Chcecie też zasadniczo zmienić model działania WPHI – wydziałów handlu i inwestycji, dlaczego?
Bo ta struktura nie działa tak sprawnie, jak podobne struktury węgierskie, czeskie, czy francuskie albo austriackie. Za dużo tam też było dziwnych relacji. Jak może być efektywna 2-osobowa struktura, w której mąż jest pracownikiem merytorycznym, a żona administracyjnym? Nie chcę już bardziej w to wnikać. Budujemy w ich miejsce – docelowo około 70 – Biur Handlowych, Trade Offices. Będą zagranicznymi przedstawicielstwami Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji, funkcjonującymi poza strukturami ambasad. Nowa sieć zagranicznych placówek handlowych będzie „uszyta na miarę” potrzeb polskich firm i dostosowana do kierunków rozwoju gospodarki światowej. Już tworzymy pierwszy Trade Office - w Teheranie. Kolejne powstaną w m.in. w amerykańskim San Francisco, w Kenii, Wietnamie i Singapurze. Chcę też bardzo mocno podkreślić, że nasza oferta eksportowa skierowana jest zarówno do dużych, jak i małych oraz średnich polskich firm. Już dziś zachęcam zainteresowanych tym tematem polskich przedsiębiorców do kontaktu z Polskim Funduszem Rozwoju.
Po Krynicy odwiedził Pan Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach. Polska „zbrojeniówka” ma swoje miejsce w „Planie Morawieckiego”?
Zdecydowanie. Tak, jak Robert Lewandowski ma swoje miejsce w reprezentacji Polski. Nasz przemysł obronny jest bowiem bardzo istotnym elementem zaplanowanej strategii reindustrializacji Polski. Chcemy, żeby za kilka, kilkanaście lat nasz przemysł obronny był tak samo podziwiany w świecie, jak polscy żołnierze. To nie jest zamysł wzięty z sufitu. Dziś pojęcie obronności charakteryzuje się o wiele szersza paletą wyzwań niż jeszcze dekadę temu. Przedtem równaliśmy do NATO-wskich standardów. Dziś mamy coś więcej niż niepewność przy wschodniej i południowej flance NATO, mamy terroryzm jako zjawisko już nie punktowe, a geopolityczne, konflikty hybrydowe, które opuszczają podręczniki i wchodzą do praktyki, mamy wreszcie cały obszar cyberzagrożeń. I Polska musi skutecznie stawiać czoła tym potężnym wyzwaniom.
Wiele osób zwróciło uwagę, że podczas MSPO przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i MON mieli w zasadzie wspólną wizję rozwoju „polskiej zbrojeniówki”. To prawidłowy wniosek?
Nowoczesny przemysł obronny – w którym zaszyte są wynalazki i produkty wiedzochłonne - to nie tabliczka „zakaz fotografowania” i „zakaz wstępu”. Profesjonalny przemysł obronny to rozsadnik technologii i innowacji na całą gospodarkę. Internet, GPS, a nawet kuchenka mikrofalowa, czy warstwy teflonowe, to wszystko zrodziło się w służbie wojsku. Polski przemysł obronny musi rozwijać się szybko i stanowić o sile innowacyjności naszej gospodarki. Odkąd jestem w rządzie, powtarzam, że na polską armię powinniśmy docelowo przeznaczać znacznie więcej niż 2 proc. naszego PKB jak ma to miejsce dzisiaj.
rozm. gim
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Chcecie też zasadniczo zmienić model działania WPHI – wydziałów handlu i inwestycji, dlaczego?
Bo ta struktura nie działa tak sprawnie, jak podobne struktury węgierskie, czeskie, czy francuskie albo austriackie. Za dużo tam też było dziwnych relacji. Jak może być efektywna 2-osobowa struktura, w której mąż jest pracownikiem merytorycznym, a żona administracyjnym? Nie chcę już bardziej w to wnikać. Budujemy w ich miejsce – docelowo około 70 – Biur Handlowych, Trade Offices. Będą zagranicznymi przedstawicielstwami Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji, funkcjonującymi poza strukturami ambasad. Nowa sieć zagranicznych placówek handlowych będzie „uszyta na miarę” potrzeb polskich firm i dostosowana do kierunków rozwoju gospodarki światowej. Już tworzymy pierwszy Trade Office - w Teheranie. Kolejne powstaną w m.in. w amerykańskim San Francisco, w Kenii, Wietnamie i Singapurze. Chcę też bardzo mocno podkreślić, że nasza oferta eksportowa skierowana jest zarówno do dużych, jak i małych oraz średnich polskich firm. Już dziś zachęcam zainteresowanych tym tematem polskich przedsiębiorców do kontaktu z Polskim Funduszem Rozwoju.
Po Krynicy odwiedził Pan Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach. Polska „zbrojeniówka” ma swoje miejsce w „Planie Morawieckiego”?
Zdecydowanie. Tak, jak Robert Lewandowski ma swoje miejsce w reprezentacji Polski. Nasz przemysł obronny jest bowiem bardzo istotnym elementem zaplanowanej strategii reindustrializacji Polski. Chcemy, żeby za kilka, kilkanaście lat nasz przemysł obronny był tak samo podziwiany w świecie, jak polscy żołnierze. To nie jest zamysł wzięty z sufitu. Dziś pojęcie obronności charakteryzuje się o wiele szersza paletą wyzwań niż jeszcze dekadę temu. Przedtem równaliśmy do NATO-wskich standardów. Dziś mamy coś więcej niż niepewność przy wschodniej i południowej flance NATO, mamy terroryzm jako zjawisko już nie punktowe, a geopolityczne, konflikty hybrydowe, które opuszczają podręczniki i wchodzą do praktyki, mamy wreszcie cały obszar cyberzagrożeń. I Polska musi skutecznie stawiać czoła tym potężnym wyzwaniom.
Wiele osób zwróciło uwagę, że podczas MSPO przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i MON mieli w zasadzie wspólną wizję rozwoju „polskiej zbrojeniówki”. To prawidłowy wniosek?
Nowoczesny przemysł obronny – w którym zaszyte są wynalazki i produkty wiedzochłonne - to nie tabliczka „zakaz fotografowania” i „zakaz wstępu”. Profesjonalny przemysł obronny to rozsadnik technologii i innowacji na całą gospodarkę. Internet, GPS, a nawet kuchenka mikrofalowa, czy warstwy teflonowe, to wszystko zrodziło się w służbie wojsku. Polski przemysł obronny musi rozwijać się szybko i stanowić o sile innowacyjności naszej gospodarki. Odkąd jestem w rządzie, powtarzam, że na polską armię powinniśmy docelowo przeznaczać znacznie więcej niż 2 proc. naszego PKB jak ma to miejsce dzisiaj.
rozm. gim
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/307913-wicepremier-morawiecki-chcemy-zeby-w-przyszlosci-nasz-przemysl-obronny-byl-podziwiany-jak-polscy-zolnierze-nasz-wywiad?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.