Czas pokaże, czy ambitny chiński projekt Pasa i Szlaku przyczyni się do ożywienia globalnej gospodarki i handlu, czy też Pekin wykorzysta go jako instrument ekspansji w regionie, eksportując przy okazji słabości własnej gospodarki - pisze „Financial Times”.
Jak przypomina dziennik w poniedziałkowym komentarzu redakcyjnym, w ramach tej inicjatywy przewiduje się wybudowanie dróg, tras kolejowych, portów, rurociągów i innej infrastruktury mającej połączyć szlakami morskimi i lądowymi Chiny z Azją Środkową, Europą i Afryką. Koszt związanych z tym inwestycji, szacowany na ok. 900 miliardów dolarów, mają pokryć chińskie i wspierane przez Chiny banki i fundusze kredytowe.
CZYTAJ WIĘCEJ:Premier Szydło bierze udział w chińskim Forum Pasa i Szlaku. Przy okrągłym stole debatuje 29 przywódców z całego świata
Władze Chin prezentują swój projekt przede wszystkim jako „bodziec dla handlu w świecie, który boryka się z umiarkowanym wzrostem gospodarczym i wolumenami handlu, które przestały rosnąć
—pisze „FT”.
Niższe bariery handlowe i harmonizacja przepisów słusznie wymieniane są obok rozwoju infrastruktury” jako główne cele, a „wiele krajów, które odczułyby skutki tego projektu, potrzebuje lepszej infrastruktury i ściślejszych powiązań handlowych
— dodaje.
Dziennik wskazuje jednak na obawy, że koncepcja ta doprowadzi do „eksportu najgorszych aspektów chińskiej gospodarki oraz zwiększy presję na i tak już obciążony system finansowy tego kraju”.
„FT” przypomina, że Chiny zmagają się z „nieefektywną alokacją środków (…) oraz wynikającymi z tego nadwyżkami w mocach produkcyjnych wielu branż” i wobec tego „mogą być zainteresowane przede wszystkim przekierowaniem nadwyżki oszczędności, eksportem nadprodukcji i zapewnieniem zagranicznych zleceń krajowym firmom budowlanym”.
Jeśli tak jest, to budowane obiekty (w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku - PAP) mogą nie spełniać potrzeb krajów, w których powstają, a skoro tak, to nie będą przynosić spodziewanych zysków. (W konsekwencji) kredyty udzielone na realizację tych inwestycji nie zostaną spłacone, prowadząc do obniżenia ratingu kredytowego tego kraju i zapychając chiński system finansowy złymi aktywami
— zaznacza gazeta.
Jeśli tanie kredyty to zapłata za poddanie się politycznemu przywództwu Chin w regionie, tym mniejsza będzie szansa, że zostaną dobrze wykorzystane. Ponadto wiele krajów może odmówić przyjęcia pieniędzy (…), jeśli wiązałoby się to ze zbyt wieloma warunkami
— dodaje dziennik.
Projekty w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku powinny być budowane z udziałem miejscowych i światowych, a nie tylko chińskich firm, a później powinny być wykorzystywane w dobry sposób.
Jeśli te warunki nie zostaną spełnione, będzie to wskazówka, że Chiny, zamiast przyczyniać się do globalnego ożywienia gospodarczego, usiłują eksportować własne nierówności gospodarcze i kupować przywództwo w regionie
— konkluduje „Financial Times”.
Dalszy ciąg na następnej stronie ===>
Swoje wątpliwości zgłasza także wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Jyrki Katainen, cytowany przez agencję Reutera:
Kraje członkowskie UE nie podpiszą oświadczeń podsumowujących kończący się w poniedziałek w Pekinie szczyt Pasa i Szlaku.
Jako Komisja Europejska, która ma mandat, która ma zdolność negocjowania w imieniu państw członkowskich w sprawach handlowych, nie dostaliśmy możliwości negocjowania tekstu
— oświadczył Katainen.
Wiceszef KE dodał jednocześnie, że nie jest to problemem.
Wydarzenie, które zorganizowały tutaj chińskie władze oraz wzajemne zrozumienie tego, co powinno zostać zrobione, jest bardzo pozytywne
— ocenił.
Reuters zauważa, że niektórzy zachodni dyplomaci wyrażali obawy odnośnie tego, że szczyt i inicjatywa Pasa i Szlaku jest próbą promowania chińskich wpływów na świecie. Wyrażano także obawy co do poziomu transparencji i dostępu do planu dla zagranicznych firm.
Dziennik „South China Morning Post” pisał w piątek o europejskich dyplomatach, którzy wciąż próbują zrozumieć sposób działania chińskiego planu.
PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/339773-watpliwosci-dotyczace-pasa-i-szlaku-ft-projekty-powinny-byc-budowane-z-udzialem-miejscowych-i-swiatowych-a-nie-tylko-chinskich-firm
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.