego regionu - mówił premier Mateusz Morawiecki w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu w czasie uroczystego otwarcia odcinka drogi S61 via Baltica.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nowy program budowy dróg
Jak powiedział, każda taka droga to „kręgosłup rozwojowy, dodatkowe możliwości w powiatach i województwach”.
Morawiecki zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” - stwierdził.
Premier dodał, że „jesteśmy bardzo wdzięczni” UE za pomoc finansową, ale program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. o środki krajowe, zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego.
Nowe perspektywy dla przedsiębiorców
Program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, którzy coraz częściej wygrywają przetargi i budują coraz bardziej skomplikowane konstrukcje inżynieryjne - mówił w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki podczas otwarcia jednego z odcinków Via Baltica.
Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne
— powiedział premier.
Dodał, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych, na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld zł.
My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł
— podkreślił szef rządu.
Via Baltica to międzynarodowy korytarza transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via Baltica ma liczyć 311 km.
„Inwestujemy w bezpieczne drogi”
Chcemy wyrazić gotowość budowania nie tylko nowych dróg, ale i poszerzania tych, których możliwości się już wyczerpały - powiedział z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestujemy w bezpieczne drogi - dodał.
Adamczyk przypomniał, że w 2015 r., przed przejęciem władzy przez Zjednoczoną Prawicę, „przyjęto program budowy dróg krajowych wart 200 mld zł, który miał zapewnione finansowanie w kwocie 107 mld zł”.
Według szefa resortu infrastruktury rząd PiS znalazł finansowanie i przeprojektował program.
Dzięki temu pojawiła się możliwość realizacji takich inwestycji, jak autostrada A1 Łódź-Tuszyn. Dzięki temu realizujemy Via Carpatię. Realizujemy kolejne inwestycje, jak droga S3 - połączenie Świnoujścia z południem Europy. Do tych projektów należy też Via Baltica, przy której dzisiaj jesteśmy
—mówił Adamczyk.
Jak dodał, w 2019 r. program przyspieszył, co pozwoliło na realizację projektowanych inwestycji i zwiększenie ich zakresu rzeczowego, m.in. objęcie programem budowy drogi S17 i S12 w woj. lubelskim, a także dróg S8 i S5 na Dolnym Śląsku i zabezpieczenie finansowania dla budowy trasy S6 na Pomorzu oraz połączenia między Bydgoszczą a Toruniem.
To także działanie idące w stronę samorządów
—ocenił Adamczyk i wskazał, że realizowane inwestycje drogowe będą łączyć się z drogami samorządowymi.
Wszędzie inwestujemy w bezpieczne drogi. Chcemy wyrazić gotowość budowania nie tylko nowych dróg, ale i poszerzania tych, których możliwości się już wyczerpały
—powiedział minister i wskazał na autostrady A2 i A4, gdzie często dochodzi do wypadków.
„Mamy plan awaryjny”
Myślę, że odcinek via Baltica z mostem na Narwi, na którym GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą, będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku; mamy plan awaryjny - powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Chodzi o niespełna 13-km obwodnicę Łomży w ciągu trasy S61, na budowę której GDDKiA rozpisała w lipcu ponowny przetarg po tym, jak w maju rozwiązała umowę z wybranym wcześniej wykonawcą ze względu na brak postępu robót.
Czasami borykamy się z praktycznymi problemami, z niektórymi wykonawcami trzeba się było rozstać - tłumaczył Morawiecki.
Ale mamy plan awaryjny i myślę, że ten odcinek będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku, tak żeby cała trasa była przejezdna
—dodał.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/561777-blisko-300-mld-zl-na-program-budowy-drog-pmm-to-mozliwosci