Do podręcznika historii Ukrainy dla 11. klasy, ostatniej w ukraińskich szkołach średnich, dodano paragraf na temat Euromajdanu, aneksji Krymu i wydarzeń w Donbasie. Nauka na jego podstawie będzie prowadzona jeszcze w tym roku szkolnym - podał resort edukacji.
Wiceminister edukacji Pawło Polanski przedstawił na konferencji prasowej materiały edukacyjno-metodyczne zatytułowane „Rewolucja Godności. Agresja Rosji przeciwko Ukrainie”.
Polanski wyjaśnił, że materiały wkrótce będą opublikowane na stronie internetowej ministerstwa. Jak zauważył, wydarzenia będące ich tematem nie są jeszcze w istocie historią, ponieważ wciąż trwają. Jednak trwa też wojna informacyjna przeciwko Ukrainie, a sfera edukacji stała się jej częścią - oznajmił Polanski.
Zapewnił jednocześnie, że przy tworzeniu materiałów zrezygnowano z odpowiadania dezinformacją na dezinformację i propagandą na propagandę. Autorzy starali się nie używać języka agresji w odniesieniu do narodu rosyjskiego i wszystkiego, co rosyjskie - mówił wiceminister. „
Nie tworzymy emocjonalnych charakterystyk Rosjan jako narodu i nacji
— oświadczył. Jak dodał, w materiałach nie będzie też panegiryków pod adresem ukraińskich działaczy i sił politycznych.
Zarazem głównym bohaterem materiałów będzie „ukraiński żołnierz, ukraińska wdowa, uczestnicy Rewolucji Godności reprezentujący różne narodowości i wyznania”. To „ukraiński naród polityczny, który już powstał” - zapewnił Polanski.
W materiałach - wyjaśniał ich współautor Ołeksandr Palij - mowa jest o tym, że w Donbasie walczą zarówno żołnierze armii rosyjskiej, jak i najemnicy, nie mający z nią formalnego związku. Lokalni mieszkańcy, którzy walczą po stronie „republik ludowych”, Donieckiej i Ługańskiej, nazywani są separatystami. Jeśli dopuszczają się aktów terroru czy przemocy, nazywani są „terrorystami”.
Prócz tego termin „kolaboranci” stosowany jest wobec osób, które z różnych przyczyn poszły na służbę do kolaborantów - relacjonuje agencja Interfax-Ukraina.
W materiałach znajdzie się również wyjaśnienie, kim były „zielone ludziki” (napastnicy w nieoznakowanych mundurach, którzy pod koniec lutego 2014 r. zaczęli zajmować budynki instytucji krymskich - PAP). Mowa jest także o powodach bezczynności wojsk ukraińskich na półwyspie - przyczyną była zdrada lub brak jasności w kwestii napływających rozkazów.
Na konferencji wyjaśniono też, że w pracach nad materiałami brali udział historycy nie tylko z Kijowa, ale i innych regionów Ukrainy, zwłaszcza z obwodów południowych - dniepropietrowskiego i zaporoskiego.
lw, PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/239702-ukrainska-ofensywa-edukacyjna-starsze-klasy-beda-uczyc-sie-o-euromajdanie-i-aneksji-krymu
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.