Sieci handlowe zarabiają miliardy. Budżet ma z tego niewiele. „Podatki odprowadzane przez nie systematycznie spadają”

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. freeimages.com
Fot. freeimages.com

Supermarkety stały się mistrzami w unikaniu płacenia podatków. Zarabiają miliardy, budżet ma z tego niewiele - donosi „Rzeczpospolita”. Z najnowszych danych, udostępnionych gazecie przez Ministerstwo Finansów, wynika, że należny podatek CIT za 2014 r. dziesięciu największych wyniósł jedynie 500 mln złotych.

Porównywanie tych kwot z poprzednimi latami nie jest właściwe, bo obecna grupa nie jest taka sama jak ubiegłoroczna

—podaje resort.

Mimo to kwota jest zaskakująco niska

—czytamy. Z danych firm z zestawienia dziennika Lista 500 wynika, że dziesięć największych sieci handlowych miało w 2014 r. 109,6 mld zł przychodu.

Spada rentowność, dlatego trudno oczekiwać większych podatków. Sieci wciąż inwestują też w rozwój, co ma wpływ na te stawki

—tłumaczy Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w rozmowie z „Rz”. Jednak z danych zebranych choćby przez wywiadownię gospodarczą „Bisnode Polska” wynika, że trend widać od wielu lat.

Wpływy do budżetu państwa odprowadzane przez sieci handlowe systematycznie spadają

—mówi Tomasz Starczyk z „Bisnode Polska”. Firma podaje, że w oparciu o pełne sprawozdania finansowe w 2013 r. dla 175 firm handlowych zapłacony podatek wynosił 0,47 proc. przychodów, a rok wcześniej 0,67 proc.

Pełnych danych za 2014 r. jeszcze nie ma, ale to, co pokazuje resort finansów, potwierdza, iż sieci handlowe są mistrzami w unikaniu płacenia CIT. Wysokość płaconych podatków oficjalnie podaje tylko Biedronka – dla tej sieci w 2014 r. było to przeszło 478 mln zł, w tym podatek CIT – ponad 275 mln zł. Zatem pozostałe firmy czołówki płacą zdecydowanie mniej.

Czytaj także: Czy Ewa Kopacz bierze kasę za reklamę „Biedronki”? W TVP powtarzała radośnie: „Mieszkam blisko, warzywa tam są super!”

Oraz: Bank Światowy pożycza pieniądze zagranicznym firmom na ich ekspansję w Polsce? Lidl i Kaufland dostały 100 mln dol. na zdobycie polskiego klienta

Co jednak z sieciami, które latami nie płaciły ani grosza CIT?

Nasz rynek jest fenomenem. W pewnym momencie działała u nas cała światowa czołówka branży handlowej, wyjątkiem był tylko amerykański Wal-Mart

—twierdzi Jarosław Kosiński, partner w firmie doradczej OC&C Consultants.

Od tego czasu sporo firm wycofało się z naszego kraju i należy się spodziewać kolejnych takich ruchów. Nie wiadomo, czy nie skłoni ich też do tego plan PiS wprowadzenia podatku obrotowego

—dodaje ekspert.

Ciąg dalszy na kolejnej stronie

12
następna strona »

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych