Wydział edukacji stanu Kalifornia w USA zaakceptował program nauczania ludoznawstwa (ethnic studies), który jak stwierdzono, powinien promować „dekolonizację” Stanów Zjednoczonych i w którym uczniowie będą śpiewać dla azteckich bogów, którym kiedyś składano ofiary z ludzi.
Program ma na celu, jak wyjaśnili jego twórcy, podkreślenie znaczenia kultur mniejszości etnicznych, które do tej pory były represjonowane. Uczniowie w szkołach będą studiować „imperializm, kolonializm oraz ludobójstwo fizyczne i kulturowe” na mniejszościach rasowych. W ten sposób dowiedzą się, w jaki sposób ludobójstwo zostało popełnione przez „białych chrześcijan”, którzy są również winni „bogobójstwa”, ponieważ zastąpili rodowitych bogów Amerykanów chrześcijańskim Bogiem.
Jednocześnie duży nacisk w nauce zostanie położony na wartości kultur Ameryki prekolumbijskiej.
W ramach takiej koncepcji program przewiduje również śpiewanie przez uczniów pieśni dla bóstw azteckich. Ta „pieśń” ma na celu stworzenie poczucia jedności wśród uczniów. Omawiane bóstwa z mitologii azteckiej to m.in. Tezcatlipoca, bóg zemsty, a także Huitzilopochtli, bóg wojny, na których zbudowano krwawy kult składania ofiar z ludzi i który przeszedł do historii ze względu na jego okrucieństwo.
Studenci z Kalifornii zaśpiewają dla nich specjalną piosenkę, w której będą wykrzykiwać ich imiona oraz prosić o „siłę”, aby stać się dobrymi „wojownikami” na rzecz „sprawiedliwości społecznej”. Wybitne konserwatywne media The National Review opisał ten powrót do kultu okrutnych bogów jako atak na amerykańską konstytucję, czyli pierwszą poprawkę, która zakazuje praw narzucających pewne przekonania religijne.
NR ogólnie krytykuje program, nazywając go „lewicową indoktrynacją”, ostrzegając, że ludonauka zyska teraz znaczenie matematyki i języka w szkołach kalifornijskich. Program został przyjęty po latach debat i krytyki, ale wydaje się, że większość uwag została odrzucona.
„Ten program nauczania jest prawdopodobnie najbardziej radykalnym, polemicznym i naładowanym ideologicznie dokumentem edukacyjnym, jaki kiedykolwiek został udostępniony do publicznego rozpatrzenia w wolnym świecie. Nawet po wielu zmianach dokonanych w dokumencie, w gruncie rzeczy pozostaje on politycznym katechizmem, jasno sformułowanym w celu zindoktrynowania dzieci do międzywyborczych priorytetów skrajnej lewicy”
— pisze The National Review.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/544255-uczniowie-w-kalifornii-beda-spiewac-dla-azteckich-bogow