Rząd Szwecji wprowadza ponownie podręczniki do szkół, wycofując tym samym komputery. Takie działanie ma na celu efektywniejszy rozwój umiejętności czytania u uczniów oraz przywrócenie autorytetu nauczycieli. Podobne rozwiązanie rozważa też Hiszpania. Część grona pedagogicznego w tym kraju zwraca uwagę na negatywny wpływ urządzeń elektronicznych na spadek rozwoju dzieci m.in. w zakresie czytania i pisania.
Szwecja przywraca w szkołach podręczniki, odchodząc tym samym od komputerów w klasach. Decyzję tą podjęto po konsultacjach z pedagogami i specjalistami ds. edukacji. Rząd tego kraju chce w ten sposób przywrócić autorytet nauczycieli. Komputery zastąpiły podręczniki w szwedzkich szkołach w ciągu ostatnich 15 lat.
Powrót podręczników do szwedzkich szkół
Decyzja zapadła już 15 maja 2023 roku, kiedy to minister edukacji Lotta Edholm anulowała plan edukacji cyfrowej i przekierowała pieniądze z tego celu na dystrybucję podręczników dla uczniów. Rząd Szwecji zaplanował przekazać w 2024 r. 685 mln koron (60 mln euro) oraz 500 mln koron (44 mln euro) rocznie w 2024 i 2025 r. w celu szybkiego przywrócenia książek do szkół. Planowo każdy uczeń ma mieć zapewnioną jedną książkę w każdego przedmiotu.
W Szwecji pośród uczniów szkół średnich przeprowadzono testy PIRLS w celu ocenienia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Okazało się, że wyniki były niższe niż w 2016 r. w tym kraju. Spadek umiejętności czytania powiązano wówczas z wprowadzeniem komputerów do sal lekcyjnych.
Szkolnictwo w Hiszpanii
Takie same testy przeprowadzono w szkołach w Hiszpanii. Spadek wyników był jeszcze większy w porównaniu do poprzednich badań z czytania ze zrozumieniem w tym kraju. W związku z tym również Hiszpania zaczęła planować zmiany w szkołach.
Połowa hiszpańskich nauczycieli zaznacza, że uczniowie wykorzystują sprzęt elektroniczny do gier, co według nich ma negatywny wpływ na naukę i nabywanie podstawowych umiejętności. Do tego, 88 proc. nauczycieli wyraziło zaniepokojenie ze względu na ilość czasu, jaką uczniowie spędzają przed ekranami. Zwracają oni szczególną uwagę na możliwy tego wpływ na naukę, zwłaszcza w zakresie rozwoju związanego z nabywaniem umiejętności zrozumienia tekstu, pisania i czytania.
Negatywny wpływ na rozwój uczniów
Portal Telecinco podał, że 73 proc. nauczycieli twierdzi, że używanie urządzeń elektronicznych naraża uczniów na różne reklamy o nieodpowiedniej treści. Zaś 65 proc. nauczycieli wskazuje, że rodziny nie są zbyt świadome zagrożeń związanych z używaniem urządzeń. Część pedagogów nie uważa, aby gry elektroniczne wpływały na rozwój psychoruchowy u dzieci, na umiejętność pisania i czytania bądź też na wypowiedź ustną.
W badaniach pośród nauczycieli poruszono też kwestię umiejętności społeczno-emocjonalnych. Ponad 50 proc. ankietowanych oceniła, że zabawa przy użyciu urządzeń cyfrowych – czy to edukacyjna, czy rekreacyjna – w ogóle lub tylko w niewielkim stopniu sprzyja socjalizacji, a 75 proc. osób nie ufa, aby sprzyjało to rozwojowi społeczno-emocjonalnemu dzieci. Do tego, część nauczycieli wskazało, że rekreacyjne korzystanie z gier na urządzeniach elektronicznych może szkodzić zdrowiu psychicznemu.
Niektóre hiszpańskie szkoły i instytuty podejmują decyzję o rezygnacji z tabletów i o powrocie do podręczników. W ślady szwedzkiego rządu poszła hiszpańska placówka Instituto Pintor Antonio López de Tres Cantos w Madrycie.
CZYTAJ TAKŻE:
Onet/telecinco.es/wPolityce.pl/bjg
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/690146-szwecja-wycofuje-komputery-ze-szkol-i-przywraca-podreczniki