„Polscy piloci zakończyli szkolenie w Korei Płd. obejmujące m. in. zastosowanie bojowe, walki powietrzne i przechwycenia” - poinformował w poniedziałek szef MON Mariusz Błaszczak. Dodał, że „wkrótce piloci wrócą do kraju, przejmą wchodzące na wyposażenie sił powietrznych samoloty FA-50 i rozpoczną loty w naszej przestrzeni powietrznej”.
Na początku czerwca w Korei Południowej, podczas wizyty szefa MON Mariusza Błaszczaka, odbyła się uroczystość roll-out (publiczna prezentacja) pierwszego samolotu bojowego FA-50 przeznaczonego dla Polskich Sił Powietrznych. Polski resort obrony zamówił 12 takich maszyn, które miały dotrzeć do kraju w najbliższych miesiącach; kolejne zamówienie przewiduje dostawę dalszych 36 maszyn w spolonizowanej wersji FA-50PL.
Polscy piloci już przeszkoleni na FA-50 i TA-50
Minister obrony narodowej napisał w poniedziałek na Twitterze, że „polscy piloci zakończyli szkolenie w Korei Płd. obejmujące m.in. zastosowanie bojowe, walki powietrzne i przechwycenia”.
Wkrótce piloci wrócą do kraju, przejmą wchodzące na wyposażenie sił powietrznych samoloty FA-50 i rozpoczną loty w naszej przestrzeni powietrznej
— dodał.
O zakończeniu szkolenia pierwszej grupy polskich pilotów informowało w komunikacie także Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.
„Wracają do Polski by przyjąć samoloty FA-50GF”
Dzięki posiadanemu doświadczeniu, zaangażowaniu oraz determinacji, piloci ukończyli szkolenie półtora miesiąca wcześniej niż planowano. Pierwsi polscy piloci zakończyli parę dni temu szkolenie LIFT na TA-50 obejmujące min. zastosowanie bojowe, loty w formacji oraz walki powietrzne i przechwycenia. Już wkrótce piloci wracają do Polski by przyjąć samoloty FA-50GF oraz rozpocząć przeszkolenie na typ, by w przyszłości bronić polskiego nieba na kolejnej ulepszonej i lepiej uzbrojonej wersji FA-50PL, czyli Block 20, która zgodnie z umową ma zostać dostarczona w 2025 r.
— napisano.
FA-50 Fighting Eagle
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy. Jak informuje Agencja Uzbrojenia, jego podstawowe uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
CZYTAJ TAKŻE:
rdm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/652232-szef-mon-polscy-piloci-zakonczyli-szkolenie-w-korei-pld