Prawie miliard dolarów pożyczył Lidl i Kaufland od International Finance Corporation (IFC), agendy Banku Światowego oraz Banku Odbudowy i Rozwoju na rozwój sieci dyskontów w krajach Europy Wschodniej i zapewnianiu ich mieszkańcom taniej żywność. Tymczasem pożyczka posłużyła do nieograniczonej ekspansji niemieckich sieci m.in. na polskim rynku.
Brytyjski dziennik „The Guardian” relacjonuje, że pieniądze dla Lidla i jej siostrzanej spółki Kauflanda miały – według banków – pomóc w rozwoju obu sieci w środkowej i wschodniej Europie, utworzyć nowe miejsca pracy, otworzyć nowe rynki zbytu dla lokalnych producentów oraz zaoferować dobrą jakościowo żywność dla biednych ludzi.
Jak się okazuje, w wielu krajach europejskich sieci te są oskarżane o łamanie praw pracowniczych oraz płacenie zbyt niskich podatków.
Jak informuje portal wyborcza.biz, pierwsze pieniądze dla Grupy - 100 mln dol. - poszły z IFC w 2004 roku i zostały wydane m.in. na ekspansję w Polsce.
Kolejna transza z 2009 roku - 75 mln dol. - poszła na rozwój sieci w Bułgarii oraz Rumunii. W 2011 66 mln dol. dostał Lidl w Rumunii, a w 2013 ponad 105 mln zostało pożyczone na rozwój w Bułgarii i Chorwacji oraz na otworzenie pierwszych sklepów w Serbii.
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju współfinansował razem z komercyjnymi bankami projekty Lidla i Kauflanda na kwotę powyżej 700 mln dol. (pół miliarda z tego wyłożył sam).
Niestety te pieniądze nie poprawiły sytuacji pracowników niemieckich sieci.
W Wielkiej Brytanii, gdzie Lidl ma powyżej 600 sklepów, w ubiegłym roku pojawiła się informacja, że polskiemu personelowi w sklepach w Szkocji zabroniono rozmawiania w pracy po polsku, nawet jeśli klient sklepu pochodził z naszego kraju. W Polsce natomiast pracownicy, którzy chcą przystąpić do związków, są zastraszani i bywa, że kierownicy stosują słowną agresję.
mmil/wyborcza.biz
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/258279-bank-swiatowy-pozycza-pieniadze-zagranicznym-firmom-na-ich-ekspansje-w-polsce-lidl-i-kaufland-dostaly-100-mln-dol-na-zdobycie-polskiego-klienta