Europa nam odjeżdża. PKP likwiduje kolejne połączenia, bo nie chce do nich dopłacać. Ale nie żałowała 10 mln zł na durne spoty reklamowe

Fot. db.de
Fot. db.de

Bezpośrednie połączenie Wrocławia z Dreznem zniknie z rozkładu jazdy pociągów 1 marca. Od połowy grudnia nie jeździ już EuroCity „Wawel” ze stolicy Dolnego Śląska do Berlina i Hamburga. Polskie Koleje Państwowe (PKP) uzasadniały rezygnację z tego połączenia nieopłacalnością. Do przeszłości należą też regularne połączenia z Pragą – pisze „Gazeta Wrocławska”.

Według gazety Wrocław na kolejowej mapie Europy coraz bardziej oddala się od zagranicznych sąsiadów. Miasto, które w 2016 r. będzie Europejską Stolicą Kultury, a rok później zorganizuje światowe igrzyska sportów nieolimpijskich World Games, zostanie skazane na komunikację drogową i lotniczą.

Na tym jednak nie koniec. Planuje się także likwidację połączenia Poznań-Frankfurt nad Odrą. Chce temu przeciwdziałać premier Brandenburgii Dietmar Woidke, który jest także pełnomocnikiem rządu RFN ds. stosunków Niemiec z Polską. Połączenie Poznań-Frankfurt nad Odrą otwarto w sierpniu 2014 r. Ale już wkrótce pociąg kursował tylko w soboty i niedziele. Teraz ma zniknąć.

Dyrektor regionalny niemieckich kolei DB „Regio Nordost” Joachim Trettin powiedział, że zdecydowała o tym PKP i decyzją tą niemieckie koleje zostały zaskoczone. W związku z wieloletnią perspektywą tego połączenia DB wprowadziły od 14 grudnia bilet na trasę Poznań – Frankfurt nad Odrą w specjalnej cenie tzw. „Posen-Ticket”.

PKP uznała jednak, że połączenie Poznań-Frankfurt jest równie nieopłacalne jak Wrocław-Drezno, bo z pociągów korzysta tylko kilkadziesiąt osób dziennie. Jak informuje na swoim portalu internetowym brandenburska rozgłośnia „RBB”, niemieckie Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych ubolewa nad sukcesywną likwidacją szczególnie ostatnich połączeń kolejowych, gdyż pogłębi to poważnie trudności w dotarciu z Niemiec na południe Polski.

Można tam dojechać obecnie tylko okrężną drogą i jest to niezwykle czasochłonne. Regionalne połączenia są ważne dla zrastania się regionu

—argumentuje rzecznik rządu Brandenburgii. Poinformował on w ub. wtorek, że Woidke zamierza poruszyć kwestię likwidowanych połączeń kolejowych na najbliższych polsko-niemieckich konsultacjach wiosną tego roku. Katastrofalny stan połączeń kolejowych między Polską a Niemcami w regionie pogranicza skrytykował też niemiecki eurodeputowany Michael Cramer. Polityk Zielonych powiedział w rozmowie z RBB:

Niemcy i Polska nie potrafią 25 lat po upadku żelaznej kurtyny zapewnić nawet w minimalnym stopniu transgranicznych połączeń kolejowych

Między najbardziej na południu położoną Żytawą a Frankfurtem nad Odrą jest „wielka wyrwa” w europejskiej sieci połączeń kolejowych. Poprawa tego stanu rzeczy przez krótki okres była możliwa tylko dzięki wysokim dopłatom polskiego rządu. Z takich dotacji udawało się utrzymać połączenie Drezno-Wrocław. Po wstrzymaniu subwencjonowania, PKP musiała to połączenie zlikwidować.

Jak mówił poseł PiS i były minister transportu Jerzy Polaczek w rozmowie z wpolityce.pl w ciągu ostatnich pięciu lat liczba pasażerów PKP spadła z 51 do 25 mln. W tym samym okresie dotacja zwiększyła się z 230 mln do ok. 470 mln, a liczba pociągów spadła z ponad czterystu dziennie do dwustu.

Przeczytaj: PKP wydaje 10 mln na durne spoty a sama sprowadza lokomotywy z Niemiec

Pieniędzy nie ma, pasażerów też. Ale środki na kampanię wizerunkową się znalazły. PKP wydała 10 mln zł na durne spoty, w których przekonuje Polaków, że „nie wszystkie pociągi to PKP”.

Chcemy zerwać z dotychczasowymi stereotypami dotyczącymi kolei i pokazać, jak wiele się w tym zakresie zmieniło w ciągu ostatnich kilku lat

—zaznaczył Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. 10 milionów za odróżnienie PKP od na przykład Przewozów Regionalnych to sporo. Klienci chętniej dowiedzieliby się, jak dotrzeć koleją do Drezna, albo Hamburga. Czy Pragi. Ale na to się jakoś nie zanosi…

Ryb, Deutsche Welle, Gazeta Wrocławska, RBB

Zobacz jak w grudniu ur. Wrocławianie żegnali ostatni pociąg do Berlina:


Zapraszamy do lektury aktualnego numeru tygodnika „wSieci”!

Tygodnik dostępny również w wersji elektronicznej!

Szczegóły na: http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych