**Kilka dni temu do gdańskiego portu przybił chiński kontenerowiec Istanbul Bridge, który po raz pierwszy w historii przepłynął arktyczną trasą północną z portu Ningbo-Zhoushan w prowincji Zhejiang do Europy. Statek pokonał Northern Sea Route (NSR) – szlak prowadzący przez Morze Łaptiewów i Morze Karskie, powyżej koła podbiegunowego. Jednostce zajęło zaledwie 26 dni dotarcie z Chin do Wielkiej Brytanii, by przez Rotterdam i Hamburg przypłynąć do Gdańska. Polski port ma potencjał, by stać się głównym hubem w Europie Środkowej, zapewniając dostawy do krajów bałtyckich, Czech, Słowacji, Węgier i Ukrainy.
Pionierska trasa skróciła czas transportu o połowę: z 45–50 dni przez Kanał Sueski do niespełna czterech tygodni. Wydarzenie to urzeczywistniło chińską strategię Polarnego Jedwabnego Szlaku,…
Artykuł dostępny wyłącznie dla cyfrowych prenumeratorów
Teraz za 7,90 zł za pierwszy miesiąc uzyskasz dostęp do tego i pozostałych zamkniętych artykułów.
Kliknij i wybierz e-prenumeratę.
Jeżeli masz e-prenumeratę, Zaloguj się
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/tygodniksieci/743988-krotkowzrocznosc-zachodu-wzrasta-uzaleznienie-od-chin